velayati.ir

تعداد بازدید: ۲۰۳۵
پ
کد خبر: ۱۷۱۵
تاریخ انتشار: دوشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - 25 January 2016
دكتر ولایتی در نشست خبري :

برای مقابله با گروههای تروریستی باید با تشکیل دهنده و حامیان آنها و در راس آن اسرائیل مقابله کرد

دكتر ولایتی در کنفرانس خبری همایش بین المللی "خطر جریان های تکفیری در دنیای امروز؛ مسئولیت های جهان اسلام"، كه روز دوشنبه 5 بهمن ماه در سالن همایش های سازمان تبلیغات برگزار شد، در پاسخ به سئوالي در خصوص سازوکارهای این کنفرانس برای مقابله با رژیم صهیونیستی به عنوان حامی اصلی گروهای تروریستی در منطقه تصریح کرد: بدون تردید رژیم صهیونیستی به عنوان یکی از حامیان اصلی این نوع تفکرات افراطی است، همه شاهدند که این گروه هایی که علیه حکومت قانونی سوریه و مردم بی گناه این کشور اقدام به قتل و غارت می کنند و یک کشور اسلامی را به این روز انداخته اند زمانی که بر اثر مقابله ارتش و نیروهای مردمی زخمی می شوند ، زخمی هایشان را به سرزمین های اشغالی منتقل می کنند و توسط رژیم صهیونیستی معالجه می شوند.

دكتر ولایتی در ادامه گفت: کمک های تسلیحاتی ، مالی و لجستیکی رژیم صهیونیستی به گروه های تکفیری تروریستی مسئله ای نیست که از کسی پنهان مانده باشد، به طوری که نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در روزهای اخیر در سخنانش به صراحت گفته است ما از این گروه ها و جریان ها حمایت می کنیم زیرا این گروه های تروریستی سوریه را تضعیف کرده و موجب تجزیه سوریه می شوند.

مشاور مقام معظم رهبري در ادامه با اشاره به این مسئله که اگر ما بخواهیم با این تفکرات تکفیری مبارزه کنیم باید با اجزای تشکیل دهنده این تفکر و حامیان آن و در راس آنها صهیونیسم مبارزه کنیم افزود: علت اینکه آمریکایی ها با این صراحت از تروریست ها حمایت می کنند، نفوذ صهیونیست ها در داخل آمریکاست، بنابراین اگر ما بخواهیم با این تفکرات مبارزه کنیم باید با منشاء این تفکر که صهیونیسم است مبارزه کنیم.

دكتر ولایتی در پایان گفت: حضرت امام (ره) از سال 1342 که نهضت را آغاز کردند به مبارزه با رژیم صهیونیستی تاکید داشتند، همچنین مقام معظم رهبری همین خط امام (ره) را ادامه دادند و تاکید کرده اند همواره که رژیم صهیونیستی به عنوان یک رژیم اشغالگر موجودیت داشته باشد باید تا آزادی سرزمین های اشغالی با آن مبارزه شود.
دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی گفت: امواج بیداری اسلامی قرن به قرن و سال به سال بروز می‌کند و جمهوری اسلامی ایران پرچمدار بیداری اسلامی در جهان است.

وي با اشاره به برگزاری این همایش اظهار داشت: سال گذشته برای اولین بار با ابتکار حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی این اجلاس تشکیل شد و گامی بود که علما و مراجع تقلید در مقابل جریانات انحرافی و تکفیری احساس مسئولیت کنند.

وی در ادامه مقابله آرمانی و ایدئولوژیک را یکی از مهمترین راه‌های مبارزه با جریان تکفیری عنوان کرد و گفت: آنها با فریب دادن افکار مختلف قصد تحمیل کردن افکار خود به مسلمانان را دارند و ریشه این ماجراها در وهابیت عربستان سعودی است که آمریکا، غرب و صهیونیسم از آن حمایت می‌کنند.

دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی تصریح کرد: امواج بیداری اسلامی قرن به قرن و سال به سال بروز می‌کند و جمهوری اسلامی ایران پرچمدار بیداری اسلامی در جهان است.

دكتر ولایتی خاطر نشان کرد: ما اولین آثار موج جدید بیداری اسلامی را در تونس، سپس مصر و یمن مشاهده کردیم. در سوریه عده‌ای از افراد منحرف را تحت عنوان تفکر سلفی حمایت کردند و امروز شاهد فاجعه‌ای عظیم در سوریه هستیم که یک خطر عمده برای جهان اسلام و جهان محسوب می‌شود و طبیعتا نقش مراجع و علمای بزرگ و برجسته اسلام می‌توانند نقش مهمی را در شناساندن این تفکر به جهان داشته باشند و خوشبختانه برگزاری این همایش نیز مورد توجه ویژه مقام معظم رهبری قرار گرفت.

وی در ادامه سخنان خود به نتایج برگزاری این همایش اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین نتایج این همایش استقبال بیش از 300 نفر از علمای مختلف دینی خارج از کشور و 700 نفر نیز از این علما در داخل کشور بود و این نشاندهنده وجه مشترک همه این دیدگاه‌ها برای مبارزه با جریان تکفیری دارد.

دكتر ولایتی به اقدامات جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با جریان تکفیری در کشورهای عراق و سوریه اشاره کرد و گفت: مجموعه اقداماتی که جمهوری اسلامی ایران در حوزه مبارزه با این جریانات در کشور عراق و سوریه انجام داده در صحنه‌های سیاسی و دفاعی بوده است و جمهوی اسلامی ایران معتقد است که اجلاس‌های وین و نیویورک حرکت سیاسی مقابل جمهوری اسلامی ایران است و حمایت جمهوری اسلامی ایران مبارزه ضد عملکرد کشورهایی همچون عربستان سعودی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تحولات جمهوری آذربایجان اشاره کرد و گفت: برخی از مردم این کشور بدون کسب اجازه از حکومت آذربایجان جذب داعش شده‌اند و این خطری برای کشور همسایه ما محسوب می‌شود و جمهوری اسلامی ایران آمادگی این را دارد که در جهت مبارزه با جریان تکفیری با جمهوری آذربایجان همکاری کند.

دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی تاکید کرد: ما باید در مقابل طرح‌های جدید جریان تکفیری چاره‌جویی کنیم و تاثیرات آن در دراز مدت مشخص خواهد شد.

وی به آینده گروه‌های تکفیری و تاثیر برگزاری این همایش‌ها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر از سوی مجمع جهانی بیداری اسلامی ما در هر نقطه‌ای که بتوانیم برای این هدف کمک کنیم و حکومت‌های جهان اسلام، کسانی که اهل فکر هستند و از اسلام عقلانی پیروی می‌کنند و ممکن است صدای مراجع را بشنوند حتما پاسخ مثبت می‌دهند.

دكتر ولایتی ادامه داد: محافل آزاد اروپا و غرب نیز به دنبال عقلانیت هستند وجه مشترک همه ادیان عقلانیت است و زمانی که یک دعوت عقلانی صورت گیرد قطعا مخاطبین خاص خود را دارد و لذا ما امیدواریم که موج ضدافراطی‌گری و وهابی که در جریانات القاعده و داعش شاهد افول آن هستیم به انزوا بروند.

دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به سیاست‌های رژیم صهیونیستی در ترکیه اشاره کرد و گفت: رژیم صهیونیستی به دنبال تجزیه کشورهای اسلامی تفرقه بین آنهاست. این رژیم به دنبال تولد اسرائیل دوم و سوم در منطقه است و جمهوری اسلامی ایران از تمامیت ارضی ترکیه با تمام وجود حمایت می‌کند و با هرگونه تجزیه‌طلبی در ترکیه مخالف است و ترکیه را یک کشور مهم در اسلام می‌داند.

دكتر ولایتی در بخش ديگري از سخنان خود به نقش مردم کرد کشورهای عراق و سوریه در مبارزه با جریان تکفیری اشاره کرد و گفت: ما از ابتدای مبارزات مردم کرد در عراق علیه حاکمیت صدام از کردها از آقایان طالبانی و بارزانی حمایت کردیم و آنچه که در کوبانی نیز اتفاق افتاد با آن مخالف هستیم. ما از مبارزه مردم کرد سوریه علیه داعش حمایت می‌کنیم. تاریخ برادران کرد ما چه در عراق و چه در سوریه نشان داده که هیچ‌گاه آنها تحت القائات بیگانگان قرار نمی‌گیرند.

رئیس دبیرخانه کنگره جهانی مقابله با جریان های افراطی و تکفیری گفت: لازم است علمای اسلام در حوزه مقابله با انحرافات و فعالیت‌های فکری گروه های تکفیری در جهان اسلام مقابله فکری کنند.

وی ادامه داد: همه باید نسبت بهانحراف بزرگی که در جهان اسلام به وجود آمده، هوشیار باشیم و نقش علمای اسلام، در این میان نقش درجه اول است چرا کههمانطور که با ایجاد انحراف در فکر این کار را انجام می دهند باید از همان جا یعنی حوزه فکر به جنگ آنها رفت. علمای اسلام، تشیع و به ویژه آیت اللهمکارم شیرازی پیشتاز این حرکت شدند که از حوزه های علمیه این حرکت فکری و علمی ضد جریان تکفیری بلند شود.

حجت الاسلام دکتر حکیم الهی رئيس دبير خانه همايش نیز در این نشست خاطرنشان کرد: همانگونه که مستحضرید از بعد از رحلت پیامبر(ص)، مذاهب فقهی و مکاتب کلامی متعدد و متنوعی در حوزه اسلامی شکل گرفت. دلیل تنوع مذاهب فقهی برداشتهای متفاوت از متون دینی و اجتهاد بود، اما افزون بر برداشت های متنوع و متعدد از متون دینی عامل دیگری موجب رشد این مکاتب می شد که به آن می توان عامل بیرونی نام داد و آن تامین منافع سیاستمداران در هر عصری بوده است. آنها برای اینکه به منافع بیشتری دست یابند هر از چندگاهی یکی از این مکاتب را ترویج می کردند و یا گاهی این مکاتب فقهی را سرکوب می کردند.

وي مقابله با جریان های افراطی و تکفیری افزود:این تنوع فکری در حوزه کلامی و مذاهب فقهی به گونه‌ای نبودکه موجب اصطکاک وخونریزی درجهان اسلام باشد. گرچه تاریخ اسلام شاهد برهه هایی از این مسائل بوده است. امروز با جهل و ناآگاهی از منابع و مصادیق اسلام موجب شده آموزه های دینی طور دیگری تبیین، تفسیر و توضیح داده شود.
وی افزود: بدیهی است که عامل خارجی از برداشت های غلط از اسلام برای اهداف سیاسی و نظامی خود سوءاستفاده می کند تا اینکه در دهه گذشته به پیروی از وهابیت گروهی برداشت‌های جدیدی از اسلام ارائه کردند بدون اینکه دانش جدید از مسائل فقهی و کلامی داشته باشند. آنها اسلام را با نگاه جاهلانه خود تفسیر می کنند که در ادامه موجب ناآرامی در میان مسلمانان و حتی غیرمسلمانان و همچنین موجب تخریب اسلام رحمانی در جهان شده است. از این رو لازم بود علمای اسلام در حوزه مقابله با این انحرافات فکری فعالیت کنند.

حجت الاسلام و المسلمين حكيم الهی اضافه کرد: آیت الله مکارم شیرازی از سه سال پیش به فکر همایشی برای راهکارهای مقابله با این حرکات فکری منحرف بودند فلذاهمایشی را طرح کردند و خود ایشان مدیریت و سیاستگذاری این همایش را برعهده گرفتند. آیت الله جعفر سبحانی نیز دبیری این همایش را برعهده گرفت. این همایش در ۱۰۰ سال اخیر کم نظیر است و وجود دو مرجع بزرگ شیعه با شخصیت های برجسته حوزوی از نقطه قوت این همایش است که نخستین همایش آن در سال گذشته با حضور ۳۰۰ میهمان خارجی و ۷۰۰ میهمان داخلی برگزار شد وبیش از ۴۰ عنوان کتاب به زبان های مختلف از این همایش به چاپ رسیده است.

رئیس دبیرخانه کنگره جهانی مقابله با جریان های افراطی و تکفیری در ادامه توضیح داد: به دنبال حرکت موفقیت آمیز کنگره مقابله با جریان های افراطی و تکفیری در سال گذشته که در قم برگزار شد، علمای جهان اسلام از آیت الله مکارم شیرازی خواستند که این حرکت های علمی، فکری و معرفتی ادامه یابد و برای این کنگره دبیرخانه دائمی تاسیس شود. آیت الله مکارم شیرازی هم دستور دادند که دبیرخانه دائمی کنگره تاسیس شود تا فعالیت های خود را در سه حوزه ارتباطات، پژوهشی و آموزشی ادامه دهند.

در ادامه، نشست خبری همایش خطر جریان های تکفیری با پرسش و پاسخ خبرنگاران بین المللی کشورهای مختلف دنیا پایان یافت.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: