velayati.ir

تعداد بازدید: ۱۹۷۸
پ
کد خبر: ۱۹۸۵
تاریخ انتشار: شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - 11 February 2017
دکتر ولایتی در مصاحبه اختصاصی با روزنامه لوموند و شبکه فرانس 24

تهدیدات رئیس جمهور جدید آمریکا بر ما تاثیری ندارد

دکتر ولایتی وزیر خارجه پیشین ایران و مشاور مقام معظم رهبری در گفتگو با روزنامه لوموند و شبکه فرانس بیست و چهار گفت تهدیدات رییس جمهور جدید آمریکا بر ما تاثیری ندارد.

به گزارش شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار، علی اکبر ولایتی با خبرنگار روزنامه لوموند و گزارشگر فرانس بیست و چهار در تهران به صورت اختصاصی مصاحبه کرد .

از ابتدای انقلاب ایران تمامی رؤسای جمهور آمریکا رویکرد منفی در قبال ایران داشتند

دکتر ولایتی در مورد اینکه آیا همزمان با تحریم های جدید آمریکا علیه ایران پس از ممنوعیت سفر اتباع ایرانی به آمریکا و تلاش برای وارد کردن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست سازمان های تروریستی، ایران وارد مرحله جدیدی از رویارویی با آمریکا شده است گفت: ما به این تهدیدات عادت کرده ایم و به آن اهمیت نمی دهیم. به علاوه دونالد ترامپ از شیوه روسای جمهور پیشین آمریکا تبعیت می کند که همگی از زمان انقلاب اسلامی ایران رویکرد منفی در قبال ایران داشتند. ترامپ نیز یکی از آنهاست. تفاوت ترامپ با روسای جمهور پیشین این است که آنها پشت پرده عمل می کردند اما ترامپ آنچه فکر می کند به زبان می آورد. ما از این تهدیدات نگران نیستیم. هرچه که او به زبان می آورد تاثیری در روابط ایران و آمریکا ندارد.

ما اقتصاد مقاومتی را که توسط رهبر معظم مطرح شده است را راه حلی برای همه مشکلات از جمله تحریم ها می دانیم

دکتر ولایتی در ادامه گفت: ما اقتصاد مقاومتی را که توسط رهبر معظم مطرح شده است را راه حلی برای همه مشکلات از جمله تحریم ها می دانیم. ایران پتانسیلی بالا، تاریخی طولانی، تمدن عمیق و فرهنگ بالا دارد و آماده رویارویی با همه این فشارهاست. به نظر می رسد کنگره و سنای آمریکا کاری بهتر از تصویب قانون علیه ایران ندارند. این در زندگی ما تاثیری ندارد. ما می خواهیم خودمان باشیم و روی پای خودمان بایستیم. ما آماده داشتن رابطه با همه کشورها هستیم که به این کار علاقه مند هستند و این ارتباط بر مبنای احترام متقابل و قانون خواهد بود. در این میان آمریکا و اسرائیل استثنا هستند. آنچه ترامپ انجام می دهد مانع از آن نمی شود که کشورها روابط خود را با ایران گسترش دهند که از این میان می توان به فرانسه اشاره کرد. به تازگی وزیر خارجه فرانسه با هیئت همراه به ایران سفر کرده است.

مردم کم کم عادت می کنند به سخنان ترامپ گوش بدهند و انتظار عمل نداشته باشند

دکتر ولایتی در پاسخ به این سوال که این تنش تا کجا پیش خواهد رفت در حالی که برخی حتی از احتمال وقوع جنگ خبر می دهند گفت ترامپ متخصص بیان موضوعات متناقض است. امروز چیزی می گوید و فردا سخن دیگری می گوید. به نظر می رسد ترامپ نمی خواهد دوستی برای خود چه در آمریکا و چه خارج از این کشور باقی بگذارد. وی در مورد اتحادیه اروپا بدگویی کرده است و آن را بی فایده دانسته است. وی به فرانسه توصیه می کند همانند انگلیس از اتحادیه اروپا خارج شود. از ایتالیا نیز چنین چیزی می خواهد. وی از ناتو انتقاد می کند و می خواهد منحل شود. از ژاپن، آلمان و چین هم انتقاد کرده است. ما باید به دنبال کشوری بگردیم که دونالد ترامپ با آن سر جنگ ندارد و از آن به عنوان نمونه یاد کنیم وگرنه ترامپ با همه کشورها و اتحادیه ها درگیری دارد مگر چند مورد استثنا. به علاوه مشخص نیست موضعی که امروز دارد فردا هم داشته باشد. مردم کم کم عادت می کنند به سخنان وی گوش بدهند و انتظار عمل نداشته باشند.

ما در استفاده صلح آمیز از فن آوری هسته ای و همچنین آزمایش های موشکی نه تنها تردید نمی کنیم بلکه بر عزم خودمان راسخیم

مریم پیرزاده خبرنگار فرانس 24 در ادامه این گفتگو گفت آزمایش موشکی ایران از دیدگاه آمریکا نوعی اقدام تحریک آمیز بود. آیا آزمایش جدیدی صورت خواهد گرفت؟ اگر پاسخ مثبت است این آزمایش چه زمانی و با چه هدفی خواهد بود؟

دکتر ولایتی گفت هدف این آزمایش ها تقویت توان دفاعی ایران است. ما نمی خواهیم تلاش برای تقویت توان خود را با تهدیدات ترامپ متوقف کنیم. آزمایشات موشکی طبق پیش بینی ها ادامه خواهد یافت. شاید در مورد آنها اطلاع رسانی کنیم و شاید هم چنین کاری نکنیم. ما باید خودمان از خود دفاع کنیم و برای این کار از ترامپ و هیچ کس دیگر اجازه نمی گیریم. این کاریست که کشورهایی مانند فرانسه هم می کنند. در زمان ژنرال دو گل هم فرانسه به فعالیت های هسته ای خود ادامه داد و تا زمان دستیابی به بمب هسته ای پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای را امضا نکرد. ما به دنبال دستیابی به سلاح هسته ای نیستیم. تسلیحات هسته ای طبق فرمان رهبر معظم ایران تحریم شده است. ما در استفاده صلح آمیز از فنآوری هسته ای و همچنین آزمایش های موشکی نه تنها تردید نمی کنیم بلکه بر عزم خودمان راسخیم. این که ترامپ خوشش بیاید یا نیاید اهمیتی ندارد.

اگر ترامپ برجام را برهم بزند این غربی ها هستند که ضرر می کنند

مریم گلشیری خبرنگار لوموند گفت ترامپ در جریان کارزارهای انتخاباتی خود وعده داد توافق هسته ای با ایران را پاره خواهد کرد. آیا شما فکر می کنید توافق هسته ای در خطر است؟ تبعات چنین اقدامی از سوی آمریکا چه خواهد بود؟

دکتر ولایتی گفت اگر ترامپ برجام را برهم بزند این غربی ها هستند که ضرر می کنند. ما می دانیم اعضای پنج بعلاوه یک شامل انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان مخالف برهم زدن این توافق هستند. بنابراین ترامپ در این راه تنهاست.به علاوه برجام در سازمان ملل متحد تصویب شده است و اگر می خواهند آن را برهم بزنند باید بار دیگر آن را در سازمان ملل مطرح کنند. در این شرایط هم اعضای دائمی مانند چین آن را نخواهند پذیرفت. مشاور رهبر معظم ایران در ادامه در مورد تعهدات و حضور ایران در سوریه و عراق گفت حمایت ایران از روسیه و عراق حمایتی راهبردی است. این هزینه ای دارد که ملت و دولت ایران آن را پذیرفته اند. ما هم اکنون نیمه این راه را طی کرده ایم. بدون کمک ایران دمشق به دست جبهه النصره و بغداد به دست داعش می افتاد. به لطف کمک ایران به دولت عراق و سوریه هم اکنون ما در این دو کشور حکومت های قانونی را در راس کار داریم نه حکومت های تروریستی را.

ایران به هیچ وجه به دنبال تنش با عربستان سعودی نیست

مریم گلشیری در ادامه گفت به نظر می رسد ایران و عربستان سعودی در مورد همه پرونده های مطرح در منطقه مواضع متفاوتی دارند. آیا همکاری میان دو کشور امکان پذیر است؟

دکتر ولایتی در پاسخ به این سوال گفت ما طالب تنش با عربستان سعودی و هیچ کشور دیگری نیستیم. به ویژه اگر مسئله در مورد کشوری مسلمان و همسایه باشد. ما با عربستان سعودی از طریق خلیج فارس همسایه هستیم. هر دو کشور مسلمانیم. تا جایی که به ما مربوط می شود ما به دنبال تنش نیستیم. اگر ما به دولت قانونی عراق طبق خواست آن کشور کمک می کنیم عربستان سعودی نباید آن را علیه خود تصور کند. این ارتباطی به عربستان سعودی ندارد. دولت های قانونی عراق و سوریه به طور رسمی اعلام کرده اند از ایران تقاضای کمک کرده اند. عربستان سعودی چرا ناراحت است که ایران چنین کاری می کند؟ روابط ما با عربستان سعودی می تواند بهبود یابد و تنش ها برطرف شود. ایران به هیچ وجه به دنبال تنش با عربستان سعودی نیست.

صهیونیست ها کوچکتر از آن هستند که با ایران درگیر شوند

مریم پیرزاده در ادامه گفت بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل تلاش می کند اقداماتی علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد انجام دهد. آیا نگرانید که این تهدیدات عملی شود و با توجه به نگرانی هایی که طی سالهای اخیر در منطقه وجود دارد به درگیری ختم شود؟

دکتر ولایتی گفت اسرائیل یا نتانیاهو قادر نیستند با ایران درگیر شوند. آنها حتی قادر نیستند با یکی از متحدان ایران یعنی حزب الله لبنان درگیر شوند. اگر آنها چنین کاری کنند لبنان خاک سرزمین های اشغالی را زیر و رو می کند. آنها خودشان هم گفته اند که جرات آمدن به سمت ایران را ندارند. کوچکتر از آنی هستند که با ایران درگیر شوند. اگر چنین درگیری به وجود بیاید پیش از آنکه ایران با آنها درگیر شود ، متحدان ایران مانند حزب الله به حسابشان رسیدگی می کنند. اظهارات نتانیاهو تنها شعار و تبلیغات است. وی عادت دارد دروغ بگوید و بدون مدرک تهمت بزند. اسرائیل فقط سر و صدا می کند و توان مقابله حتی با تعداد محدودی فلسطینی در سرزمین کوچکی مانند غزه را ندارد. اصلا جرات نمی کند با ایران طرف بشود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: