velayati.ir

تعداد بازدید: ۲۰۴۷
پ
کد خبر: ۱۵۳۷
تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - 17 August 2015
دکتر ولایتی در دیدار با نوری مالکی؛

ارتباط ما با کشورهای منطقه، راهبردی و بلندمدت است

دکتر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام بعد از ظهر دوشنبه 26 مردادماه در دیدار با نوری مالکی معاون ریاست جمهوری عراق اظهارداشت: امیدوارم این سفر همانند سفرهای قبل در جهت توسعه و تحکیم روابط دو کشور باشد.

  

دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی افزود: امیدوارم روابط دو کشور ایران و عراق ارتباطات مرکزی و پژوهشی را نیز شامل شود و بتوانیم مرکز تحقیقاتی مشابه در عراق را به صورت ارگانیک برقرار کنیم.

 

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص با بیان اینکه اگر شخصیت مدبر و قاطع مالکی نبود معلوم نبود ملت عراق اکنون می‌توانست سرفراز باشد، گفت: جمهوری اسلامی ایران برای شخصیت آقای مالکی ارزش فوق‌العاده‌ای قائل است چرا که وی قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی خدمات زیادی را به مردم عراق ارائه کرده است. 

 

 وی با بیان اینکه خوشبختانه همان سیاست در عراق ادامه پیدا کرده است، اظهارداشت: ما برای آینده ایران و عراق ارزش بسیاری قائل هستیم و آینده درخشانی را برای روابط میان این دو کشور پیش‌بینی می‌کنیم. 

 

دکتر ولایتی با اشاره به روابط استراتژیک ایران عراق، بحرین، سوریه و یمن تصریح کرد: امروز در جلسه‌ای که نزد مقام معظم رهبری داشتیم، ایشان نیز بر اینکه آمریکایی‌ها به دنبال نفوذ در منطقه هستند،  تاکید داشتند.

 

وی ادامه داد: آنها قطعا موفق نخواهند شد و جمهوری اسلامی ایران هم در مقابل اقدامات خصمانه دشمنان خواهد ایستاد و از کشورهای دوست خود حمایت خواهد کرد.

 

به گفته دکترولایتی، ایران از تمامیت ارزی سوریه، عراق، لبنان و یمن و همه‌ی کشورهایی که با ما روابط نزدیکی دارند، دفاع خواهد کرد و هر نوع حرکتی در جهت تجزیه آنها را توطئه علیه ملت اسلامی می‌داند. 

 

وی با بیان اینکه ارتباط ما با کشور‌های منطقه یک ارتباط مقطعی نیست، افزود: ارتباط ما با کشورهای منطقه یک ارتباط راهبردی بلند مدت است که به یکدیگر گره خورده است. 

 

 رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: هر گروهی که بخواهد در عراق نظرات خود را بیان کند باید از طریق قانون مشخص به این اقدام بپردازد لذا قطعا اگر کسانی خارج از قوانین موجود، کار خلافی را انجام دهند باید با آنها برخورد شود. 

 

وی گفت: با توجه به اینکه عراق از اقوام‌ مختلفی مثل قوم کُرد، برادران اهل تسنن عرب و شیعه تشکیل شده و این 3 بخش با سابقه طولانی یکپارچگی در عراق حضور دارند، اگر زمانی قرار شد یکپارچگی این 3 بخش دچار مشکل شود، ما مانعی نداریم که کمک کنیم تا دوستی بین اینها برقرار شود.

نوری مالکی معاون رئیس‌جمهور عراق هم در این دیدار با بیان اینکه امیدوارم دیدارهای بیشتری با دست‌اندکاران مراکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص داشته باشم، اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران به منزله اردوگاه مومنان و همچنین مرکز و جایگاه حرکت مومنانی است که می‌خواهند با توطئه‌های ضد اسلامی منطقه مقابله کنند.  

وی در ادامه با بیان اینکه منطقه با چالش‌های بسیار زیاد و خطرناکی روبرو است، افزود: کشورهای اسلامی امروز مورد هدف دشمنان واقع شده‌اند.

معاون رئیس‌جمهور عراق خاطرنشان کرد: عراق در درجه اول درگیر یک جنگ تروریستی بی‌رحمانه‌ای است که ساخته و پرداخته‌ داعش، طالبان بوکوحرام و القاعده است که تمام آنها پیکر امت اسلامی را می‌خراشند. 

  وی افزود: پایگاه نخستی که جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کند مجمع جهانی اهل بیت است که در صدد ایجاد وحدت کلمه اهل بیت است.  

به گفته مالکی، پایگاه دوم فعالیت جمهوری اسلامی، اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی است که البته این مساله بزرگترین نیاز ماست چرا که امروزه نبرد رسانه‌ای در دنیا نقش بسیاری را درتحولات دارد.  

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران با ایده گرفتن از مراکز مطالعاتی حرکت می‌کند و آمادگی بسیار بالایی را برای پیشرفت و مقابله با چالش‌ها دارد.  

معاون رئیس جمهور عراق با بیان اینکه جوّ عمومی امروز جهان، جوّ بسیار بهم ریخته‌ای است که حق و باطل در هم آمیخته‌اند، تصریح کرد: ما نیازمند منابع علمی هستیم که در اختیار پژوهشگران قرار گیرد و از این طریق در جهت اصلاح کشورمان قدم برداریم. 

 مالکی گفت: اصلاحاتی که قرار است در عراق انجام شود برای کشور ضروری است چرا که روند سیاسی در عراق درست نبوده و سرشار از چالش آفرینی‌های بوده که باید همه‌ این‌ها درست شود. 

 معاون رئیس‌جمهور عراق ادامه داد: ما برای اصلاحات نیازمند دقت هستیم و باید گام‌های برداریم که مکمل هم دیگر باشد. 

 

وی با بیان اینکه مرجعیت شیعه نیز وارد میدان شده و خواستار اصلاحات شدند، گفت: مهمترین مطلب این است که با انجام اصلاحات، خدمات‌رسانی با مردم بهبود یابد. 

 مالکی رئیس‌جمهور عراق اظهارداشت: تظاهرات اخیر در عراق به مرور چهره روشن‌تری را از خود نشان داد چرا که اکثریت تظاهر کنندگان مطالباتی همانند رسیدگی به وضعیت شغلی و آب و برق داشتند ولی به مرور عده ای مطالبات سیاسی خود را مطرح کردند و آمریکایی ها هم از این جو به وجود آمده استفاده کرده و این موضوع تجزیه را مطرح کردند ولی این اولین باری نیست که یک ژنرال آمریکایی چنین ادعایی را مطرح می‌کند .

 وی با اشاره به اظهارات ژنرال آمریکایی درباره تجزیه عراق اظهارداشت: سال‌هاست که هدف واقعی آمریکایی‌ها تجزیه عراق است. 

 معاون رئیس‌جمهور عراق تصریح کرد: انقدر هم که آمریکای‌ها می‌گویند داعش نیرومند نیست ولی کسانی که با داعش همکاری کردند بعثی هستند که میوه‌ای حقیقی داعش را تشکیل می‌دهند. 

 مالکی با بیان اینکه هدف این مجموعه این بود که بغداد را به سقوط بکشاند، گفت: نیروهای بسیج مردمی عراق مانع از شکست کشور ما می شوند . این نیروها در ابتدای سال 2014 تاسیس شدند و امروز به خوبی با داعش مقابله می‌کنند و این درحالی است که بسیاری از کشورهایی که ادعای مبارزه با داعش را دارند با تجهیزات و تسلیحات نظامی بسیاری هنوز اقدامی جدی در این زمینه انجام نداده‌اند.

 معاون رئیس جمهور عراق خاطرنشان کرد: ما نسبت به جدیت اتحادیه بین‌المللی که مدعی حمله به داعش و مقابله با آن هستند تردید داریم. 

 

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: