velayati.ir

تعداد بازدید: ۱۸۲۳
پ
کد خبر: ۱۹۱۶
تاریخ انتشار: سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - 08 November 2016
دکتر ولایتی در جمع خبرنگاران

ایران از هیچ کمکی برای صلح و ثبات منطقه دریغ نمی کند

دکتر ولایتی روز سه شنبه 17 آبان ماه و پس از دیدارهای جداگانه با قائم مقام وزارت خارجه سوئد و معاون وزیر خارجه دانمارک در جمع خبرنگاران گفت: دیپلمات های سوئدی و دانمارکی از جمهوری اسلامی ایران خواستند با توجه به قدرت و امکانات منطقه ای که دارد به پیشرفت صلح کمک کنند که بنده اعلام کردم این کشور از هیچ کمکی برای ایجاد صلح و آرامش در منطقه دریغ نمی کند ولی شرط این است که تمامیت ارضی این کشورها حفظ شود و حکومت های قانونی آنها مورد حمایت قرار بگیرند.

وی ادامه داد: مداخله بیگانگان باید در منطقه قطع شود و نیروهای خارجی که بدون اجازه سوریه یا عراق در این کشورها هستند، خارج شوند و حد خودشان را بشناسند و تروریست هایی که از کشورهای مختلف آمده اند همه باید به کشورهایشان برگردانده شوند .

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: عده ای از داعشی ها از اتباع کشورهای سوئد و دانمارک هستند که این موضوع مورد انتقاد ما قرار گرفت و آنها قول دادند جلوی حضور اتباع خود را که به داعش کمک می کنند، بگیرند.

دکترولایتی از دیگر محورهای دیدار با قائم مقام وزیر خارجه سوئد و معاون وزیر خارجه دانمارک را گسترش مناسبات با این کشورها بیان کرد و افزود: روابط ایران با کشورهای اسکاندیناوی روابطی دیرپا و تقریبا همواره دوستانه بوده است.


وی ادامه داد: استنباط بنده از مذاکراتی که با این دو مقام اسکاندیناوی داشتیم این است که آنها تمایل دارند روابط جمهوری اسلامی ایران با دانمارک و سوئد قوی، توسعه یافته و در ابعاد مختلف باشد.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: قرار است که در ماه فوریه (بهمن ماه) نخست وزیر سوئد به ایران سفر کند که این سفر مهمی است.

دکتر ولایتی یادآور شد: حجم روابط ایران با دو کشور دانمارک و سوئد رو به افزایش است که این خواست دو طرف است. این دو کشور مهم اروپایی از لحاظ اقتصادی بسیار پیشرفته و فعال هستند که توسعه روابط با آنها به طور قطع به نفع دو طرف است.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که آنها بسیار مایل بودند که دیدگاه جمهوری اسلامی ایران را در رابطه با مسایل منطقه ای، سوریه و عراق بدانند گفت: به آنها تاکید کردیم که مسایل سوریه، عراق و یمن راه حل نظامی ندارد بلکه باید راه حل سیاسی و با به رسمیت شناختن مشروعیت حکومت مشروع سوریه که بشار اسد بار رای مردم انتخاب شده است.

وی افزود: اگر کشورهای غربی می خواهند مشکل سوریه حل شود به طور حتم باید مشروعیت نظام سوریه همچنان پابرجا بماند و البته پابرجا است و نمی توانند منکر این موضوع شوند.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری این که تمامیت ارضی کشورها باید محفوظ بماند، ادامه داد: تمامیت ارضی کشورهای عراق، سوریه و یمن باید حفظ شود و این طرحی که بعضی کشورهای مداخله گر غربی می خواهند کشورهای منطقه را تجزیه و تضعیف کنند، این پذیرفته شده از طرف ایران نیست.

دکتر ولایتی همچنین گفت: با توجه به این که سوئد به زودی عضو غیردائم شورای امنیت می شود، قائم مقام وزیر خارجه سوئد در این دیدار نظر ایران را در این زمینه جویا شد که از این کشور خواسته شد حتما کاری انجام دهند که شورای امنیت نقش فعال تر و کاملا بی طرفانه داشته باشد و تحت تاثیر ابرقدرت ها نباشد.

وی با بیان این که برای ما قابل قبول نیست که ناتو به جای سازمان ملل تصمیم بگیرد، گفت: آمریکایی ها به دنبال این هستند هرجا که نمی توانند در شورای امنیت نظر خود را تحمیل کنند از ناتو استفاده کنند که این موضوع قابل قبول نیست.
وی یادآور شد: آنها قبول داشتند برای بازگرداندن صلح و آرامش به کشورها و حفظ تمامیت ارضی آنها و خروج بیگانگان از کشورهایی که عضو سازمان ملل هستند الزامی است.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی درباره امضا قرارداد توتال با پارس جنوبی و افزایش روابط تجاری و اقتصادی ایران با کشورهای اروپایی گفت: منافع اروپایی ها اقتضا می کند که سرنوشت خودشان را از تصمیم های ظالمانه ای که آمریکایی ها می گیرند جدا کنند.

وی ادامه داد: دلیل ندارد اروپا از آمریکا تبعیت کند بنابراین اروپایی ها با تلاش بسیار سعی می کنند رابطه خود را با جمهوری اسلامی ایران بیشتر کنند و ایران هم از توسعه روابط با اروپا و کشورهای اروپایی از جمله فرانسه استقبال می کند.
ولایتی تصریح کرد: اگر هم توتال زیربار فشارهای تحمیلی آمریکایی ها نرود به نفع فرانسه است که در این حوزه انرژی با ایران سرمایه گذاری کند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: