velayati.ir

تعداد بازدید: ۱۹۹۲
پ
کد خبر: ۱۹۳۲
تاریخ انتشار: شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - 03 December 2016
دکتر ولایتی در دیدار با نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در خاورمیانه

روابط ایران و روسیه باید رو به پیشرفت باشد

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل گفت: شرایط جدید منطقه به ما یادآوری می کند که روابط ایران و روسیه باید دائما رو به پیشرفت باشد.

دکتر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل در دیدار با لاورنتیف نماینده ویژه پوتین رئیس جمهور روسیه در امورخاورمیانه با اشاره به آینده روابط ایران و روسیه اظهار داشت: شرایط جدیدی در منطقه و عرصه جهانی ایجاد شده است که همین موضوع به ما یادآوری می کند که روابط ایران و روسیه باید دائما روبه پیشرفت باشد.

وی افزود: بسیاری علیه روابط دو کشور تلاش هایی کردند که بی نتیجه بود. باید گفت آینده منطقه به خصوص در غرب آسیا، آسیای مرکزی و خاورمیانه بسیار حساس است که باید برای توسعه روابط و مقابله با تهدیدات موجود تلاش کرد.

همچنین لاورنتیف در ادامه این دیدار با اشاره روابط ایران و روسیه گفت: دشمنان ما تلاش کردند و بازهم تلاش می کنند که روابط ما با ایران را به هم بزنند که البته موفق نخواهند شد.

دو طرف در این دیدار که حدود 2 ساعت به طول انجامید، درخصوص همکاری های منطقه ای و بین المللی به بحث و تبادل نظر پرداختند.

در ادامه این دیدار دکتر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل در جمع خبرنگاران حضور یافت و به سئوال خبرنگاران پاسخ گفت.

دکتر ولایتی با اشاره به سفر نماینده پوتین در امور سوریه به ایران، گفت: وی حامل پیام مهمی برای جمهوری اسلامی ایران بوده است.

وی افزود: نماینده آقای پوتین سفر فوری و مهمی به ایران داشت و حامل پیام مهمی برای جمهوری اسلامی ایران بود و بعد از ملاقات با رئیس جمهور، با بنده ملاقات کرد و نهایتا تهران را به مقصد مسکو ترک کرد.

دکتر ولایتی گفت: از زمانی که الکساندر لاورنتیف به عنوان نماینده پوتین در مسائل سوریه انتخاب شد، این چهارمین بار است که با من ملاقات دارد؛ در این دیدار روابط رو به رشد و توسعه ایران و روسیه مورد گفتگو قرار گرفت.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: روابط دو کشور راهبردی است و هر روز بیشتر از گذشته توسعه و تعمیق می یابد و در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی منطقه ای و بین المللی و دفاعی در حال شکل گیری و پیشرفت است.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل ادامه داد: آنهایی که در رابطه با سوریه طراحی کرده اند (آمریکا و رژیم صهیونیستی) و عوامل و مزدوران منطقه ای بنا داشتند کهبشار اسدرا که رئیس جمهور قانونی سوریه است، ساقط کنند و سوریه را به نفع صهیونیست ها در منطقه تجزیه کنند. آنها تصور می کردند این اقدامات ظرف چند هفته انجام خواهد شد اما با استقامت مردم سوریه و تدبیر و رشادتی کهبشار اسدنشان داد و کمک های جمهوری اسلامی ایران،حزب الله و مجموعه اعضای تشکیل دهنده زنجیره مقاومت، الان بیش از پنج سال است که دولت و مردم سوریه به عنوان یک حلقه مهم و اساسی از کشور خود محافظت کردند.

وی تاکید کرد: هر روز شاهد پیشرفت بهتری هستیم و باید این مژده را به شما بدهم که همین یکی دو روز اخیر پیشرفت قابل ملاحظه ای صورت گرفته است و براساس گزارش هایی که یکی از افراد نظامی همراه گروه آقای لاورانتیف در ابتدای نشست امروز ارائه داد نیروهای سوریه و متحدینشان از سمت غرب به شرق حلب حدود ۱۶۰۰ متر پیش روی کردند و این میزان در مقابله با تراکم نیروهای معارض و تروریست ها اقدامی بسیار مهم محسوب می شود.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل تصریح کرد: دولت و ملت سوریه و متحدینشان در حال پیروزی نهایی شهر حلب که اقدامی بسیار مهم است قرار دارند و امیدواریم روزی شاهد آن باشیم که کل سوریه از اشغال تروریست ها آزاد شود.

وی خاطرنشان کرد: دو طرف ایرانی و روسی با یکدیگر توافق داشتند که باید از حکومت قانونی سوریه حمایت کنیم و هر دو توافق داشتیم از تمامیت ارضی سوری ها باید حمایت شود و نباید اجازه داد تروریست ها بتوانند کار غیرقانونی و ضد انسانی خود در سوریه را ادامه دهند.

ولایتی تصریح کرد: تمام اجلاس هایی که در نقاط مختلف انجام می شود ناشی از اقتدار نیروهای سوریه و متحدین آنها در حلب و سوریه است و این اضطراب تروریست ها و حامیان آنها را در منطقه به دنبال خواهد داشت و ما به همکاری خود با روسیه در حوزه دو جانبه ادامه خواهیم داد.

عضو هیات نظارت بر اجرای برجام هم در خصوص تمدید تحریم های ده ساله بر علیه ایران گفت: بدون تردید تحریم‌ها با هر عنوانی برقرار، تایید و یا تمدید شود نقض صریح برجام است.

وی با بیان اینکه «حدود 10 روز پیش هیات نظارت بر اجرای برجام به ریاست رئیس جمهور تشکیل جلسه داد» افزود: جمهوری اسلامی ایران در مقابل هرگونه نقض برجام ایستادگی خواهد کرد و آمادگی‌های لازم را برای مقابله به مثل دارد.

عضو هیات نظارت بر اجرای برجام تاکید کرد: دست جمهوری اسلامی ایران برای مقابله به مثل در فضای هسته‌ای بسته نیست و ما با اقتدار کار خود را در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای در چارچوب مقررات بین‌المللی ادامه می‌دهیم.

دکتر ولایتی با اشاره به پیروزی‌های پی در پی و ارزشمند ایران و متحدانش در منطقه خاطر نشان کرد: این کار آمریکایی برای دلگرمی دوستان و عوامل شکست خورده شان در منطقه است.

وی گفت: در طول حدود 11 ماه از اجرای برجام در رفتار آمریکایی‌ها هیچ تغییری به ویژه در مسائل اقتصادی صورت نگرفته است.

ولایتی تصریح کرد: آمریکایی‌ها در طول جلسات ایران با 1+5 قول داده بودند که به هیچ وجه کاری نکنند که مخل روح حاکم بر برجام و بندهای آن باشد.

عضو هیات نظارت بر اجرای برجام گفت: تمدید تحریم‌ها که البته هنوز به امضای رئیس جمهور آمریکا نرسیده است نقض صریح برجام و خلاف توافقات صورت گرفته است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
پربیننده ها