velayati.ir

تعداد بازدید: ۱۸۸۵
پ
کد خبر: ۱۸۴۳
تاریخ انتشار: يکشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - 12 June 2016
مشاور بین الملل رهبر معظم انقلاب در گفتگوی اختصاصی با جام جم آنلاین:

اوباما و بوش فرقی نداشتند/ احتمال گسترش داعش به چین

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: آمریکا طرحی دارد که در واقع توطئه است که کارشان را در منطقه بسیار حساس غرب آسیا به ضرر ملت های منطقه و به نفع رژیم صهیونیستی پیش ببرند یا از طریق تقویت افراط گرایی، مزدور مسلح اعزام کنند اما وقتی از این حوزه نظامی نتیجه ای نگرفتند متوسل به نامه نگاری می شوند و با زبان به ظاهر خوش حرفهایشان را مطرح می کنند تا بلکه بتوانند ایران را به سمت خود بکشانند.

علی اکبر ولایتی با اشاره به برگزاری نشست وزرای دفاع ایران،سوریه و روسیه معتقد است در تاریخ معاصر اولین بار است که چنین همکاری منطقه ای بین ایران،روسیه و سوریه شکل می گیرد تا جایی که وزرای دفاع 3 کشور با هم در مورد موضوع مشترک یعنی مبارزه با تروریسم مشورت می کنند.

مشاور رهبر معظم انقلاب در مورد نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز معتقد است سیاست آمریکایی ها تغییر نخواهد کرد و این هم بیش از اینکه نشان از واقعیت ها داشته باشد بیشتر یک شو و نمایش است تا مردم تشویق بشوند و در انتخابات شرکت کنند که ناچارند یا به ترامپ و یا به کلینتون رای دهند و در نهایت سیاست ها فرق نمی کند.

متن کامل گفت و گوی علی اکبر ولایتی مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین الملل با خبرنگار جام جم آنلاین را پیرامون نشست وزرای دفاع ایران،روسیه و سوریه همچنین پیش بینی نتیجه انتخابات آمریکا،سرنوشت 4 دیپلمات ایرانی و نامه نگاری های آمریکا به ایران و... را بخوانید.

علی اکبر ولایتی در مورد نشست وزرای دفاع ایران ، روسیه و سوریه در مورد مبارزه با تروریسم که روز پنج شنبه در تهران برگزار شد، گفت: در تاریخ معاصر، اولین بار است که چنین همکاری منطقه ای بین ایران، روسیه و سوریه شکل می گیرد تا جایی که وزرای دفاع 3 کشور با هم در مورد موضوع مشترک یعنی مبارزه با تروریسم مشورت می کنند. به نظر می رسد نفس این کار معنی سیاسی بسیار تعیین کننده ای دارد یعنی تا زمانی که عزم راسخی بین 3 کشوربرای همکاری دفاعی در مقابله با خطر مشترک وجود نداشته باشد جلسه ای تشکیل نمی شود و این موضوع بازتاب و انعکاس مهمی را در منطقه و صحنه بین المللی به دنبال خواهد داشت.

وی ادامه داد: اما از سوی دیگر باید توجه کرد که حادثه دیگر رخ داده که ریشه دار است و غربی ها و در راس آنها آمریکا طرح جدیدی را دارند تا کشورهای اسلامی را به نفع منافع درازمدت خودشان و البته رژیم صهیونیستی در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا که بسیار حساس است تضعیف کنند؛ کارها و اقداماتی را شروع کردند، از تجزیه کشورها گرفته تا حکومت زدایی از کشورها ؛ اولین کاری که در این زمینه کردند در سومالی بود که کشوری درست بود که بعد از استعمار ایتالیا، مستقل بوده و مردمش حکومت داشتند و زندگی می کردند اما اینها آمدند و به کلی شرایط را بر هم زدند .

ولایتی افزود: در واقع باید گفت که سومالی عملا بدون حکومت شد و مدتها قبایل و طوایف گوناگون با یکدیگر جنگ داشتند و تعداد زیادی از مردم از بین رفتند تا یک حکومتی تشکیل شده که لزوما بر همه سرزمین هم تسلط ندارد و اوضاع نامطلوبی را شاهد هستیم.همین کار را در مورد لیبی و به نوعی در افغانستان کردند تا حضور نظامی های آمریکا ، غرب و ناتو را در این کشورها توجیه کند. حکومت های موجود را تضعیف و ساقط کردند و بعد می گویند برای ایجاد امنیت نیاز به حضور نیروهای ما در آنجاست و این حضور به معنای از بین بردن حاکمیت آن کشورهاست.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه همان کار را می خواستند در عراق ، افغانستان و برخی دیگر از کشورها انجام دهند تصریح کرد: اما شاهد بودیم و هستیم که مردم عراق و افغانستان در مقابل آمریکایی ها ایستادند و توانستند در عراق آمریکایی ها را اخراج کنند و در افغانستان هم همینطور، البته قبلا هم در مقابل نیروهای شوروی و قبل از آن هم انگلیس ایستادند و با این مقاومت و ایستادگی که افغانی ها کردند به همه درس تاریخی دادند و در مقابل حضور بیگانه ایستادند.

ولایتی اظهار داشت: در مورد لیبی به کلی حکومت را از بین بردند. لیبی کشور ثروتمند و پر از منابع نفتی عملا در اختیار مردم نیست و امکانات درستی ندارند و امنیت ندارند و ثروت آنها توسط کمپانی های نفتی با حمایت نظامیان غربی به یغما می رود همین کار را می خواستند در سوریه انجام بدهند اما ایران و لبنان مشخصا حزب الله لبنان و عراق به کمک دولت سوریه آمدند و بیش از 4 سال این مقاومت ادامه یافت تا اینکه روس ها هم مصلحت ملی و منافع منطقه ای خود را در این دیدند که کمک کنند چرا که استقرار و پا گرفتن تروریسم و آوردن افراد مزدور برای جنگ از نقاط مختلف دنیا (حدود 80 کشور به نام گروه های اسلامی علیه حکومت قانونی و مشروع سوریه در حال جنگ هستند ) بسیار برای منطقه و بلکه جهان خطرناک است و بعد به تعبیر وزیر خارجه آمریکا اگر اسد کنار نرود طرح آلترناتیو ما و یا همان طرح ب را اجرا کنند که سوریه به 5 کشور تجزیه شود و یا رییس ستاد ارتش آمریکا که گفته بود عراق باید به 3 کشور تجزیه شود.

تجزیه کشورهای اسلامی به معنای تضعیف آنهاست/در صورت محقق شدن اهداف آمریکا و اسراییل در سوریه، نوبت دیگر کشورهاست

مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین الملل معتقد است: تجزیه کشورهای مهم اسلامی به معنای تضعیف آنهاست و اینکه به جان هم بیفتند و برای اینکه به جان هم بیفتند باید از آمریکایی ها و دیگر غربی ها کمک بگیرند و عملا بازار اسلحه و غارت ثروت و نفت این مناطق شود، همچنانکه شاهد آواره شدن 10 میلیون سوری هستیم. در چنین شرایطی ایران و عراق می بینند اگر در سوریه اهداف آمریکا و اسراییل محقق شود نوبت دیگر کشورهاست و باید در مقابل این زیاده خواهی ها ایستادگی کرد.

ولایتی با اشاره به اینکه روسیه هم خود را در معرض خطر می بیند گفت: استمرار این توطئه و ترویج تروریسم به بهانه افراط گرایی موجب می شود تمام کشورها از جمله روسیه در معرض خطر قرارگیرند و مرحله بعدی به چین و سایر کشورها سرایت کند و عملا تقویت تروریسم و تجویز تجزیه طلبی موجب تضعیف این کشورها و تسلط آمریکا می شود.

عزم راسخ ایران و روسیه برای ایستادن در کنار سوریه

وی ادامه داد: این مقدمات باعث تشکیل چنین نشست هایی شد و در نهایت برای کشورهای منطقه از جمله ایران و روسیه منافعی را به دنبال خواهد داشت و با هم در مقابل خطرمشترک هماهنگ شدند و زمانی که هماهنگ شدند موازنه نظامی در سوریه به هم خورده و پیش بینی می شد این همکاری ها ادامه خواهد یافت، به رغم همه تبلیغات منفی که علیه همکاری بین ایران و روسیه می شود نفس تشکیل اجلاس وزرای دفاع نشان دهنده این است که ایران و روسیه عزم راسخ دارند که در کنار سوریه بایستند.

آمریکا با نامه نگاری هایش به دنبال جذب ایران به سمت خود در جهت اهداف مورد نظرش است

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصصلحت نظام در ادامه این گفتگو در پاسخ به این پرسش که رهبر انقلاب در 14 خرداد به موضوع نامه نگاری آمریکایی ها با ایران درمورد مشارکت برای حل مسایل جهانی اشاره کردند،جزییات نامه اخیر چیست و آیا تا کنون اوباما 5 نامه به ایران نوشته است؟ گفت: گفتن یا نگفتن جزییات نامه مشکلی را حل نمی کند آنچه مهم است آمریکا به دنبال این است که به نوعی ایران را به سمت خود در جهت اهداف مد نظرش جذب کند .

ایران فولاد آبدیده است

وی ادامه داد: زمانی مثلا دو کشور ایران و روسیه یا ایران و عراق تصمیم می گیرند همکاری کنند می نشینند با هم نوع همکاری را مشخص می کنند اما آمریکا طرحی دارد که در واقع توطئه است که کارشان را در منطقه بسیار حساس غرب آسیا به ضرر ملت های منطقه و به نفع رژیم صهیونیستی پیش ببرند یا از طریق تقویت افراط گرایی، مزدور مسلح اعزام کنند اما وقتی از این حوزه نظامی نتیجه ای نگرفتند متوسل به نامه نگاری می شوند و با زبان به ظاهر خوش حرفهایشان را مطرح می کنند تا بلکه بتوانند ایران را به سمت خود بکشانند اما ایران یک فولاد آبدیده است، در مقابل توطئه ها و طرح های آمریکا به هیچ وجه زیر بار زیاده خواهی ها نمی رود.

ایران به دنبال دعوت دولت های قانونی سوریه و عراق، کمک مستشاری می کند

ولایتی افزود: نمونه های همکاری مانند آنچه در افغانستان برای مقابله با طالبان زیر نظر سازمان ملل میان ایران ، آمریکا و برخی دیگر از کشورها به وقوع پیوست را می توان مشاهده کرد و در موضوعات دیگر می توان سراغ گرفت که بعد از اینکه آمریکایی ها در افغانستان آمدند از اولین عکس العمل هایشان این بود که ایران را جزو محور شرارت حساب کردند بنابراین آنها ما را برای پیبشبرد اهداف خودشان می خواهند و در این زمینه سابقه مطلوبی وجود ندارد. باید تاکید کرد این در حالی است که ایران براساس منافع ملت های سوریه و عراق و دعوت دولت های قانونی آنها در این کشورها حاضر شده و کمک مستشاری می کند و تحت تاثیر القائات آمریکا هم فریب نمی خورد.

پیروزی جمهوریخواهان یا دموکرات ها تغییری در سیاست های آمریکا ایجاد نخواهد کرد

مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین الملل در ادامه گفتگوی خود در مورد پیش بینی اش از نتیجه انتخابات آمریکا همچنین نظرش در مورد اینکه پیروزی کلینتون بهتر است یا ترامپ؟ گفت: هیچ تفاوتی نمی کند زیرا تعیین کنندگان سیاست های اصلی آمریکایی ها پشت پرده کسانی هستند که وقتی مصالح قدرت حاکم آمریکا اقتضا کند با هم کنارمی آیند، هیچ اتفاق عجیبی نمی افتد که ریاست جمهوری به دست جمهوری خواهان باشد و یا توسط دموکرات ها ادامه یابد.

وی افزود: سیاست آمریکایی ها تغییر نخواهد کرد و این هم بیش از اینکه نشان از واقعیت ها داشته باشد بیشتر یک شو و نمایش است تا مردم تشویق بشوند و در انتخابات شرکت کنند که ناچارند یا به ترامپ و یا به کلینتون رای دهند و در نهایت سیاست ها فرق نمی کند.

سیاست های آمریکا همان مقابله همیشگی با جهان اسلام و ایران است

وی افزود: مگر بوش جمهوریخواه که بر سر کار بود و یا اوباما که بعد از وی سرکار آمد تفاوتی کرده است. سیاست های آمریکا همان حمایت همیشگی از رژیم صهیونیستی و مقابله همیشگی با جهان اسلام و همچنین ایران است.

ولایتی با اشاره به اینکه برخی از آمریکایی ها و یا افرادی که به آمریکا گرایش دارند تبلیغ می کنند که دموکرات ها بهتر هستند در حالی که زمان همین دموکرات ها این تحریم ها اعمال شد، گفت: در هر صورت فرقی نمی کند هر کدام بیایند سیاست آمریکا همان سیاست های قبلی است.

ابراز امیدواری نسبت به آزادی 4 دیپلمات

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه، مورد سرنوشت 4 دیپلمات ایرانی ربوده شده اطلاعات جدیدی وجود دارد؟ با توجه به اینکه گفته می شود آنها زنده و در اسارت رژیم صهیونیستی هستند، اظهار داشت: از سوی برخی مقامات دست اندرکار اخبار و اطلاعاتی به افکار عمومی ارائه شده است و امیدواریم هر چه زودتر سرنوشت این عزیزان مشخص شود و آزاد شوند.

از تمام ابزارها برای احقاق حقوق خود استفاده خواهیم کرد

مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین الملل همچنین در مورد ارزیابی خود از اقدامات صورت گرفته در مورد برداشت 2 میلیارد از دارایی های ایران همچنین سایر اقدامات مورد نیاز برای احقاق حق ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران اجازه نخواهد داد که آمریکایی ها اموال کشور را با بهانه های مختلف در اختیار بگیرند و بر اساس آنچه که مقامات مسئول اعلام کرده اند از همه ابزارها برای احقاق حقوق خود استفاده خواهد نمود و در این زمینه از سوی مجریان و دست اندرکاران موضوع اقداماتی انجام شده و یا در حال انجام می باشد که امیدواریم هر چه زودتر به نتیجه برسد.

ایران حملات تروریستی را در همه جا محکوم می کند

در ادامه این گفتگو، ولایتی در مورد اینکه انفجارهای صورت گرفته در ترکیه نتیجه چه سیاست هایی در این کشور است و آیا این انفجارها در ترکیه تاثیری بر سیاست ها و رویکرد این کشور در مواجهه با کشورهای دیگر و کم شدن کمک هایش به تروریست ها داشته است؟ اظهار داشت: تصمیم گیری در مورد رویکردها و سیاست های هر کشوری در درون خود آنان صورت می گیرد ، اما امیدواریم که هر چه زودتر این اقدامات ، حملات تروریستی بر علیه کشورهای منطقه ، افراط گرایی و خشونت به پایان برسد.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران این نوع اقدامات را در هر کجا که به وقوع بپیوندد محکوم می نماید و معتقدیم همه کشورهای منطقه باید در برابر گروه های تروریستی و جریانات افراطی و تکفیری که با نام دین به جنایت و خشونت مشغول هستند مبارزه و مقابله نمایند که بی تردید می توانند نه تنها منطقه که صلح و ثبات را در جهان بر هم بزنند. همکاری همه کشورها و قطع هرگونه پشتیبانی و حمایت از تروریست ها و این گروه ها از جمله ضرورت ها برای مقابله با توطئه دشمنان می باشد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
پربیننده ها