velayati.ir

تعداد بازدید: ۱۹۰۵
پ
کد خبر: ۱۹۷۷
تاریخ انتشار: يکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - 05 February 2017
دکتر ولایتی در دیدر با نماینده ويژه دبيركل سازمان ملل متحد در امور عراق

تاکید بر تثبيت دموكراسي و استقرار صلح پايدار

ثبيت دموكراسي و استقرار صلح پايدار محور اصلي ديدار عصر امروز (يك شنبه 17 بهمن ) نماينده ويژه دبيركل سازمان ملل متحد در امور عراق با رييس مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلت نظام بود.

در دیدار يان كوبيش نماينده ويژه دبيركل سازمان ملل متحد در امور عراق در مركز تحقيقات استراتژيك در ارتباط با وضعيت عراق، لزوم مقابله با گروه هاي تروريستي و تلاش براي توسعه اين كشور مذاکره و بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

دکتر ولايتي در اين ديدار با اشاره به وجود سال ها ديكتاتوري در عراق، تجربه دموكراسي را تجربه اي بي بديل در اين كشور دانست و گفت: بايد در جهت حفظ تماميت ارضي و هرگونه تحركي كه موجبات تجزيه عراق را بين گروه هاي اين كشور رقم مي زند مقابله كرد و در قبال اين موضوع نمي توان كوتاهي كرد چون سرنوشت مردم عراق ارتباط مستقيمي با ثبات كشورهاي منطقه داشته و دولت ايران به دولت عراق جهت ايجاد و تثبيت دموكراسي در اين كشور و مقابله با گروه هاي تروريستي كمك مي كند.

وي با اظهار تاسف از اينكه بسياري از مسائل حاد كه گريبان گير مردم مظلوم منطقه شده ناشي از دخالت و توطئه هاي برخي كشورهاي خارجي و حاميان مرتجع آنها در منطقه است، خاطر نشان كرد: براي مقابله با اين مسائل نيازمند اهرم جدي هستيم و سازمان ملل مي تواند در اين زمينه تلاش هاي بيشتري داشته باشد.

دکتر ولايتي بر ضرورت جلوگيري از دخالت كشورهاي مختلف در امور منطقه از جمله عراق اشاره كرد و گفت: با پرچم سازمان ملل مي توان به مردم عراق كمك و از دخالت خارجي در اين كشور جلوگيري كرد.

وي ادامه داد: عراق كشوري باستاني با تمدني ۵ هزارساله و ظرفيت هاي ارزشمندي از جمله نفت و گاز است و در صورت كمك دلسوزانه كشورهاي علاقه مند به برقراري صلح در اين كشور مي توان از ین ظرفیت ها به درستی بهره برداري کرد.

رييس مركز تحقيقات استراتژيك با بيان اينكه جمهوري اسلامي ايران و عراق ارتباطات گسترده اي دارند، خاطرنشان كرد: دو ملت و مسئولان عالی دو كشور همواره براي توسعه اين روابط تلاش مي كنند و ايران همواره در كنار ملت هاي مظلوم منطقه عليه جريان هاي تروريستي ايستاده و نقش خود را در برقراري ثبات در منطقه، عراق و سوريه ايفا كرده است.

يان كوبيش هم در اين ملاقات گفت: دولت و ملت عراق تلاش هاي جدي براي مبارزه با تروريسم داشته و گام هايي به سمت آينده اي روشن برداشته اند و ما معتقديم خودشان بايد در اين زمينه اقدام و تصمیم گیری كنند.

وي با اشاره به در پيش رو بودن انتخابات استاني در عراق گفت: بايد مراقب بود انتخابات جهت ثبات بيشتر در عراق انجام شود. در همين راستا دولت هم براي اصلاحات اقتصادي طراحي هاي خوبي انجام داده و بي ترديد با از بين رفتن داعش مردم عراق در رفاه هرچه بهتر براي توسعه كشورشان تلاش خواهند كرد.

نماينده ويژه دبيركل سازمان ملل متحد در امور عراق خاطرنشان كرد: خوشبختانه كشورهاي منطقه علاقه زيادي براي تعامل با بغداد دارند و دبير كل جديد سازمان ملل هم توجه اش به توسعه و صلح پايدار و فعاليت هاي بشر دوستانه است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: