velayati.ir

تعداد بازدید: ۱۹۷۶
پ
کد خبر: ۱۵۹۶
تاریخ انتشار: پنجشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۴ - 08 October 2015
دکتر ولایتی در جمع خبرنگاران :

هیچ نیازی به مذاکره با آمریکا نداریم / نباید با ظالم گفت‌وگو کرد


رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک با بیان این که آمریکا پرچم‌دار ظلم علیه مردم بیگناه کشورهای اسلامی است گفت : نباید با ظالم تا زمانی که ظلم می‌کند گفت‌وگو کرد.

دکتر ولایتی در حاشیه دیدار خود با اعضاء شورای عالی انقلاب یمن که صبح چهارشنبه 15 مهرماه در ساختمان مرکز تحقیقات استراتژیک برگزار شد در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در خصوص فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه مذاکره با آمریکا ممنوع است و راه نفوذ را باز می‌کند، گفت: از ابتدای انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری موضع ثابتی را داشتند که با توجه به مواضع منفی و مخربی که آمریکا چه در رابطه با ایران و چه جهان اسلام و صحنه بین المللی داشته مذاکره را متوقف کردند مگر موارد استثنایی که مانند آن را در مذاکرات هسته‌ای شاهد بودیم و مقام معظم رهبری بر آن بارها تاکید کردند.

وی با اشاره به نقش آمریکا در حمایت از آل سعود اظهار داشت: هرچه زمان می‌گذرد ظلم آنان بیشتر می‌شود و در کشورهای مختلف مانند یمن، شاهد هستیم که در طی 7 ماه دولت سعودی بمباران می‌کند و بسیاری از این مردم شهید و کشته شدند و آمریکا موجب شد که مصوبه‌ای به نفع دولت سعودی در شورای امنیت تصویب شود و بعد از اینکه هر چه زمان گذشت شرارت سعودی‌ها بیشتر شد و کار به جایی رسید که نمی‌توانند آن را پنهان کنند چرا که یک طرف ظالم و طرفی دیگر ملت مظلوم یمن است.

دکتر ولایتی خاطرنشان کرد: صدایی از شورای امنیت سازمان ملل در نمی‌آید و بدون تردید نقش آمریکا در ساکت کردن شورای امنیت سازمان ملل برای اینکه وقایع صورت گرفته در یمن را عادلانه جلوه دهند مشخص است.
 
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک آنچه در عراق، یمن، سوریه ، فلسطین و دیگر نقاط جهان اسلام می‌گذرد، همه آمریکا را به عنوان پرچم دار ظلم علیه مردم بیگناه کشورهای اسلامی می‌دانند که روز به روز قوی‌تر می‌شود و نباید با این ظالم تا زمانی که ظلم می‌کند گفت‌وگو کرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: ایران به حمایت خود از مردم و انقلاب یمن ادامه می‌دهد و ما آمادگی داریم برای بازسازی یمن تجربیات خود را پس از جنگ تحمیلی در اختیار یمن بگذاریم و هر کاری را که بتوانیم در جهت نشان دادن مظلومیت یمن انجام دهیم دریغ نخواهیم کرد.

وی ادامه داد: بدون تردید مصیبت بزرگی به مردم یمن وارد شده است . ملت ایران خودشان را متعهد می‌دانند که در کنار مردم یمن باشند و در قول و عمل کمک‌های خود را برای بازسازی این کشور جنگ دیده ادامه خواهند داد.
 
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر تلاش‌های سیاسی ایران برای حل بحران یمن خاطرنشان کرد: ایران در طی ماه‌های اخیر که یمن مورد ظلم دولت سعودی قرار گرفته است بارها تلاش کرده تا کمک‌هایی را به مردم یمن برساند و ملاحظه کردید که از دریا و هوا تلاش شد تا این کمک‌ها به مردم این کشورها برسد اما سعودی‌ها جلوی آن را گرفتند و ما تا جایی که بتوانیم از مردم یمن حمایت خواهیم کرد.

دکتر ولایتی با بیان اینکه امکانات رسانه‌ای را در اختیار دولت یمن به کار خواهیم گرفت، تصریح کرد: رسانه‌های ایرانی و رسانه‌های مستقل جهان باید در جهت تبیین مظلومیت مردم یمن تلاش کنند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه جان کری اعلام کرده است که حذف شعار مرگ بر آمریکا روابط ایران و آمریکا را بهبود خواهد بخشید، تصریح کرد: ما هیچ نیازی به آمریکا نداریم و ملت ایران ملت مستقل و مقتدری است که قریب به 37 سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد و در این مدت نه تنها آمریکایی‌ها کمکی به ما نکرده اند بلکه ضررها و خسارت‌های زیادی را به ما وارد کرده‌اند.

وی ادامه داد: آنان اموال ما را توقیف کردند و به صدام حسین کمک کردند و در هر توطئه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران نقش داشتند. ما نیازی به کمک آن ها نداریم و مثل معروفی در این زمینه است که مرا به تو امید نیست شر مرسان. بنابراین هیچ کس از کری و مسئولین آمریکایی درخواست همراهی و اتخاذ موضع مثبت نکرده است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک تصریح کرد: آنچه در کشور ما می‌گذرد و شعار مردم ما است و مردم ما بسیار آگاه هستند و شاهد بودیم کشورهایی که رابطه نزدیکی را با آمریکا داشتند به آن‌ها نیز رحم نکردند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک تصریح کرد: امریکا تظاهر به دوستی با مردم یمن می‌کرد و امروز به دلیل نزدیکی با دولت سعودی و منافع خود علیه مردم یمن به طور مستقیم و غیرمستقیم کمک می‌کنند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه پیام جمهوری اسلامی ایران در استقبال از هیات یمن چیست گفت: این اقدام عملی در حمایت از مردم یمن است و ابراز حمایت از انقلاب عظیم، مهم و ریشه دار مردم یمن است و ما اطمینان داریم حق با مردم یمن است و از حق مردم یمن برای اینکه استقلال خود را به دست بیاورند و هر آنچه که خواست آنان است اجرا شود حمایت می‌کنیم.

وی ادامه داد: همان گونه که شما نیز به آن اشاره کردید امروز میهمان هیاتی از اعضای شورای عالی انقلاب عالی یمن بودیم که این استقبال نماد عملی حمایت جمهوری اسلامی ایران از مردم یمن و دولت برخواسته از یمن است که باید هرچه زودتر با حمایت مردم دولت تشکیل شود نه دولت رئیس جمهور فراری و تبعیدی یمن.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک در پاسخ به سوالی دیگری خاطرنشان کرد: هر گروهی که در یمن از عزت،‌ استقلال و مبارزات مردمی یمن حمایت کند و در کنار مردم یمن باشد مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران است.

دکتر ولایتی در پاسخ به سوال دیگری خاطرنشان کرد: انچه اصل است این که دولت سوریه به عنوان دولت قانونی این کشور در سوریه از جمهوری اسلامی ایران کمک خواسته است تا در مبارزه با تروریسم و شورش‌های مسلحانه به این کشور کمک کند که این اتفاقات با پشتیبانی دولت‌های بیگانه قریب به 5 سال راه‌ افتاده و علیه ملت و دولت سوریه می‌جنگند.
 
وی با بیان اینکه دولت جمهوری اسلامی ایران از ابتدا به ندای ملت و دولت سوریه پاسخ مثبت داد خاطرنشان کرد: ایران به ملت و دولت سوریه کمک کرد و بدون تردید کمک‌های جمهوری اسلامی به این کشور موثر بوده است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: حضور نیروهای روسی نیز براساس دعوت دولت قانونی سوریه از  آن کشور است و کاری که می‌کند مقابله با تروریست‌هایی است که بسیاری از آنان غیر سوری هستند و از قریب 80 کشور به سوریه آمده‌اند و می‌جنگند بنابراین اصل قضیه این است.

وی ادامه داد: آنچه بین دولت روسیه و ترکیه انجام می‌شود طبیعی است که حدود مرزهای ترکیه و سوریه رعایت شود و ترکیه دولت مستقلی است که طبیعی است از مرزهای خودش دفاع کند و از این طرف روسیه نیز ادعایی ندارد که هواپیماهایش خارج از مرزهای سوریه حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: امیدواریم به همین ترتیب پیش برود و تنها در جهت کمک به مردم و دولت سوریه باشد و این گونه اتفاقات تکرار نشود.

سرپرست شورای عالی انقلاب یمن نیز در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تقاضای شما از کشورهای اسلامی و رسانه‌ها برای پایان بخشیدن به تجاوز دولت آل سعود چیست گفت: آنچه یمن نیاز دارد ان است که کشورهای اسلامی و مستقل در جهت پایان دادن به تجاوز دولت سعودی به مردم یمن کمک کنند و هر کسی که به مظلومیت یمن اعتقاد دارد باید به طور رسمی اعلام کند و باید فشار علیه دولت آل سعود صورت بگیرد.

وی با انتقاد از سکوت نهادهای بین‌المللی درباره وضعیت یمن تصریح کرد: دولت سعودی با پول توانست کنترل مواضع بین‌المللی را داشته باشد و مصوبات سازمان ملل و قطعنامه‌های شورای امنیت به کنترل خودش درآورد که برای در هم شکستن محاصره این کشورها می‌توانند کمک کنند و این کار می‌تواند از طریق اعزام کشتی‌ها و اعزام حقوقدانان صورت بگیرد.
 
وی با اشاره به نقش رسانه ها در این موضوع خاطرنشان کرد: تظاهرات و راهپیمایی‌ها باید در جهت محکوم ساختن اقدامات دولت عربستان درباره مردم یمن صورت بگیرد و مسئولیت برعهده شما اصحاب رسانه است که جنایات و تجاوزات دولت عربستان را برملا کنید و رسانه‌ها منعکس کننده فعالیت‌های دیپلماتیک و مردمی هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در اجلاس اخیر سازمان ملل متحد شاهد بودیم که هیچ صدایی از مظلومیت ملت یمن در سازمان ملل بلند نشد و هیچ درخواستی برای توقف محاصره علیه ملت یمن صورت نگرفت.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: