velayati.ir

تعداد بازدید: ۳۳۲۴
پ
کد خبر: ۱۷۹۳
تاریخ انتشار: جمعه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - 29 April 2016
با حضور دکتر ولایتی و در حاشیه دومین کنگره اصفهان سلجوقی 

مدرس ابن سینا به عنوان نخستین دانشگاه طب جهان در اصفهان بازگشایی شد

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل که به منظور شرکت در دومین کنگره اصفهان سلجوقی برنامه های هفته بزرگداشت اصفهان به این استان سفر کرده است درمراسم بازگشایی مدرس ابن سینا و تقدیر از این اقدام ارزشمند که نشانه اهمیت دادن مردم ایران و به ویژه مردم شریف اصفهان به علم و فرهنگ دارد طی سخنانی، بر لزوم تأسیس موسسه تحقیقاتی برای بررسی آثار شیخ‌الرئیس تأکید کرد و گفت: احیای مدرسه شیخ‌الرئیس، احیای قدیمی‌ترین دانشکده یا مدرسه پزشکی است.
دکتر ولایتی روز پنجشنبه 9 اردیبهشت ماه با اشاره به این که دانشگاه‌های پزشکی همچون جندی‌شاپور دزفول قدمت و سابقه تدریس پزشکی طولانی دارند گفت:باید توجه کرد که از آنان چیزی جز آثار تخریب‌شده نمانده است اما مدرسه شیخ‌الرئیس از مدارسی است که در همین سنوات اخیر نیز علم پزشکی در آن تدریس می‌شده و شاید نخستین و قدیمی‌ترین مدرسه تدریس پزشکی در جهان بوده که همچنان پابرجا مانده است.
وی افزود: احیای مدرسه شیخ‌الرئیس، احیای قدیمی‌ترین دانشکده یا مدرسه پزشکی است و افتخار آن متعلق به جهان اسلام، مردم ایران و مردم شهر اصفهان است که امیدوارم مبدأ برکاتی شود تا یک موسسه تحقیقاتی در کنار آن تأسیس شود.
رئیس مركز تحقیقات استراتژیك مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: باید موسسه‌ای تحقیقاتی تأسیس شود تا در آن آثار بسیار ارزشمند شیخ‌الرئیس مورد تحقیق و بررسی قرار گیرد، چراکه برخی از فهرست‌نویسان تعداد آثار شیخ‌الرئیس را به 130 مجلد تخمین می‌زنند که مهمترین آن در حوزه پزشکی کتاب قانون و در حوزه فلسفه کتاب شفاست که اغلب به زبان عربی است اما تالیف کتب عظیمی همچون دانشنامه علایی و رساله رگ به زبان فارسی نشان‌دهنده شناسنامه ایرانی شیخ‌الرئیس است.
وی اضافه کرد: شیخ الرئیس بزرگترین دانشمند جهان اسلام  بوده که افتخاری بزرگ برای جهان اسلام و مردم ایران است، کتاب قانون این دانشمند بزرگ ترجمه شده که باید مطابق با پیشرفت علم پزشکی در کتب دانشگاه‌ها تدریس شود.
رئیس مركز تحقیقات استراتژیك مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با اشاره به زندگینامه ابن سینا افزود: ابن سینا، بزرگترین دانشمند تاریخ اسلام است كه 56 سال عمر كرد اما آثار و خدمات وی، در یكهزار سال گذشته جاودان مانده است.
دكتر ولایتی با بیان اینكه كتابی به عظمت قانون در پزشكی نداریم افزود: این كتاب كه مهمترین تالیف ابن سینا به شمار می آید 600 سال تدریس می شد.
وی با اشاره به برخی تحریف های تاریخی كه ابن سینا را متعلق به كشورهای دیگر می دانند اظهار كرد: كتاب قانون، شناسنامه ایرانی ابن سیناست.
وی با قدردانی از اقدام های انجام شده برای احیای مدرس ابن سینا در اصفهان اضافه كرد: لازم است تاریخ سه دوران مهم آل بویه، سلجوقی و صفوی در اصفهان بهتر و بیشتر برای مردم معرفی شود و بر اســاس آنچــه در تاریــخ نقل شــده، نخســتین دوره از ادوار دانشگاه پزشكی اصفهان بــه زمــان ســلطنت آل بویــه مي‏ رســد.

مدرس ابن سینا، قدیمی ترین مدرسه طب در دنیاست كه بقایای آن پس از یكهزار سال تا به امروز باقی مانده است و ابن سینا، دانشمند نامدار ایرانی در این مكان به آموزش دانشجویان و نوشتن آثارش می پرداخت.
دانشكده طب بعنوان هسته اولیه دانشــگاه علوم پزشــكی اصفهان كه به مدرس ابن سینا مشهور است در خیابان ابن سینا امروزی اصفهان حفظ و توسعه یافته است.
بنا بــر روایــات تاریخــی، بوعلی هر روز صبح بعــد از اذان صبح در آن تدریس می كرده است و به جز بوعلی، اســتادان دیگری چون جوزجانــی نیز در ایــن مــدرس درس مــی گفته انــد.
مدرس ابن ســینا در محله دردشــت، خیابان ابن ســینا اصفهان واقع شــده و در سال 1383 با شــماره 11555 در فهرســت آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: