velayati.ir

تعداد بازدید: ۵۹۳۶
پ
کد خبر: ۲۱۴۱
تاریخ انتشار: پنجشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۶ - 24 August 2017
دکتر ولایتی در مراسم رونمایی از جدید ترین کتاب خود عنوان کرد:

اولین بیمارستان دنیا در ایران ساخته شده است

به مناسبت روز پزشک کتاب "پزشکی در ایران پیش از اسلام و جندی شاپور" به قلم دکتر ولایتی در سالن شهید غرضی بیمارستان میلاد رونمایی شد.

کتاب‌های دکتر علی اکبر ولایتی به نام "پزشکی در ایران پیش از اسلام و جندی شاپور" با حضور رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر نوربخش رئیس سازمان تامین اجتماعی، دکتر نفر معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد، دکتر ابطحی و دیگر شخصیت‌های علمی و اجرایی روز چهار شنبه 1 شهریور ماه رونمایی شد.

رئیس هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی در این مراسم با تبریک روز پزشک گفت: روز پزشک مصادف با تولد بزرگترین دانشمند تاریخ اسلام، ایران و جهان است. بنده دانشمندی مانند ابن سینا را نمی‌شناسم که کتابش جهان علم و پزشکی را تحت تاثیر قرار داده باشد. به طور مثال کتاب قانون این دانشمند به مدت 600 سال در مجامع پزشکی شرق اسلامی و اروپا تدریس می‌شد و حتی تا اواخر قرن نوزدهم و اویل قرن بیستم در یکی از دانشگاه‌های کشور فرانسه کتاب قانون تدریس می‌شد.
دکتر ولایتی ادامه داد: بیش از 90 درصد از مطالب کتاب قانون هنوز معتبر است. در حوزه آناتومی تقریبا چیز خلافی در این کتاب گفته نشده است. کتاب پزشکی در ایران پیش از اسلام و جندی شاپور حاصل تحقیقات شیخ الرئیس است و برای اینکه معلوم شود این کتاب دارای چه ویژگی‌هایی‌ست باید نقلی از کتاب چهارمقاله نظامی سمرقندی کنیم.

وی افزود: کتاب چهار مقاله چهار فصل دارد که یکی از بخش‌های آن پزشکی‌ست. در این حوزه کتاب‌های پزشکی را توضیح داده که به نظر من کتاب بسیار ارزشمندی است.‌ هرکس که کتاب قانون را بخواند خواهد فهمید که همه کتاب‌ها داخلش موجود است زیرا کتاب غنی در حوزه پزشکی به حساب می‌آید.

رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: بهترین افتخار برای دانشمندان بعد از ابن سینا این است که مدعی هستند بهترین شرح را درباره او و آثارش نوشته‌اند. یکی از بزرگان طب و فلسفه ما قطب الدین شیرازی است؛ ایشان شرح‌های جالبی به زبان‌های فارسی و عربی درباره کتاب قانون ابن سینا نوشته است.

دکتر ولایتی ادامه داد: این دانشمند بیش از بیست سال درباره کتاب قانون ابن سینا تحقیق کرده و با همه بزرگان مشورت انجام داده است تا آن را متوجه شود. بنابراین کتاب و آثار ابن سینا در دنیا زبان زد همه بوده و خواهد بود.

او افزود: دانشمند دیگری به نام خوارزمی کتابی هم درباره تشریح قانون نوشته است. از طرفی هرکسی که بخواهد فلسفه بیاموزد باید کتاب شفای ابن سینا را مطالعه کند. به هرحال باید به دانشمندان و برزگان کشورمان در دنیا افتخار کنیم.
رئیس هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد اصل بیمارستان سازی در ایران بوده و آن زمان که بیمارستان در ایران ساخته می‌شد هیچ جای دنیا چنین مرکزی برای تیمار وجود نداشت که بهترین آن جندی شاپور در سال 1271 میلادی است.

او در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح و توضیح کتاب خود برای حضار و پزشکان پرداخت .این کتاب که در چهار جلد و دو هزار صفحه توسط دکتر ولایتی تالیف شده است به تاریخ علم پزشکی پیش از اسلام تا زمان معاصر می پردازد .


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
پربیننده ها