velayati.ir

تعداد بازدید: ۲۰۸۹
پ
کد خبر: ۱۹۸۹
تاریخ انتشار: يکشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - 12 February 2017
دکتر ولایتی در گفت‌وگوی اختصاصی با تسنیم

نگران حرفهای ترامپ نیستیم/او تازه‌کار و محاسبه‌گر است و با سد آهنینی چون ایران درگیر نمی‌شود

علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیمدرباره اظهارات تنش‌زای دونالد ترامپ رئیس‌جمهور جدید آمریکا گفت: ما هیچگونه نگرانی از بابت اظهارات ترامپ نداریم، چرا که علیرغم ادعاهای ظاهری او، اینطور نیست که هرکاری دلش بخواهد هم بتواند انجام بدهد.

وی درباره شائبه‌های احتمال مواجهه سخت ایران و آمریکا در دوران دولتداری ترامپ در کاخ سفید نیز تاکید کرد: ترامپ تازه مسلک و محاسبه‌گر است و هیچ وقت با کشوری که مردم و دولت و حکومتش همچون سد آهنین هستند، وارد چنین مواجهه‌ای نمی‌شود. ضمن اینکه حتی اگر بخواهد شانس خود را هم امتحان کند شکست بی‌سابقه‌ای در طول تاریخ آمریکا رقم خواهد خورد چرا که حتماً آمریکای امروز قوی‌تر از آن زمانی نیست که به عراق و افغانستان و ... حمله کردند و ایران هم قدرتش از این کشورها کمتر نیست؛ بنابراین ترامپ علیرغم ادعاهای ظاهری‌اش این محاسبات را یقیناً پیش خود می‌کند.

دکتر ولایتی ادامه داد: غیر از اینکه محاسبات ترامپ به او اجازه جسارت به ایران را نخواهد داد، مسئله بعدی این است که در خود آمریکا هم وضعیت به گونه‌ای نیست که ترامپ هرچه دلش بخواهد بتواند انجام دهد؛ مثلا در همین موضوع منع ورود مسلمانان، دیدیم که دستگاه قضایی آمریکا واکنش نشان داد و اجرای این فرمان را متوقف کرد. بسیاری از مطبوعات و سیاستمداران متنفذ آمریکایی مقابل ترامپ ایستاده‌اند، بنابراین اینطور نیست که ترامپ برای اقدامات عجیب و غریب بتواند همراهی لازم را ایجاد کند.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل افزود: آمریکا با تمام متحدان منطقه‌ای و غربی خودش از طریق تروریست‌های نیابتی 6 سال است نتوانسته‌اند دولت سوریه را مغلوب کنند و آنچه اتفاق افتاده دقیقاً عکس این مسئله است چرا که امروز دولت سوریه پیروزی های فراوانی کسب کرده و دست کاملاً برتر را دارد و پیروز نهایی نیز یقیناً از آن دولت مشروع و مردم سوریه خواهد بود؛ بنابراین وقتی این ها نتوانستند با این همه عده و تدارکات و تجهیزات علیه دولت قانونی سوریه کاری بکنند، سخن گفتن آنان از مواجهه با ایران که از نظر قدرتمندی و ظرفیت، بالاتر از برخی کشورهای دیگر است، هیچ معنایی ندارد.

دکتر ولایتی با این بیان که البته حرکات و اظهارات خاص ترامپ صرفاً درباره ایران نیست، ادامه داد: ترامپ پدیده عجیب و غریبی است و به نوعی رفتار می‌کند که گویا با همه مشکل دارد، به نوعی که حتی غربی‌ها و دوستان آمریکا هم که گاهی با ما صحبت می‌کنند می‌گویند نمی‌دانیم دقیقاً چه می‌خواهد! و به نظر می‌رسد باید ببینیم با چه کشور و افرادی مشکل ندارد.

وی با اشاره به رفتارهای عجیب ترامپ، از خبرنگاران داخلی آمریکا گرفته تا کشور متحد آمریکا یعنی استرالیا، گفت: ایران تنها کشوری نیست که ترامپ درباره‌اش حرف‌های بی‌حساب و کتاب می‌زند؛ بلکه در موارد متعددی این اتفاق راجع به مسائل مختلف رخ داده که یک نمونه مشخص آن منازعه تلفنی ترامپ با نخست‌وزیر استرالیاست.

وزیر خارجه اسبق کشورمان با تاکید به اینکه شخصیت ترامپ به نحوی است که هرجا مقاومت و ایستادگی ببیند فوراً عقب‌نشینی می‌کند، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در موضوع چین و مسلمان‌ها ترامپ طی همین چند روز گذشته عقب‌نشینی‌های مهمی داشته است و درباره ایران نیز وقتی مقاومت ما را می‌بیند روز به روز عقب خواهد نشست.

دکتر ولایتی با تاکید مجدد بر اینکه هیچ نگرانی در ایران بابت اظهارات ترامپ وجود ندارد، گفت: البته صرف‌نظر از موضوع ترامپ، ایران اسلامی اولاً با هیچ کس سر جنگ ندارد و به دنبال تنش‌زایی نیست اما در دفاع از کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران و منافع ملی هم لحظه‌ای به خودش تردید نمی‌دهد و درنگ نمی‌کند و در این میان هم تفاوتی ندارد که کشور متخاصم، به ظاهر قدرتمند باشد یا خیر؟

وی افزود: از ابتدای تاسیس جمهوری اسلامی آن بوده و هست که به صورت اولیه بنای جنگ و تهاجم به هیچ کشوری را نداریم ولی در دفاع از منافع ملی و تمامیت ارضی، نظام جمهوری اسلامی ایران لحظه‌ای درنگ را جایز نمی‌داند و این روش کاملا عقلایی است


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: