velayati.ir

تعداد بازدید: ۲۰۷۳
پ
کد خبر: ۱۹۷۸
تاریخ انتشار: يکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - 05 February 2017
دکتر ولایتی در جمع خبرنگاران در واکنش به ترامپ

خیلی روی صحبت‌های آدمی که حرف بی حساب می‌زند حساب نمی کنیم.

رئیس مرکزتحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، سیاست‌های دولت جدید آمریکا را ناپخته و خام توصیف کرد و گفت: ما از آمریکایی‌ها توقعی نداریم و امروز شاهد اعتراض‌ها به سیاست‌های ترامپ در داخل آمریکا و حتی اروپا هستیم.

دکتر ولایتی و فرستاده ویژه سازمان ملل در امور عراق پس از ملاقات در جمع خبرنگاران حاضر و در پاسخ به سئوالی در رابطه با تحریم‌های جدید اعمال شده از سوی آمریکا علیه ایران گفت: از ابتدای انقلاب تا امروز به دفعات شاهد چنین اقداماتی از سوی آنها بودیم و این اولین بار نیست.

وی ادامه داد: دولت جدید آمریکا با وجود مشکلاتی که در داخل این کشور وجود دارد هنوز نیامده هر روز از طریق رسانه‌ها می‌بینیم و می‌شنویم که تظاهرات علیه سیاست‌های ناپخته و ابتدایی حکومت جدید آمریکا نه تنها در داخل بلکه در اروپا هم برگزار می‌شود.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی گفت: تاکید مقام معظم رهبری هم به همین دلیل است که با هر تصمیم غیر انسانی که حکومتی در آن سر دنیا می‌گیرد اقتصاد جمهوری اسلامی ایران دچار مشکل نشود. به هر حال به اطلاعات و شناخت ما از آمریکا چیزی اضافه نشده است و توقعی از آنها نداریم.

دکتر ولایتی در مورد توییت ترامپ مبنی براینکه مدعی شده است که آمریکا سه تریلیون دلار در عراق هزینه کرده است ولی ایران بهره‌برداری آن را می‌کند هم گفت: اگر آنها این میزان هزینه کردند در مقابل هزاران میلیون دلار به مردم عراق صدمه زدند و دو جنگ مخرب و خانمان برانداز را به مردم عراق تحمیل کردند.

وی ادامه داد: آنها به دروغ می‌گفتند که هدفشان صدام حسین است و این در حالی است که صدام حسین را خودشان حمایت می‌کردند و به صورت غیر ضروری تمام زیربناهای عراق از جمله پل‌ها و کارخانه‌ها را که برای ساخت آنها صدها میلیارد دلار توسط مردم عراق هزینه شده بود را در بمب باران‌های بی امان آمریکایی‌ها در دو مرحله از بین بردند.


رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع خاطرنشان کرد: بسیاری از شهرهای عراق در ۲۴ ساعت تنها چند ساعت برق دارند در حالی که پیش از حملات آمریکا از نظر زیربنایی وضعیت مردم عراق به مراتب بهتر بود. آنها از مردم عراق تو دهنی خوردند و رفتند. در حقیقت بابت دخالت غیر قانونی خود هزینه کردند.مردم عراق باید از آمریکایی‌ها بابت خسارت‌هایی که با بمب باران زیر بناهایشان را تخریب و هزاران عراقی را به کشتن دادند مطالبه داشته باشند.

دکتر ولایتی در جواب اینکه توییت ترامپ در رابطه با عراق متوجه ایران بوده است گفت: ما خیلی روی صحبت‌های آدمی که حرف بی حساب می‌زند حساب نمی کنیم.

وی همچنین در مورد رای قوه قضاییه آمریکا مبنی برلغو ممنوعیت ورود اتباع ۷ کشور اسلامی به آمریکا هم تاکید کرد: اگر قوه یا فرد هوشمندی در آمریکا هست و در منصب قضا نشسته و می بیند کار غیر معقول و غیر منطقی انجام شده است از استقلال خود در حوزه قضا استفاده کرده و کار غیر قانونی آقای رییس جمهور را ابطال کرده است و هر قاضی عاقل و باتجربه‌ای این کار را خواهد کرد.

رییس مرکزتحقیقات استراتژیک مجمع در ادامه با اشاره به دیدارش با فرستاده ویژه سازمان ملل در امور عراق گفت: در این دیدار حفظ تمامیت ارضی و مقابله با دخالت‌های خارجی مورد تاکید دوطرف بود. ما توافق داریم که اگر فعالیتی انجام می‌شود باید در حوزه بین الملل باشد و سازمانی که قصد انجام کاری در عراق را دارد مثل سازمان ملل برای خود نماینده‌ای انتخاب کند.
دکتر ولایتی با تاکید بر لزوم مقابله با تروریسم گفت: اگر مقابله با تروریسم با برقراری امنیت همراه نشود ناقص است زیرا مقابله با تروریسم مرز نمی‌شناسد و باید جامعیت داشته باشد.

وی با اشاره به مبارزات در عراق برای مقابله با گروههای تروریستی خاطرنشان کرد: پیروزی در موصل اوج موفقیت‌های حشد الشعبی در عراق است. ما هم به منظور حل مسائل مربوط به عراق با فرستاده ویژه سازمان ملل قرار داریم تا ملاقات‌هایی در فواصل کم داشته باشم.

یان کوبیش هم در جمع خبرنگاران با تاکید براینکه هم اکنون در رابطه با عراق زمان تغییر و دوران پسا داعش فرا رسیده است گفت:در آینده عراق عناصر و گروه‌های مختلف به دنبال ایجاد کشوری واحد هستند.

وی ادامه داد: در این مرحله راهکار ائتلاف عراق به رهبری عمار حکیم طرحی را مطرح کرده است که به همکاری‌های گروههای مختلف برای بازسازی عراق پرداخته و بر آن تاکید دارد. باید بگویم که حمایت از دولت حیدر عبادی مهم بوده و برنامه اصلاحات اقتصادی و اجتماعی که به دنبال اجرای آن هستند هم در دوران جدید عراق از اهمیت بالایی برخوردار است.
فرستاده ویژه سازمان ملل در امور عراق با اشاره به فرآیند دموکراتیک که در عراق در جریان است افزود: انتخابات پارلمانی در سال آینده عراق نویدبخش دموکراسی در آینده عراق است‌.

وی با اظهار امیدواری از اینکه انتخابات آتی عراق با رقابت‌های گروه‌های مختلف همراه باشد، خاطرنشان کرد: امیدواریم فضای ثبات در عراق بر قرار شده و شاهد آشتی ملی، توافق و حمایت از برنامه‌های اقتصادی و اجتماعی در این کشور باشیم.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: