velayati.ir

تعداد بازدید: ۱۸۰۳
پ
کد خبر: ۱۹۶۸
تاریخ انتشار: يکشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - 29 January 2017
دکتر ولایتی در دیدار با نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور افغانستان

همواره در کنار ملت و دولت افغانستان هستیم/ترامپ بی تعادل است

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع با بیان اینکه در ارتباط با افغانستان نیازمند عزم جدی و جهانی هستیم به روابط مثبت ایران و افغانستان اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره در کنار دولت و ملت افغانستان حضور دارد.

دکتر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار با یاماموتو نماینده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان اظهار داشت: افغانستان کشور مهمی در منطقه محسوب می‌شود که متاسفانه در طول دهه های مختلف به لحاظ ساختاری و رشد و توسعه دچار مشکلات جدی بوده است که ضرورت توجه جامعه جهانی و همکاری گسترده برای دستیابی به أهداف و ایجاد ثبات و امنیت را می طلبد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام به تعداد قابل توجه مهاجران افغانی در ایران اشاره و تصریح کرد: ایران و افغانستان از نظر اشتراکات فرهنگی دارای زمینه های همکاری مثبتی هستند و علاقه مندی و عزم دو طرف در ارتقاء سطح همکاری ها و اقدامات میان دو کشور است و ایران همواره خواهان ایجاد صلح و امنیت پایدار در این کشور بوده که بی‌تردید نقش مهمی را در صلح و ثبات جهانی ایفا می‌کند.

وی با اشاره به دیدگاه های جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران مبارزه با هرگونه افراط گرایی، خشونت و تروریست در منطقه بوده و در این زمینه هم به طور جدی اقدام کرده است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: ایران و افغانستان همکاری های مثبت و نزدیک و خوبی با هم دارند و ایران تمام تلاش خود را برای وحدت گروه های مختلف انجام می دهد و خواهان بهتر شدن روابط در داخل آن کشور هستیم و در این زمینه گام های عملی و تعامل با دولت افغانستان برداشته ایم ضمن آنکه مقامات ایران و افغانستان نیز بر توسعه هر چه گسترده تر روابط تاکید دارند.


در این جلسه نماینده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان گزارش از آخرین وضعیت حوزه های اجتماعی، اقتصادی ، امنیتی و سیاسی این کشور ارائه و کمک های بین المللی به ویژه همسایگان افغانستان را اجتناب ناپذیر دانست.

دکتر ولایتی همچنین بر انجام عملیات تروریستی در افغانستان پرداخت و گفت: افغانستان نیازمند امنیت بیشتری برای رشد و توسعه است اما برخی از گروهای تروریستی عملیات های مختلفی را به اجرا در می آورند که مبارزه با این روند نیازمند عزم جدی از سوی کشورهای جهان و به ویژه همسایگان افغانستان دارد.

دکتر ولایتی در ادامه این دیدار به همراه نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور افغانستان در جمع خبرنگاران گفت: افتخار ایرانی‌ها این است که نیاز به قبولی از سوی افراد بی‌تعادلی مثل ترامپ ندارند.

وی در خصوص این دیدار گفت: در این دیدار با نماینده سازمان ملل متحد در افغانستان گفتگوی صریح و سازنده‌ای داشتیم و هر دو طرف معتقد هستیم که راه حل نظامی مشکلات افغانستان را برطرف نمی‌کند.

وی افزود: راه حل برطرف کردن مشکلات افغانستان گفتگوی سیاسی بین گروه‌های مختلف این کشور است.

دکتر ولایتی با تاکید بر این که حل مشکلات افغانستان از طریق نظامی صورت نمی‌گیرد، گفت: ایران دخالت هر کشوری در امور داخلی افغانستان را صحیح نمی‌داند و معتقد است سازمان ملل متحد تحت پرچم خود می‌تواند این امر را صورت دهد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص تصریح کرد: تجربه طولانی جنگ در افغانستان به همه ثابت کرده که راه حل بر طرف کردن مشکلات این کشور از طریق مسائل نظامی نیست.

وی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر دبیرکل سازمان ملل درمورد مسجدالاقصی گفت: ما امیدواریم که دبیرکل سازمان ملل چنین اظهاراتی نکرده باشد، این سخن دبیرکل سازمان ملل اگر صحیح باشد سخنی بدون منطق و نادرست است و ایشان باید سخنان‌شان را تصحیح کنند.

دکتر ولایتی تاکید کرد: مسجدالاقصی متعلق به مسلمانان است و تمام سرزمین فلسطین نیز متعلق به فلسطینی‌ها است که از سوی رژیم صهیونیستی اشغال شده و ما امیدواریم روزی فلسطین از چنگال رژیم اشغالگر قدس آزاد شود.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: اگر دبیرکل سازمان ملل درباره فلسطین و مسجدالاقصی اظهاراتی داشته است در حقیقت خوش‌خدمتی خود به صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها را در پی داشته است و اگر چنین اظهاراتی را انجام نداده آن را تصحیح یا تکذیب کند.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره قانون محدودیت روادید که اخیراً از سوی ترامپ رئیس جمهور جدید آمریکا وضع شده است، گفت: افتخار ایرانی‌ها این است که نیاز به قبولی از سوی افراد بی‌تعادلی مثل ترامپ ندارند. به عبارت دیگر ایرانی‌ها نیازی به جلب توجه از سوی ترامپ ندارند تا به آنها ویزا بدهد.

دکتر ولایتی تاکید کرد: ایرانی‌ها همواره با عزت زندگی کرده‌اند و نیازی به ترامپ و یا فرد دیگری از ایالات متحده برای اجازه ورود به آمریکا را ندارند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر این که باید عزت اتباع ایرانی حفظ شود گفت: بدون تردید این نوع حرکات به ضرر آینده آمریکا است و آنطور که قابل ارزیابی است آینده این کشور با وجود مشکلات داخلی روز به روز بدتر از گذشته می‌شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره سفر وزیر امور خارجه فرانسه به تهران نیز گفت: وزیر امور خارجه فرانسه اگر قصد دارد به نفع ملت و سیاست خارجی این کشور کار کند باید با جمهوری اسلامی ایران به عنوان قدرت اول منطقه وارد گفتگوی سازنده شود.

دکتر ولایتی افزود: اگر فرانسوی‌ها بخواهند مثل گذشته دیپلماسی تبعیت از آمریکایی‌ها را دنبال کنند در این منطقه جایی نخواهند داشت.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطر نشان کرد: فرانسه در زمان ژنرال دوگل و برخی دیگر از روسای دولت‌های قبلی تلاش می‌کرد سیاست مستقلی داشته باشد. بنابراین این کشور اگر بخواهد در منطقه فعالیت کند بهتر است استقلالی که ملتش به دنبال آن است را در سیاست خارجی اتخاذ و از تبعیت‌ آمریکایی‌ها خودداری کند.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که سفر وزیر خارجه فرانسه به تهران در جهت استقلال رای دولت و منافع ملت فرانسه باشد و همیشه سعیش بر جدا کردن منافع کشور فرانسه از آمریکا باشد.

همچنین در ادامه این نشست خبری مشترک یاماموتو نماینده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان با اشاره به جلسه مشترکش با رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: در این جلسه که با دکتر ولایتی داشتم مذاکرات عمیق و صریحی در مورد افغانستان داشتیم و ارزیابی خود را از شرایط و چالش‌های موجود در این کشور در میان گذاشتیم.

وی از دکتر ولایتی به دلیل تلاش‌های بین‌المللی برای حل مشکل افغانستان و برقراری ثبات و امنیت در این کشور تشکر کرد و گفت: بنده از نقش جمهوری اسلامی ایران در حمایت از دولت وحدت ملی در افغانستان تشکر می‌کنم.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: