velayati.ir

تعداد بازدید: ۲۱۱۸
پ
کد خبر: ۲۱۳۷
تاریخ انتشار: پنجشنبه ۰۲ شهريور ۱۳۹۶ - 24 August 2017
دکتر ولایتی در مراسم اختتامیه مجمع جهانی اساتید مسلمان دانشگاه ها

تمدن اسلامی در همه ابعاد غنی و متعالی است

رییس هئیت امنا و موسس دانشگاه ازاد اسلامی روز چهار شنبه ۱ شهریور ماه و در مشهد در مراسم اختتامیه اجلاس کارگروه های تخصصی مجمع جهانی اساتید مسلمان دانشگاه ها به تشریح ابعاد مختلف فرهنگ و تمدن اسلامی و ضرورت توجه به ظرفیت های ارزشمند آن برای رشد و تعالی اشاره کرد و گفت : ‌برخلاف نظر برخی از مستشرقان و غربی ها که منکر تمدن اسلامی هستند، هر تعریفی که از تمدن در نظر بگیریم اسلام پرچمدار آن است.

دکتر ولایتی افزود: اساس اسلام بر پایه علم و تعقل استوار است و از این رو ایمان به اسلام یکی از عوامل مهم تمدن اسلامی به شمار می آید.

وی احیای تمدن اسلامی را منوط به بررسی عوامل ایجاد آن دانست و تصریح کرد: مسلمانان نقش مهمی در تمدن بشری دارند و پایه گذار بسیاری از علوم از جمله پزشکی، نجوم و فیزیک هستند و از طرفی اقدامات مسلمانان مقدمه بسیاری از ابداعات غرب بوده است.

دکتر ولایتی تصریح کرد: اکنون وظیفه ما است که سابقه تمدن اسلامی را شناخته و بشناسانیم و باید گفت ایرانی ها، مسلمانان و شرقی ها نسبت در تندن و فرهنگ جایگاهی بسیار بالا داشته اند.

وی با بیان اینکه هر جا اسلام رونق یافته به دنبال آن فرهنگ و تمدن رونق گرفته، خاطرنشان کرد: نمونه آن جمهوری اسلامی و ملت ایران است که مستقل از نفوذ بیگانگان توانسته اند دستاوردها و تجارت مهم علمی را به دست آورند که اگر همین تجربیات به دیگر کشورهای مسلمان توسعه یابد شکوفایی تمدن اسلام را به همراه خواهد داشت.

وی در خصوص دانشگاه ازاد اسلامی هم با اشاره به وضعیت این دانشگاه، اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص علم، پژوهش و آموزش امکانات گسترده ای دارد که باید در خدمت فرهنگ، اعتقادات و علم این مرز و بوم باشد و ظرفیت این را دارد که در آموزش عالی و تحقیقات حرف اول را در کشور بزند.

دکتر ولایتی با بیان اینکه دانشگاه اگر پرچمدار علم، عمل و ایمان باشد جامعه را نیز به همان سمت خواهد کشید افزود: با همکاری اساتید و تبادلات علمی و هم افزایی می توان در پیشبرد علم در جهان اسلام موفق بود و موجب شد مسلمانان به جایی که استحقاق آن را دارند دست یابند.

اجلاس کارگروه های تخصصی مجمع جهانی اساتید مسلمان دانشگاه ها که از 30 مرداد در مشهد آغاز شده بود امروز به کار خود پایان داد


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
پربیننده ها