velayati.ir

تعداد بازدید: ۱۸۶۱
پ
کد خبر: ۲۰۴۶
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - 24 May 2017
دکتر ولایتی در مراسم سی و پنجمین سالگرد دانشگاه آزاد اسلامی

دانشگاه آزاد اسلامی باید برای کادرسازی آینده کشور برنامه ریزی داشته باشد

دکتر ولایتی (رئیس هیات امنا و عضو هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی) در مراسم سی و پنجمین سالگرد تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی و پنجمین همایش فرهیختگان این دانشگاه گفت: کشور ما کشور علم است و در سخت‌ترین شرایط مردم ما طالب علم بوده‌اند. ما برای گسترش علم در ایران تا جایی پیش رفتیم که اکنون صندلی خالی داریم اما دانشجو نداریم. این نشانگر آن است که تلاش‌های ما برای گسترش دامنه علم در کشور نتیجه داده است.


رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد ادامه داد: دانشگاه آزاد از نظر کمیت به نتیجه خوبی رسیده است و اکنون مدیران آن در حال افزایش کیفیت هستند اما نباید فراموش کنیم که کمیت همواره باعث رشد و ترقی علم درکشور می‌شود. ما چند توقع ملی داریم که این توقعات جزو آرزوهای کشورمان است. اولین مورد مربوط به فرار مغزهاست که این مورد درد همه مردم است. هرکسی را که می‌بینیم می‌گویند افراد المپیادی ما توسط سفارت‌ها جذب می‌شوند. کشور کانادا بدون هیچ بهانه‌ای سفارت خود را در کشور ما تعطیل کرد و از سوی دیگر این کشور بیشترین نخبه‌های دانشگاهی ما را جذب می‌کند.

عضو هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به جذب استعدادهای دانشگاهی خاطرنشان کرد: در سال 96 پیشنهاد شد که فعالیت‌هایی برای جذب مغزها در داخل کشور انجام شود و امیدوارم با توجه به فعالیت رئیس دانشگاه آزاد اسلامی این موانع برطرف شود. از موارد دیگری که باید در حوزه علم در دانشگاه دیگر انجام شود کادر‌سازی برای نسل‌های آینده کشور است. ما باید برای افرادی که تمکن مالی ندارند و از شهرستان به تهران برای ادامه تحصیل می‌آیند، همه شرایط تحصیل را فراهم کنیم تا این استعدادها بتوانند به درجات بالای علمی دست پیدا کنند. جذب‌ها باید براساس شایسته‌سالاری باشد نه اینکه خدای ناخواسته شایعاتی به وجود آید و مردم بگویند برخی از افراد براساس رابطه جذب شده‌اند.

دکتر ولایتی در همین خصوص ادامه داد: موضوع بعدی پژوهش است ما با توجه به کمبودهای آموزش و پرورش نمی‌توانیم در دبیرستان‌ها آزمایشگاه‌هایی با امکانات جدید فراهم کنیم اما در دانشگاه‌ها باید برای پژوهش بیشتر و رسیدن به نتایج بهتر فعالیت‌مان را بیشتر کنیم. در این حوزه باید ابتدا نیازها را مشخص کرد و پس از آن ببینیم چگونه می‌توان این احتیاجات را برطرف کرد.

وی به موضوع ضرردهی برخی واحدها اشاره کرد و گفت: موضوع ضرردهی برخی واحدها باید به استان و همچنین منطقه مورد نیاز بازگردد تا آنها برای برطرف کردن مایحتاج خود از مرکز انتظار دریافت مبالغی نداشته باشد.

دکتر ولایتی در پایان به رشته‌هایی که موقعیت شغلی ندارند، خاطرنشان کرد: ما می‌بینیم که برخی از فارغ‌التحصیلان موقعیت شغلی ندارند. در این زمینه باید بگوییم که ما نیاز به تکنسین‌های مهندسی داریم به عنوان مثال ما مهندس و کارگر به اندازه کافی در کشورمان داریم اما تکنسین مهندسی نداریم که مابین این دو قشر بتواند فعالیت کند.

پنجمین جشنواره فرهیختگان و مراسم سی‌وپنجمین سالگرد تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی با حضور دکتر ولایتی رئیس هیات مؤسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی و دکتر نوریان سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی روز سه شنبه 2 خردادماه برگزار شد.د.

جشنواره فرهیختگان یکی از رویدادهای مهم و بزرگ پژوهشی دانشگاه‌ آزاد اسلامی استکه پنجمین دوره آن همزمان با گرامیداشت سی و پنجمین سالگرد تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی امروز، سه‌شنبه، دوم خرداد ماه آغاز به کار کرده است.

برگزیدگان این دوره از جشنواره فرهیختگان در ۲۷ زمینه نشان ویژه امام خمینی (ره)، پژوهشگر برتر، معاون پژوهش و فناوری برتر، تداوم برتری واحدهای دانشگاهی، مقاله برتر، رساله دکتری، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، مرکز تحقیقات برتر، واحد فناور برتر، طرح فناور برتر، آزمایشگاه برتر، مجله برتر، مدیر پژوهشی برتر، محصول تجاری‌شده برتر، اختراع برتر، کتاب برتر، کارشناس آزمایشگاه برتر، مرکز رشد برتر، انجمن علمی ـ دانشجویی برتر، واحد دانشگاهی برتر، آموزشگاه سمای برتر، مدرسه سما برتر، دانش‌آموز برتر، طرح ساهای برتر، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، مدال آوران جهانی در رشته رباتیک سال ۱۳۹۵ و کارآفرین برتر هستند و از ۸۳ نفر تقدیر می‌شود.

در این دوره از جشنواره فرهیختگان نیز همانند سال گذشته کسی حائز دریافت نشان طلای امام خمینی(ره) نشده و تنها دو نشان نقره و برنز اهدا خواهد شد و به برگزیدگان این جشنواره جایزه نقدی، لوح تقدیر، تندیس و پژوهانه تعلق می‌گیرد.

برگزاری نشست تخصصی با رؤسای شوراهای پژوهش و فناوری استان‌ها با محوریت تعیین و تبیین اولویت‌های پژوهشی دانشگاه و بررسی فرآیندها با نگاه چابک‌سازی و تفویض اختیار به استان‌ها از دیگر برنامه‌های این جشنواره است که در عصر امروز برگزار می‌شود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
پربیننده ها