velayati.ir

تعداد بازدید: ۱۹۴۵
پ
کد خبر: ۱۷۵۶
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - 09 March 2016
دکتر ولایتی در دیدار با نخست وزیر سابق ایتالیا

ایران و ایتالیا ظرفیت توسعه همکاری‌ها را دارند

نخست‌وزیر پیشین ایتالیا در دیدار با رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت به وجود ظرفیت‌های ارزشمند و امکان توسعه همکاری‌ها ایران و ایتالیا را در زمینه‌های مختلف تاکید کرد.

در دیدار ماسیمو دالما، رییس موسسه FEES (مرکز مطالعات‌ استراتژیک) امروز (چهارشنبه) با دکتر ولایتی دیدار و گفت‌وگو کرد.

دکتر ولایتی در این دیدار سفر اخیر رییس‌جمهور کشورمان به ایتالیا برای گسترش روابط دو کشور را بسیار قابل توجه دانست و گفت: این سفر توسعه همکاری‌ها را در زمینه‌های مختلف به دنبال خواهد داشت. هم‌چنین در زمینه‌های مطالعاتی و تحقیقاتی نیز امکان توسعه این همکاری‌ها در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و دیگر مراکز تحقیقاتی با مراکز مطالعاتی ایتالیا وجود خواهد داشت.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به شرایط ویژه منطقه و ضرورت توجه کشورهای مختلف برای حل بحران‌های منطقه، افزود: با توجه به وجود بحران‌های فعلی در منطقه ضرورت تلاش بیش‌تر برای مبارزه با تروریسم و جریان‌های افراطی بیش از پیش احساس می‌شود.

دکتر ولایتی روابط ایران و ایتالیا را تاریخی و مناسب دانست و خاطرنشان کرد: این دو کشور امکان توسعه همکاری‌ها را در زمینه‌های مختلف دارند.

ماسیمو دالما، نخست‌وزیر پیشین ایتالیا هم با تشکر از این دیدار گفت: شرایط منطقه در وضعیت خطرناکی قرار دارد و برای امنیت منطقه و جهان و صلح و ثبات بین‌المللی مشکلات جدی می‌تواند به دنبال داشته باشد.

وی افزود: باید در این زمینه تبادل نظر داشته باشیم که البته مذاکرات و گفت‌وگوهایی هم در این باره داشته‌ایم که امیدوارم نتایج مثبتی داشته باشد.

در این دیدار در خصوص همکاری‌های مطالعاتی تهران - رم نیز بحث و تبادل نظر شد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین در جمع خبرنگاران حضور یافت و گفت :  مانع جدی در راه انتقال موشک اس ۳۰۰ از روسیه به ایران وجود ندارد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام عصر امروز در حاشیه دیدار با ماسیما دالما نخست‌وزیر سابق ایتالیا در جمع خبرنگاران و در پاسخ به پرسشی درباره انتقال موشک‌های اس 300 روسیه به ایران، اظهار داشت: در ملاقاتی که دو هفته پیش با وزیر دفاع روسیه زمانی که در ایران بود داشتم، از وی درباره تحویل سامانه اس 300 سوال کردم.

وی افزود: روسیه مصمم است قراردادهایی که با ایران امضاء کرده را اجرایی کند، از جمله موشک‌های ضدهوایی، سامانه اس 300 و سایر اقلامی که مورد موافقت ایران و روسیه قرار گرفته است.

دکتر ولایتی ادامه داد: بنابراین بنده مانع جدی در راه انتقال امکانات دفاعی از روسیه به ایران نمی‌بینم.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به ملاقات خود با نخست‌وزیر سابق ایتالیا، گفت: ملاقات نسبتا طولانی با آقای ماسیمو دالما داشتم که وی از حزب سوسیالیست است و وی در رأس احزاب سوسیالیست اروپا مجموعه‌ای را در بروکسل تشکیل داده‌اند که درباره مسائل مهم بین‌المللی و منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا فعال هستند.

دکتر ولایتی افزود: ما در این ملاقات درباره مسائل منطقه به خصوص سوریه تبادل‌نظر داشته‌ایم و نخست‌وزیر سابق ایتالیا قبول داشت که باید با تروریست‌هایی که در سوریه حضور دارند مقابله کرد و در عین حال به دنبال ایجاد صلح عادلانه در سوریه هستند.

وی با بیان اینکه حفظ تمامیت ارضی سوریه مورد تایید ما بود، گفت: تا جایی که به ایران مربوط می‌شود، جمهوری اسلامی ایران از حکومت قانونی و مردم سوریه دفاع می‌کند؛ بنده برای نخست‌وزیر سابق ایتالیا تشریح کردم که چرا جمهوری اسلامی ایران از سوریه دفاع می‌کند. طبیعی است که وقتی کشور دوست ما که سابقه 37 ساله به قدمت انقلاب دارد و با آن دوستی استراتژیک داریم، مورد تهاجم کشورهای بیگانه و تروریست‌های دست‌پروده بیگانگان قرار گرفته و از ایران کمک درخواست کرده، ایران نیز به آن کمک می‌کند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: امنیت سوریه و منطقه، امنیت جمهوری اسلامی ایران است، لذا دفاع از امنیت منطقه، دفاع از امنیت جمهوری اسلامی ایران، محسوب می‌شود. با توجه به اینکه آتش‌بس برقرار شده از سوی معارضان مکررا نقض قرار گرفته است، امیدواری زیادی نسبت به برداشته شدن گام های بعدی نیست. علی‌الخصوص اینکه آمریکایی‌ها گویی آتش‌بس را بهانه‌ای قرار داده‌اند که اگر نقض شود، به دنبال طرح B باشند تا دخالت بیشتری در سوریه داشته باشند و در حال ساختن پایگاه نظامی در سوریه هستند و در نهایت می‌خواهند اگر بتوانند سوریه را تجزیه کنند ولی انشاءالله مردم و متحدان سوریه به آنها اجازه این اقدام را نخواهند داد.

دکتر ولایتی با تاکید بر اینکه تجزیه سوریه به نفع صهیونیست‌ها و حامیان آنها تمام خواهد شد، تصریح کرد: البته این خواب تعبیر نخواهد شد و سوریه متحد باقی خواهد ماند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره آینده روابط ایران و اروپا گفت: آینده روابط ایران و اروپا امیدبخش است، چرا که اروپا سعی می‌کند سیاست خود را در مسائل مختلف در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا از سیاست آمریکا متمایز کند و در هفته‌ها و ماه‌های اخیر افراد مختلفی در سطح رسمی و حوزه‌های مطالعاتی به ایران آمدند و همگی بر این موضوع اعتراف داشتند که ایران به عنوان مقتدرترین و باثبات‌ترین کشور منطقه می‌توانند نقش ارزشمندی را در ایجاد صلح و آرامش ایفا کنند.

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
پربیننده ها