velayati.ir

تعداد بازدید: ۱۸۸۰
پ
کد خبر: ۱۹۷۳
تاریخ انتشار: پنجشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - 02 February 2017
دکتر ولایتی در دیدار با وزیر دفاع ارمنستان

باید مراقب بود بیگانگان در منطقه آتش افروزی نکنند

دکتر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح روز پنجشنبه 14 بهمن ماه در نشست مشترک با ویگن سرکیسیان وزیر دفاع جمهوری ارمنستان با بیان اینکه دوستان ارمنی ما به عنوان همسایه‌ مشترکات زیادی با ما دارند، گفت: همواره روابط دوستانه‌ای در طول تاریخ بین ایران و ارمنستان وجود داشته که اکنون نیز این روابط در عرصه‌های مختلف در حال پیشرفت است.

دکتر ولایتی خطاب به وزیر دفاع ارمنستان افزود: این همکاری ها اکنون در حال توسعه است و امیدواریم طی زمان حضورتان در ایران دیدارهای سازنده‌ای داشته باشید.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با اشاره به اینکه از ابتدای استقلال ارمنستان ما این کشور را به رسمیت شناختیم، اظهار داشت: من سفرهای متعددی به ارمنستان داشته‌ام و یکی از اهداف این سفر این بود که روابط ایران و ارمنستان به جایگاه واقعی خود ارتقاء یابد و همچنین هدف دیگر میانجیگری بین ارمنستان و آذربایجان بر سر مسئله قره‌باغ بود.

دکتر ولایتی با تأکید بر اینکه مرز مشترک ما با ارمنستان اقتضا می‌کند که با هم در همکاری‌های منطقه‌ای اقدامات جدی‌تر و عملی‌تری انجام دهیم، تصریح کرد: بزرگ‌ترین اقلیت غیرمسلمان کشور ما ارمنی‌ها هستند و سابقه ناخوشایندی بین مسلمانان و اقلیت ارمنی در طول تاریخ وجود نداشته و اکنون نیز وجود ندارد.

وی با بیان اینکه زمینه تاریخی بین دو کشور به توسعه و تعمیق روابط کمک می‌کند، گفت: یکی از مسائل فرهنگی که جالب‌توجه است این است که حتی هموطنان ارمنی ما در برخی مراسمات مذهبی مسلمانان همچون روز عاشورا نیز شرکت می‌کنند و این نشان از میزان قرابت فرهنگی دو کشور است.

دکتر ولایتی تأکید کرد: همکاری‌های ایران و ارمنستان نمونه‌ای از همکاری‌های منطقه‌ای است که می‌تواند در آینده توسعه نیز پیدا کند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه مرز ما و ارمنستان مرز دوستی و صمیمیت در کل منطقه است، گفت: از اینکه قره‌باغ و مشکلات پیرامون آن در رابطه ارمنستان و آذربایجان سایه انداخته خرسند نیستیم و امیدواریم این مسئله هرچه زودتر حل شود.

دکتر ولایتی با اشاره به نفوذ و اقدامات رژیم صهیونیستی در منطقه خاطرنشان کرد: در رابطه با نفوذ برخی عناصر در منطقه، ارمنستان و ایران باید هوشیار باشند مطلع هستیم که صهیونیست‌ها در منطقه قفقاز، آذربایجان و قره‌باغ شیطنت‌هایی می‌کنند و باید مراقب بود که بیگانگان در منطقه ما آتش‌افروزی نکنند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: همکاری‌های سیاسی، فنی، ترانزیتی، انرژی و سفر شما به تهران می‌تواند نقش سازنده‌ای در روابط بین دو کشور داشته باشد.

وی افزود: همکاری در زمینه انتقال برق و گاز مثال‌زدنی است و در سایر حوزه‌ها هم باید این همکاری گسترش پیدا کند.

دکتر ولایتی با بیان اینکه ایران و ارمنستان در مبارزه با تروریسم، منفعت مشترک دارند، اظهار داشت: یکی از مشترکات ایران و ارمنستان لزوم مقابله با افراطی‌گری است که عامل آن برخی کشورهای غربی و کشورهای مرتجع منطقه هستند.

ویگن سرکیسیان وزیر دفاع جمهوری ارمنستان هم با ابراز خشنودی از این دیدار با بیان اینکه 3 روز از روزهای بسیار مهمی برای ما است، گفت: اولین روز پیروزی انقلاب اسلامی ایران است که در آستانه آن هستیم و آن را به شما تبریک می‌گویم.

وی افزود: همچنان چند روز پیش، سالروز تشکیل ارتش جمهوری ارمنستان را جشن گرفتیم که آن روز نیز روز مهم ملی در ارمنستان است.

سرکیسیان با اشاره به سفر دکتر ولایتی به ارمنستان در زمان وزارت خارجه‌ خاطرنشان کرد: روز سومی که برای ما مهم است، روزهایی بود که شما وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران بودید که این روزها سالگرد استقرار روابط سیاسی بین ایران و ارمنستان است.

وی خطاب به دکتر ولایتی افزود: 25 سال پیش شما در صدر هیأتی به ارمنستان سفر کردید و ارمنستان خاطرات خوبی از تدارکات خردمندانه شما در مناقشه قره‌باغ در ذهن دارد و به همین دلیل نمی‌توانستم در مدت حضورم در ایران دیدار با شما نداشته باشم.

وزیر دفاع ارمنستان با بیان اینکه میزان همکاری‌های ارمنستان با ایران به عنوان یک همسایه دوست، شرایط خوبی بین دو کشور ایجاد کرده است، گفت: ما چالش‌های مشترکی داریم و معتقدیم که می‌توانیم با همکاری فی‌مابین به این چالش‌ها جواب دهیم.

سرکیسیان با اشاره به دیدارهای روز گذشته‌اش با تنی چند از مقامات عالی جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد:‌ بررسی‌های خوبی با دوست و همتای خود داشتم و دیروز دیدارهای خوبی با وزیر خارجه، رئیس مجلس و دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران داشتیم و همچنین از یکی از شرکت‌های صنایع دفاعی نیز بازدید کردیم.

وی با بیان اینکه در زمینه انرژی همکاری‌های مفیدی بین ایران و ارمنستان انجام شده است، گفت: باید در سایر زمینه‌ها هم روابط بین دو کشور به همین صورت توسعه یابد.

سرکیسیان ادامه داد: چند هفته پیش ما در تهران چهاردهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی را داشتیم که تصمیمات خوبی در آن اتخاذ شد. همچنین در جهت افزایش همکاری‌ها، نخست‌وزیر ارمنستان طی هفته‌های آتی به ایران سفر خواهد کرد
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: