velayati.ir

تعداد بازدید: ۱۶۲۴
پ
کد خبر: ۱۶۵۰
تاریخ انتشار: پنجشنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۴ - 26 November 2015
دکتر ولایتی در حاشیه دیدار با وزیر خارجه لوکزامبورگ در جمع خبرنگاران :

ایجاد تنش در منطقه به مصلحت نیست/مبارزه با تروریست‌ها در داخل سوریه باید با کمک متحدین آنها ادامه یابد

 جین آسن بورن وزیر امور خارجه لوکزامبورگ عصر روز (چهارشنبه) ۴ آذرماه با دکتر  ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار و گفت‌وگو کرد. طرفین در این دیدار در خصوص تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی بحث و گفت‌وگو کردند.

دکتر ولایتی در حاشیه دیدار خود با وزیر خارجه لوگزامبورگ در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه تحلیل شما نسبت به سقوط هواپیمای روسی توسط ترکیه و میانجی‌گری کشورها برای آرام کردن فضا چیست؟ گفت: بدون تردید ایجاد تنش در منطقه حساس جهان به مصلحت نیست و هر دو طرف را به آرامش دعوت می‌کنیم و امیدواریم چنین اتفاقاتی دیگر رخ ندهد.

وی ادامه داد: حضور روسیه به دعوت دولت قانونی سوریه و برای کمک برای مبارزه با تروریست‌ها بوده، بنابراین حضور روسیه در سوریه مشروع است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک  با بیان اینکه تمام کشورهایی که در منطقه هستند باید از بروز تنش در منطقه جلوگیری کنند، خاطرنشان کرد: ما توصیه اکید داریم که این‌گونه تنش‌ها در منطقه باید کاهش پیدا کند و تکرار نشود، اما این موضوع هیچ ارتباطی به مبارزه با تروریست‌هایی که علیه دولت و ملت سوریه از حدود ۵ سال پیش فعالیت می‌کنند ندارد؛ چراکه عده زیادی از مردم کشته و آواره شده‌اند و مبارزه با تروریست‌ها در داخل سوریه باید با کمک متحدین آنها با شدت و قوت ادامه پیدا کند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام،‌ خاطرنشان کرد: امیدواریم چنین اتفاقاتی هیچ‌گاه تکرار نشود.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر وضعیت بغرنج مسلمانان و پناهجویان و کمک‌هایی که ایران می‌تواند در این زمینه داشته باشد، تصریح کرد: بدون تردید ایران از طریق مجامع بین‌المللی کمک‌های خود را به پناهجویان انجام داده است که نظیر آن را در یمن شاهد بودیم.

وی ادامه داد: سال‌ها آوارگان افغانی در ایران زندگی می‌کنند و در زمان صدام حسین نیز برادران و خواهران عراقی که آواره شده بودند به ایران آمدند، بنابراین هیچ کشوری را نمی‌شناسم که به اندازه ایران با پناهجویان با صمیمیت و مهربانی برخورد کرده باشد.

ولایتی در پایان در پاسخ به سؤالی مبنی بر انتشار اخباری در رابطه با جعلی بودن هدیه پوتین به رهبر انقلاب اسلامی گفت: آنچه مسلم است یک جلد کلام الله مجید توسط پوتین به رهبر انقلاب اسلامی داده شد که کاری نمادین و ارزشمند بود و این هدیه از سوی رئیس یک کشور مسیحی ارتودوکس به بزرگ‌ترین شخصیت جهان اسلام، داده شد.

 

 

 

وزیر امورخارجه لوکزامبورگ هم گفت: بابت توافق هسته ای خوشحال هستیم و امیدواریم تحریم ها برداشته شود و همکاری های اقتصادی گسترش یابد. همانطور که می دانید لوکزامبورگ مرکز فاینانس و مرکز تامین مالی است و می تواند در بحث سرمایه گذاری در زیرساخت ها در ایران بسیار فعال باشد؛ بنابراین لوکزامبورگ به دنبال این است که روابط اقتصادی خود را با جمهوری اسلامی ایران توسعه دهد.
وی گفت: بانک های لوکزامبورگ با سرمایه گذاری ایرانی ها آمادگی دارند پشتوانه مالی برای پروژه های ایران را فراهم سازند و ما می توانیم روابط تجاری - اقتصادی و بانکی خود را با ایران توسعه دهیم و زمینه های مناسب فراهم است.

وزیرخارجه لوکزامبورگ گفت: ما علاوه بر توسعه بخش های اقتصادی با ایران بدنبال روابط فرهنگی هم هستیم.

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
پربیننده ها