velayati.ir

تعداد بازدید: ۲۰۷۴
پ
کد خبر: ۱۸۲۵
تاریخ انتشار: جمعه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 13 May 2016
دکتر ولایتی در پیامی به همایش هنر و صناعات در فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی در اصفهان

ضرورت مستندسازی هنرهای رو به فراموشی

روز پنجشنبه 23 اردیبهشت ماه ، پیام دکتر ولایتی؛ رئیس کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی در همایش بین المللی هنر و صناعات در فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی در اصفهان قرائت شد.

در ابتدای این پیام آمده است: بسیار خوشحال هستم که سرانجام و در اجرای یکی از منویات مقام معظم رهبری همایشی در جهت احصا و سازماندهی مجموعه هنرهایی که پردازندگان به آنها هر روز کمتر و کمتر میشود و بر این اساس از آنها به هنرهای رو به فراموشی تعبیر میشود، برپا شده است. معظم له بارها نگرانی خود را از نابودی تعدادی از هنرهای دستی کشور ایران بیان داشتهاند و این دغدغه و دل مشغولی خود، مایه دلگرمی و پژوهشگران و جامعه هنرمندان کشور است تا با همتی مضاعف و به هر طریق ممکن جلوی اضمحلال این دسته از هنرها را بگیرند.

در بخش دیگر این پیام اضافه شده است: از دیگر سو، برپایی این همایش در دانشگاههای اصفهان در شهری که به حق میتوان آن را پایتخت فرهنگی ایران نامید، خود این دلگرمی را پدید می آورد تا بهانه تقارن این همایش در اصفهان و در دانشگاه این شهر، جا و مکان بسیار مناسبی برای راه اندازی ساز و کار جلوگیری از نابودی هنر با پردازندگان کم شمار تعبیر شود. تردیدی نیست، اگر قرار است رویکرد و کوششی در این سو شکل بگیرد مسقط الراس آن از همین شهر و یا افرادی از این خطه هنرپرور امکانپذیر خواهد بود.

دکتر ولایتی در این پیام با تأکید بر اینکه هنر جوهره بشریت و جلوه گاه خلوص مادی و معنوی او است، بیان داشته است: بی تردید این جلوه های گوناگون حضور خداوند بی همتا است که در دستمایه های گوناگون بشری پرتو می یابد و رنگ ها، هر یک بخشی از بیان ذات خداوندی هستند. در این راستا نکوداشت هر هنری سزاوار و بایسته و یاد کرد هر هنرمندی درخور ستایش است. اما در این میان از بد روزگار و با دست به دست هم نهادن مجموعه عواملی، بعضی از این جلوه های بشری رو به فراموشی میروند. پردازندگان آنها هر روز کمتر و کمتر میشود و با رفتن آخرین نفرها از هنرمندان پردازنده این مجموعه هنرها، امکان انتقال صناعت هنری آنها از نسلی به نسل دیگر از بین رفته و بر این اساس این هنر خاص امکان تولید جدید خود را ازدست داده و جلوههای آن محدود به صنایع موجود شده و بر همین رویکرد میرود تا از صحنه روزگار ما محو شود.

در ادامه این پیام آمده است: اگرچه پیش از این طرح کردم که نکوداشت هر هنری سزاوار و بایسته است، اما تردید ندارم که نکوداشت این هنرها در خطر و اولیتر و واجبتر است لازم است تا برپایی از نشستهایی از این دست هر چه سریعتر مجموعه راهکارهایی برای جلوگیری از به ورطه محاق رفتن این صنایعدستی اندیشیده شود به ویژه امیدوار هستم نشستهایی از این دست بیش از هر چیز بحثهای نظری لازم برای جلوگیری از به فراموشی رفتن هرگونه هنر ایرانی را راه انداخته و در کنار آن بایسته های علمی برای رسیدن به این مقصود را نیز به دست دهد. به عنوان نمونه ما باید به عنوان اولین گام، مجموعه پیشنهاداتی را در این راستا ارائه داده و خواهان آن باشیم اهل فضل در این مجلس آنها را به ورطه بحث و نقد کشانده و در صورت توافق بر درستی آن، راهکار اجرایی شدن آنها را ارائه دهند.

دکتر ولایتی در ادامه پیام در خصوص پیشنهادات بیان داشته است: پیش از هر چیز لازم است بانک اطلاعاتی مجموعه هنرهای ایرانی در هر شکل و تعریف آن اعم از رو به زوال یا پرطرفدار تهیه شود لازم است این بانک اطلاعاتی مجموعه نخستین آگاهی ها را درباره این هنر، پردازندگان آن، مواد خام و تنوع محصول به دست دهد.

وی افزوده است: کوشش در جهت مستندسازی همه هنرها و با اولویت هنرهای رو به فراموشی بسیار ضروری است لازم است این مستندسازی هم از طریق مکتوب و هم از طریق دادههای چندرسانه ای صورت پذیرد چگونگی تولید محصول این هنرها ظرافت آن و توصیف دقیق ساز و کار این هنرها باید در این مستندسازیها مورد توجه قرار بگیرد خوب است به این موضوع نیز توجه شود که این مستندسازی نباید به تولید یکی از شکلهای فوق الاشاره و یا تولید یک نمونه از این مستندسازیها محدود شود اجازه دهید آرزو کنیم درباره هر یک از این هنر بیش از یک کتاب، بیش از یک پایاننامه و بیش از یک فیلم و نرم افزار چند رسانه ای تولید شود.

در ادامه این پیشنهادات مطرح شده است: توجه حفظ به فناوری و ابزار کار هنرها ضروری است لازم است تدبیری برای تهیه موزه فناوری هنر ایران اندیشیده شود تا این ابزار کار، از ساده ترین نوع آن (به عنوان نمونه چکشهای فلزکاری) تا پیچیده ترین شکل آن (به عنوان نمونه انواع چرخهای حکاکی و مهرسازی و ماشینهای بافندگی دستی) در این موزه نگهداری شود.

دکتر ولایتی در بخش دیگر پیام خود با تأکید بر اینکه تهیه انواع دست نامه ها، استانداردها و شیوه نامه های چگونگی مستندسازی هنرها ضروری است، بیان داشته است: در این میان مایلم به نقش تهیه استانداردهای لازم در این زمینه تأکید کنم. اینگونه استانداردها خود یکی از اولین گامها برای جلوگیری از زوال مجموعهای از هنرهای ایرانی است.رئیس کمیته فرهنگ و تمدن ایران و اسلام شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرده است: تهیه انواع پایان نامه ها در دوره های کارشناسی ارشد و دکتری که در هر کدام از این پایان نامه ها یکی از هنرها مورد توجه و بررسی قرار گیرد. این پایان نامه علاوه بر آنکه خود یکی از گامهای مهم مستندسازی اینرو به زوال به حساب می آیند، در عین حال برای مطالعات آینده به حساب می آیند.در ادامه تهیه راهکاری برای میدان دادن به جوانان برای آموزش اینگونه هنرها در قالب برپایی دوره های آموزشی کوتاه و میان مدت و احیای سنتهای پسندیده استاد شاگردی برای انتقال این ظرافت هنری به نسلهای بعدی، از دیگر پیشنهادات مطرح شده در این پیام است.

دکتر ولایتی در پایان پیشنهادات خود به موضوع بسیار مهم اقتصادی نمودن چرخه حیات این هنرها تأکید کرده و افزود است: استفاده از امکان فروش این دستاوردهای هنری بهعنوان کالای اقتصادی با ارزش افزوده بسیار زیاد خود یکی از عوامل حیاتبخشی به این هنرها است. تولید ارزش افزوده کارآفرینی، بیمه های اجتماعی و فردی و تولید ثروت همگی به موضوع بسیار مهم اقتصادی نمودن این هنرها مربوط هستند و توجه به ضرورت تولید کالا در گردش اقتصادی، حیاتبخشی به هنرهای درحال فراموشی به حساب می آید.

در بخش دیگر این پیام آمده است: اکنونکه دانشگاههایی در اصفهان دست اندرکار برپایی همایشی درباره این موضوع مهم شده اند به زحمت آنان ارج می نهم، برای آنان آرزوی موفقیت می کنم و بار دیگر به خصوص بر عرصه بسیار مهم ارائه راهکارهای عینی برای جلوگیری از فراموشی حتی یک هنر اصیل ایرانی تأکید می کنم. امیدوارم هستم حتی در انتهای این همایش امکان تهیه برنامه های کوتاهمدت، میان مدت و بلندمدت برای جلوگیری از نابودی اینگونه هنرها اندیشیده شود. اجازه بدهید که تأکید کنم اگر قرار است کوششی در این مسیر صورت بگیرد این کوشش حتماً باید از دانشگاه آغاز شود.

دکتر ولایتی در پایان ضمن آرزوی توفیق و سلامت برای همه دستاندرکاران این همایش، از ریاست دانشگاه اصفهان به جهت کوشش بیوقفه برای برگزاری همایش تشکر و قدردانی کرده است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
پربیننده ها