velayati.ir

تعداد بازدید: ۲۱۰۶
پ
کد خبر: ۱۸۶۰
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۵ - 13 July 2016
دکتر ولایتی در دیدار با تعدادی از فعالان سیاسی و فرهنگی افغانستان

افغانستان نقش مهمی در شکل گیری فرهنگ و تمدن اسلامی داشته است

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران با اشاره به نقش فرهنگی افغانستان گفت: افغانستان نقش مهمی در شکل گیری فرهنگ و تمدن اسلامی در گذشته داشته است

دکتر  ولایتی در دیدار با دو تن از مشاوران رئیس جمهور افغانستان ، اعضای شورای ولایتی هلمند، فعالان فرهنگی و اساتید دانشگاه، ضمن خرسندی از میزبانی اساتید و فرهیختگان افغانستان گفت: افغانستان کشور دوست و برادر و با فرهنگ و زبان مشترک با ایران است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران با اشاره به مشترکات تاریخی ۲ کشور ایران و افغانستان گفت: کمتر دو ملتی هستند که از مشترکات تاریخی، فرهنگی،‌زبانی برخوردار باشند.

وی با اشاره به اینکه افغانستان نقش مهمی در شکل گیری فرهنگ و تمدن اسلامی داشته، گفت: با توجه به نقش افغانستان از نظر استراتژیک در گذشته این کشور توسط انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها مورد طمع قرار گرفته بود که با مجاهدت مردم افغانستان توانستند بر دشمنان پیروز شوند و بیگانگان را از کشورشان بیرون کنند.

دکتر ولایتی حضور اساتید و نخبگان ولایت هلمند در ایران را به فال نیک دانست و خاطرنشان کرد: بروز مشکلاتی که در افغانستان به خاطر تهاجم بیگانگان و مزاحمت‌های طولانی آنها در این کشور داشته منجر به حضور تعداد زیادی از مهاجرین افغانستانی در ایران شده است.

وی افزود: تعداد بسیاری از مهاجرین در ایران به همراه مردم ایران زندگی می‌کنند و امیدوار هستیم با خروج بیگانگان مهاجرین به کشورشان بازگردند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران با اشاره به به سرمایه‌های فراوان و امکانات زیربنایی در افغانستان عنوان کرد: قرارداد ترانزیتی که بین ۳ کشور ایران،‌هند، افغانستان در گذشته بسته شد می‌تواند از نظر امکانات حمل و نقلی شرایط را برای صادرات و واردات در افغانستان مساعد کند.

دکتر ولایتی با اشاره به حضور ۳۰۰ هزار دانش آموز افغانستانی در ایران گفت: تعداد فارغ‌التحصیلان افغانستانی در ایران بیش از ۱۶ هزار نفر است که این زمینه را برای کمک و پیشرفت در افغانستان فراهم می کند.

وی با اشاره به دستور امام خامنه ای جهت ثبت‌نام دانش آموزان افغانستانی در ایران این اقدام را نوید و تحول بزرگی دانست و افزود: دانش‌آموزان افغانستانی می‌توانند بدون داشتن کارت اقامت در ایران تحصیل کنند و این نتیجه مثبتی را در پی خواهد داشت

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران در جمع اعضای شورای ولایتی هلمند و اساتید دانشگاه هلمند خاطرنشان کرد: مرکز تحقیقات استراتژیک جهت همکاری در زمینه‌های مختلف با ولایت هلمند همکاری می‌کند.

دکتر ولایتی با اشاره به مشکلات مشترک بین ۲ کشور ایران و افغانستان گفت: هر دو ملت ایران و افغانستان تهاجم و سلطه بیگانگان را تجربه کرده‌اند و سلطه بیگانگان به دلیل طمع آنها به منابع زیرساختی دو کشور ایران و افغانستان بوده است و مردم ایران و افغانستان نسبت به این سلطه آگاه بوده‌اند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران ضمن استقبال از همکاری ایران با اعضای شورای ولایتی هلمند خاطرنشان کرد: ایران این گشاده دستی را جهت کمک به کشور برادر افغانستان به دلیل وجود مشترکات زیاد فرهنگی و زبانی دارد

دکتر ولایتی افزود: ما می‌توانیم بدون واسطه با یکدیگر صحبت کنیم و دارای دین، فرهنگ و زبان مشترک هستیم.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران با اشاره به وجود شاعران مشترک بین ۲ ملت ایران و افغانستان اظهار داشت: شاعرانی همچون حافظ، سعدی، مولانا، مشترک بین دو ملت ایران و افغانستان هستند. مولانا متعلق به جهان اسلام ایران و افغانستان است و تمام شعرا جزو قلمروهای فرهنگی بین ۲ کشور هستند.

وی در ادامه افزود: اگر افغانستان مورد تهاجم بیگانگان قرار نگرفت به دلیل حضور شعرای بزرگی مثل سنایی، مولانا، ابوریحان بیرونی، است.

وی در ادامه افزود: افغانستان و بسیاری از کشورهای اسلامی توانستند در جنگ با بیگانگان آنها را از هستی ساقط کنند چرا که بسیاری از بیگانگان در خارج از کشورهای اسلامی زندگی می‌کنند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران در پایان ضمن استقبال از همکاری با اعضای شورای ولایتی هلمند خاطرنشان کرد: مرکز تحقیقات استراتژیک در حوزه‌های بین‌الملل مطالعات فرهنگی مشترک بین دو کشور همکاری‌های دو جانبه‌ای را آغاز کرده‌اند و ما آمادگی جهت ادامه این همکاری‌ها داریم.

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
پربیننده ها