velayati.ir

تعداد بازدید: ۲۰۳۳
پ
کد خبر: ۱۹۹۰
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - 15 February 2017
دکتر ولایتی در دیدار با دبیر کل اتحاد اسلامی کردستان عراق

ایران از عراق یکپارچه دفاع می کند

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، روز چهارشنبه 27 بهمن ماه با دبیر کل اتحادیه اسلامی کردستان عراق دیدار کرد و بعد از در جمع خبرنگاران به سئوالات پاسخ گفت .

دکتر ولایتی در پایخ به سئوالی با اشاره به سفر رئیس جمهوری کشورمان به دو کشور کویت و عمان اعلام کرد: از مهمترین اصول سیاست خارجی ایران توسعه روابط با همسایگان ایران است و این امر از اولویت های سیاست خارجی ایران از بدو تشکیل تاکنون بوده است.سفر رئیس جمهوری ایران به کشورهای کویت و عمان یک سفر بسیار ارزشمند و مهم است که در بعد بین المللی می تواند اثربخشی بالایی در روابط بین الملل داشته باشد.

وی افزود: کویت و عمان دو کشور همسایه ما هستند که مشترکات زیادی داریم که این نوع سفرها به نفع ملت ها و دولت جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

وی در پاسخ به سئوالی در مورد در خواست دولت آمریکا برای آزادی محصورین حوادث 88 گفت: باید به آقای ترامپ بگوییم که دولت تازه تاسسیش از هم نپاشد. هنوز تشکیل نشده دونفر از اعضاء موثر این دولت به عناوین مختلف یا کنار گذاشته شدند یا استعفا داده اند. دولت ترامپ کوچک تر از آن است که در رابطه با جمهوری اسلامی ایران تعیین تکلیف کند.

دکتر ولایتی گفت: در بیش از ۳۸ سالی که از انقلاب اسلامی ایران می‌گذرد ایران نشان داده که کشوری مستقل، مبتنی بر آراء مردم است. حضور پر شور مردم در ۲۲ بهمن که بنا بر اقرار رسانه‌های غربی و حتی آمریکایی بیشتر از سال قبل هم بود پاسخی است به زیاده و یاوه‌گویی‌های ترامپ و همراهنش.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: به آن‌ها یادآوری می‌کنیم که از تجربیات دیگران پند بگیرند، روسای جمهور قبلی آمریکا هم در ابتدای کار خود در کاخ سفید تصمیمات و اقداماتی گرفتند ولی بعد متوجه شدند که جمهوری اسلامی ایران مقتدرتر و محکمتر از آن است که فکر می‌کنند زیرا متکی بر آراء مردم است.

وی ادامه داد: مردم ایران امروز قوی‌تر از زمان انقلاب و قدرت اول منطقه و تاثیرگذار در عرصه بین‌المللی هستند و با این سخنان و یاوه‌گویی‌ها از مواضع حقه خود درست بر نمی‌دارد.

رییس مرکزتحقیقات استراتژیک در ادامه در رابطه با دور جدید مذاکرات آستانه و مذاکرات آتی ژنو گفت: جمهوری اسلامی ایران تا زمانی که این مذاکرات در چارچوب اصول مورد توافق دولت و ملت سوریه است از آن حمایت می‌کند.مذاکرات باید بین دولت سوریه و معارضینی که دست به صلاح نبرده اند دنبال و مستمر باشد و در این‌صورت ادامه مذاکرات آستانه می‌تواند مفید باشد.

وی همچنین در مورد کنفرانس فلسطین که هفته آینده برگزار خواهد شد، گفت: حمایت از فلسطین از اصول سیاست خارجی ما بوده و اعتقاد راسخ براین است که فلسطین جز از راه مبارزه آزاد نخواهد شد.حمایت از گروه‌های جهادی مانند جنبش جهاد اسلامی و حماس جز سیاست خارجی ما بوده و برگزاری این اجلاس دو سالانه اقدامی است سیاسی، منطقه‌ای و بین‌المللی در جهت حمایت از آرمان‌های مردم فلسطین و اقدامی بسیار ارزشمند است.

دکتر ولایتی در رابطه با اظهارات برخی جریان‌های اصلاح‌طلب مبنی بر آشتی ملی و بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر این‌که قهری وجود ندارد که آشتی کنیم خاطرنشان کرد: آشتی بین افرادی است که منافع‌شان در تضاد است. همه ما زیر پرچم ایران و تحت لوای مقام معظم رهبری و در چارچوب نظام جمهوری اسلامی ایران به عنوان ملت بزرگ ایران باید از منافع ملی دفاع کنیم و همانطور که گفته شد قهری وجود ندارد.

وی در ادامه با اشاره به مذاکرات انجام شده با دبیرکل اتحاد اسلامی کردستان عراق و با بیان این‌که «بهاءالدین قویا از وحدت امت اسلامی و یکپارچگی عراق حمایت می‌کند»ـ افزود: ما در مورد عراق آینده منطقه گفت‌وگو کردیم. جمهوری اسلامی ایران قویا از عراق یکپارچه و متحد و اینکه کردها و شیعه و سنی سال ها زندگی می‌کنند در کنار هم تاریخ را رقم زدند.

وی تاکید کرد: ملت و دولت عراق با قاطعیت جواب برخی دخالت ها و تلاش برای تجزیه عراق را که از سوی بیگانگان مطرح می‌شود خواهد داد.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: به زودی ان ‌شاءالله شاهد آزادی موصل خواهیم بود و امیدواریم دولت و ملت عراق بر تروریست‌ها غلبه کنند و می‌خواهیم اجازه دهند که ظریفیت‌های بالقوه عراق به صورت بالفعل در ییاید.

دکترولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: آقای بهاءالدین در صحنه عراق و در مبارزات ضد طاغوت نقش فعال و موثری داشتند و از وحدت امت اسلامی و یکپارچگی امت اسلامی دفاع می‌کنند.

وی افزود: در دیداری که با ایشان داشتم در رابطه با عراق و آینده این کشور بحث و تبادل نظر شد و جمهوری اسلامی ایران از یکپارچگی این کشور حمایت می‌کند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، تقسیم‌بندی عراق به 3 قسمت سنی، شیعه و کرد را خلاف سیاست‌های ملت و دولت عراق عنوان کرد و گفت: یکی از مهمترین دموکراسی‌ها در بین کشورهای عربی و مسلمان در عراق است و آنها توانسته‌اند بر تروریست‌های عراقی و ضد عراقی پیروز شوند.

صلاح الدین بهاالدین نیز گفت: در مورد مسائل عراق اقلیم کردستان مذاکره کردیم آقای ولایتی راهنمایی‌های ارزنده ای ارائه کردند.

وی از حمایت های ایران سپاسگزاری کرد و گفت: آن‌چه امروز هر مسلمانی را رنج می‌دهد تفرقه، تجزیه و تعصباتی است که از آن رنج می‌بریم. این‌ها مرتب تجدید می‌شود و این تعصبات بیمارگونه باید کنار گذاشته شود و ما به مرجع اصلی خود کتاب و سنت بازگردیم. باید در زمان خود زندگی کنیم نه تاریخ.

وی ادامه داد: باید اوضاع زمان خود را سنجیده و ارزیابی کنیم و دشمنان و دوستان‌مان را براساس معیارهای خودمان ارزیابی کنیم. جنبش‌های اسلامی و جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور بزرگ واجب می‌سازد در زمان خود زندگی کرده و بتوانیم با چالش‌های موجود رویارویی کنیم


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: