velayati.ir

تعداد بازدید: ۱۹۶۱
پ
کد خبر: ۱۷۳۲
تاریخ انتشار: جمعه ۲۳ بهمن ۱۳۹۴ - 12 February 2016
دكتر ولايتي در کنگره بین‌المللی هم اندیشی مهمانان خارجی سی و هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب

شاه کلید تحولات اجتماعی ایران و بسیج مردم برای انقلاب اسلامی مذهب و فرهنگ اسلامی بود

 رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مردم در راهپیمایی حضور پیدا می‌کنند برای اینکه به دنیا ثابت کنند انقلاب را خودشان به وجود آورده و حافظ آن هستند.

دكتر ولایتی طی سخنانی در کنگره هم‌اندیشی میهمان خارجی اظهار کرد: پیروزی انقلاب اسلامی برای بسیاری از تحلیل‌گران به عنوان معمای قرن و پدیده منحصر به فرد تلقی شده است؛ زیرا پیدایی و پیروزی انقلاب بر خلاف قاعده مرسوم و داده‌های اطلاعاتی و نظریه‌های تئوری پردازان انقلاب بوده است.

دبير كل مجمع جهاني بيداري اسلامي تصریح کرد: با این وجود تلاش برای رمزگشایی، چرایی و چگونگی پیروزی انقلاب از سوی اندیشمندان بزرگ غربی و محققان داخلی به این نظر رهنمون شد که کلید این راز همان است که امام فرمودند؛ مذهب و فرهنگ اسلامی شاه‌کلید تحولات اجتماعی ایران و بسیج مردم در براندازی رژیم طاغوتی که مستظهر به پشتوانه قدرت‌های بزرگ بوده است.

وی با بیان این‌که «کشف راز و رمز پیروزی انقلاب تحول چشم‌گیری را در بسیاری از تئوری انقلاب‌ها ایجاد کرد» گفت: اکنون پس از چند دهه از انقلاب این سوال مطرح است که رمز توسعه و تعمیق انقلاب اسلامی در سراسر عالم و در میان آزادی خواهان جهان چیست و چه عناصر و عاملی مقوم توسعه انقلاب در میان توده‌های مردم در سراسر عالم بوده است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد:‌ در این راستا تلاش‌های گسترده‌ای برای پاسخ به این پرسش‌ها صورت گرفت. اما باید یادآور شوم که رشد و آگاهی ملت‌های مسلمان و احیای هویت آنان موجب تغییر و تحولات اساسی در سطح منطقه شده است و ملت‌های مسلمان به دنبال رهایی از تحقیر تاریخی و عقب ماندگی که توسط جهان‌خواران در دوران پس از قرن بیست و یکم بر سر آنان آورده است، تلاش مضاعفی را به کار بسته‌اند تا بتواند در فرهنگ و تمدن اصیل اسلامی خود تکیه کرده و راه و رسم جدیدی را که انقلاب اسلامی به رهبری امام که قرن آینده را قرن غلبه مستضعفین بر مستکبرین معرفی کرد پیروی کند.

دكتر ولايتي در ادامه با اشاره به رویدادهای حادث شده در چهار دهه اخیر که موجب تغییر تدریجی معادله قدرت به نفع مسلمانان شده است، گفت: از این رو نظام سلطه و صهیونیسم بین‌الملل اظهار نگرانی کرده و در صدد هستند به هر طریق مانع پیشرفت و موفقیت‌های روز افزون و تحقق اهداف انقلاب اسلامی شوند.

 

وي با بیان این‌که «انقلاب اسلامی در تاریخ معاصر نقطه عطفی در احیا و بازگشت مسلمانان به هویت اسلامی خویش است» گفت: ویژگی عمده و اساسی دوران معاصر چالش‌های بنیادین ناشی از تهاجم فرهنگی و تفکر مدرن غربی به جهان اسلام بوده است. اما به رغم گذشت بیش از یک سده از حاشیه‌ای شدن هویت اسلامی و تجربه ملی‌گرایی و هویت‌های ناشی از آن در جهان اسلام عملا مسلمانان نتوانستند هویت‌های جدید را با هویت دینی خویش پیوند زده در نتیجه گاه به گاه با بحران‌های ناشی از آن مواجه بودند.

دكتر ولایتی همچنین اظهار کرد: در نهایت فرایندگسترش ارتباطات میان بخش‌های از هم جدا افتاده ملت اسلامی به ویژه بحران‌های مشترکی چون تجربه اشغال فلسطین و اقدامات مشترک ناکام دولت‌های اسلامی در پی آن و در نهایت اصول ایدئولوژی‌هایی چون سوسیالیسم که توانست مدتی برخی از مسلمانان را از بازگشت به هویت اسلامی باز دارد همگی شرایط جدیدی را در جهان اسلام بوجود آورد که شعار احیای تفکر در هویت اسلامی که در طول دو سده مبارزه سر داده شده بود مجددا احیا شود.

وی خاطرنشان کرد:‌ چنین تحولاتی سبب شد تا آمریکاییان به عنوان مدعیان رهبری دنیای غرب از خطر جدید اسلامی در پی شکست بلوک شرق در جنگ سرد سخن گفته و ایده‌هایی چون برخورد تمدن‌ها را مطرح سازند اما گذشت بیش از رب قرن از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران عملا هویت اسلامی را در کانون توجه جهانیان قرار داد و انقلاب اسلامی نمودی از بازگشت مسلمانان به هویت اسلامی خویش بوده است.

رئيس مركز تحقيقات استراتژيك در ادامه سخنان خود اظهار کرد: اساسی‌ترین چالش برای فرهنگ و هویت اسلامی می‌بایست در تهاجم فراگیر و همه‌جانبه غرب مدرن به جهان اسلام جستجو شود؛ زیرا بر خلاف مهاجمان پیشین غربی‌ها هرگز همچون مغولان نوآموزان مستعدی برای فرهنگ و تمدن اسلامی در نیامده بلکه اساس فرهنگ و تمدن اسلامی را به چالش کشیدند.

ولایتی در ادامه اظهار کرد: پیروزی انقلاب اسلامی اولا زمینه‌ساز احیای هویت اسلامی در دیگر نقاط جهان اسلام شد و از این حیث شاهد شیوع گسترش حرکت اسلام گرایی در جهان بوده‌ایم در واقع انقلاب اسلامی توانست با ارتقاء آگاهی و بیداری گسترده در بین مردم مسلمان روحیه‌ شهامت و شجاعت لازم در آنان را برای مبارزه ایجاد کند و موجب شد مردمی که از عظمت قدرت خود بی‌اطلاع بوده‌اند با برداشتی نوین از اسلام راستین و ناب به حرکت درآیند و در صدد برآمدند که با ایجاد دگرگونی سیاسی حکومتی مبتنی بر ایدئولوژی اسلامی را بنا نهند.

وی افزود: پیام امام خمینی(ره) به عنوان پیام فراگیر و وحدت بخش در جهان اسلام توانست ضمن ایجاد روحیه اعتماد به نفس و خود باوری به مسلمانان عزت بخشد و نشان دهد که می‌توان با تکیه بر روحیه ایثار و مبارزه در میان امت اسلام به دست ایدئولوژیک نه شرقی و نه غربی و گسترش ارزشهای اسلامی مبادرت ورزید.

 

وی بازگشت به اسلام، توسعه علم و فناوری، نقش حکومت‌ها و خود باوری مسلمانان را از جمله عوامل نوسازی تمدن اسلامی عنوان کرد و افزود: امروزه آگاهی از هویت فرهنگی اسلام بیش از هر زمان دیگری ضرورت دارد تا ضمن الگوپذیری از تمدن اسلامی گذشته نقاط ضعف و قدرت آن را شناخته و جوهره رشد و بالندگی‌اش را به کار بندد.

دكتر ولایتی پرچم‌داری انقلاب فرهنگی جهانی را کارکرد دیگر انقلاب اسلامی برشمرد و گفت: ترویج روحیه استقلال‌طلبی از دیگر دلایل پرچم‌داری انقلاب اسلامی در انقلاب فرهنگی جهانی بوده است که در کشورهای مسلمان بر پایه مولفه‌های ایدئولوژی اسلامی و ترویج حضور معنویت در سیاست استوار است که ارزش‌های اسلامی و انسانی را مانند عدالت‌طلبی، حمایت از مستضعفین و محرومین از طریق آگاهی بخشی ملت‌های دیگر و آشنا کردن آن‌ها به حقوق‌شان دنبال می‌کند.

 

 

 

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: