velayati.ir

تعداد بازدید: ۱۸۴۵
پ
کد خبر: ۱۶۴۰
تاریخ انتشار: شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - 21 November 2015
ولایتی در گفت و گو با روزنامه السفیر :

همکاری ایران، روسیه و چین به سطح راهبردی رسیده است

 مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل در گفتگو با روزنامه السفیر لبنان از شکل گیری همکاری های راهبردی میان ایران، روسیه و چین خبر داد. او در عین حال ابراز امیدواری کرد که عراق نیز به این جمع اضافه شود.

دکتر ولایتی در این خصوص توضیح داد: همکاری های راهبردی اکنون میان ایران ، روسیه و چین تبلور یافته است و یکی از نمونه های این همکاری هم اکنون در سوریه است. البته در صورتی که دولت عراق موافقت نماید، امیدواریم این توافقنامه شامل این کشور نیز شود. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه سپتامبر گذشته در سازمان ملل اعلام کرد ائتلاف میان ایران ، روسیه ، عراق و ایران شکل گرفته است. ولایتی اضافه کرد: من دعوتنامه ای برای سفر به چین دریافت کرده ام. موضوع این دیدار پیرامون جاده ابریشم زمینی خواهد بود که از طریق ایران به سوی خاورمیانه و سپس اروپا می رسد. وی تصریح کرد: بازهم به نظر من، این روابط راهبردی به نفع چینی ها و روس ها و همین طور ایران است. این دو کشور می توانند در خاورمیانه کشوری مستقل مانند ایران را با بیشترین قدرت و توان بیابند تا بتوانند با آن روابطی مستحکم و متین برقرار کنند و چینی ها با صراحت آن را اعلام کرده اند.

 

ایران، ستون فقرات منطقه و جهان اسلام است

وی همچنین در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به مسائل منطقه ای گفت: در یکی از مذاکرات هسته ای، آقای ظریف و کری، وزیران خارجه ایران و آمریکا دیدار کردند. کری به ظریف گفت: ما مطلع هستیم که شما به دولت عراق کمک می کنید. ظریف نیز پاسخ داد: بله این مسئله درست است، اگر این کار را انجام نمی دادیم، داعش تلفنی از بغداد با شما تماس می گرفت به جای اینکه از موصل تماس بگیرد.

وی افزود: داعش قصد داشت که بغداد و چه بسا دمشق را هم اشغال کند اما هرگز نگفته است که برنامه ای برای مقابله با اسرائیل دارد. معنای آن ، این است که اسرائیل بر بغداد و دمشق سیطره پیدا می کرد و اگر ایران به یمن کمک نمی کرد، صنعا تاکنون به دست مهاجمان سقوط کرده بود. مبالغه نیست اگر بگویم که ایران اکنون ستون فقرات منطقه و جهان اسلام است.

وی تاکید کرد: با توجه به قدرتی که داریم و از استقلالی که برخوردار هستیم و به دلیل اعتماد به نفسی که داریم، خود را قدرت اول در منطقه می دانیم. هیچ طرفی از بشار اسد رییس جمهوری سوریه دفاع نکرده آن طور که جمهوری اسلامی ایران دفاع کرده است و حتی روسیه هم این کمک لازم را نکرده است. وی افزود: ما هرگز از حمایت از بشار اسد رییس جمهوری سوریه و حیدرالعبادی نخست وزیرعراق ، مقاومت در لبنان و فلسطین از جنبش های حماس و جهاد اسلامی در فلسطین دست نمی کشیم. ولایتی اظهارکرد: ما در سوریه شهید تقدیم می کنیم زیرا سوریه را از ایران جدا نمی دانیم، در لبنان و عراق شهدا تقدیم کرده و خواهیم کرد و به آنها با تمام قدرت خود کمک می کنیم. ایران ستون فقرات ثبات در منطقه است. اگر چه از اوضاع کنونی منطقه خرسند نیستیم اما نسبت به آینده آن امیدوار هستیم.

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
پربیننده ها