velayati.ir

تعداد بازدید: ۵۱۰۵
پ
کد خبر: ۱۵۲
تاریخ انتشار: پنجشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۲ - 09 May 2013
دكتر ولايتي در مراسم رونمايي از تاليفات جديد خود:

متاسفانه اطلاعات عمومی درباره پيشينه فرهنگي كشورمان اندک است/ ماجراي توصيه رهبر انقلاب به دكتر ولايتي درباره تقويم فرهنگي ايران اسلامي

دبيركل مجمع جهاني بيداري اسلامي با اشاره به کتاب 3 جلدی تقویم فرهنگ و تمدن ایران اسلامی توضیح داد: این کتاب هم‌ اکنون در برنامه دیرپای تقویم تاریخ در رادیو تلویزیون مورد استفاده قرار می‌ گیرد و بنای تالیف آن هم این بود که مقام معظم رهبری به من گفتند کاری کنیم که تقویم فرهنگی خودمان را در این برنامه ها بیان کنند و این رهنمود تبدیل شد به کتاب سه جلدی تقویم فرهنگی ایران اسلامی.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دكتر ولايتي، دبيركل مجمع جهاني بيداري اسلامي در مراسم رونمایی از تاليف جدید خود با ابراز خوشحالي از اينكه توفیق يافته امسال از شش کتاب جیبی و جلد دوم «دانشنامه جوانمردی» (فتوت)، جلد دوم «تاریخ کهن و معاصر ایران‌ زمین» و ویراست دوم «نقش شیعه در فرهنگ و تمدن اسلامی» رونمایی كند، اظهار داشت: آنچه ما را وادار می‌کند با انگیزه قوی به دنبال پژوهش و تالیف در حوزه فرهنگ باشیم، این است که جوانانمان را به این باور برسانیم که در گذشته فرهنگی داشته‌ ایم که در حدود هزار سال حرف اول را در دنیا می‌زد.

ولایتی ادامه داد: اگر پیش از این‌ ها این حرف را می‌ زدیم می‌ گفتند شواهد و مستندات ارائه کنید و متاسفانه اطلاعات عمومی درباره مستندات این واقعیت تاریخی محدود و اندک است و ما هم برای رفع این مشکل گام‌ هایی برداشتیم که البته این هنوز مقدمه کار است.

وی با بیان اینکه حدود 100 کتاب در حوزه فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی تولید کرده‌ ایم، افزود: بخشی از آن‌ ها در حال آماده سازی برای انتشار است و برخی هم زیر چاپ هستند.



دبيركل مجمع جهاني بيداري اسلامي با اشاره به کتاب 3 جلدی تقویم فرهنگ و تمدن ایران اسلامی توضیح داد: این کتاب هم‌ اکنون در برنامه دیرپای تقویم تاریخ در رادیو تلویزیون مورد استفاده قرار می‌ گیرد و بنای تالیف آن هم این بود که مقام معظم رهبری به من گفتند کاری کنیم که تقویم فرهنگی خودمان را در این برنامه ها بیان کنند و این رهنمود تبدیل شد به کتاب سه جلدی تقویم فرهنگی ایران اسلامی.

وی با اشاره به اينكه در این کتاب به تعداد هزار و 100 نفر از بزرگان علمی و فرهنگی تاریخ تمدن اسلامی پرداخته شده و شرح کارها و خدمات آن‌ ها آمده است، افزود: عیبی ندارد اگر تقویم کارهای دکارت و هگل و لاوازیه را در برنامه تقویم تاریخ بگویند اما از ابن سینا و فارابی و ابوریحان و ابن‌هیثم هم گفته شود.

این صاحب نظر تاریخ تمدن اسلامی درباره کتاب «نقش شیعه در فرهنگ و تمدن اسلامی» اظهار داشت: ویراست نخست این کتاب به چاپ دهم رسیده ولی از چاپ یازدهم به بعد ویراست جدید آن ارائه خواهد شد که حدود هزار صفحه بیشتر از ویراست اول است زیرا تاثیر علمای شیعه در زمینه‌ های حدیث، تفسیر، فقه، اصول زبان‌های عربی و اردو و ... را که جای آن در ویراست نخست خالی بود در این ویراست اضافه کرده ایم.



وی با بیان اینکه امروز از جلد دوم دانشنامه جوانمردی هم رونمایی می‌شود، افزود: این کتاب قرار است در 5 مجلد ارائه شود.

دكتر ولايتي با تقدير از تلاش هاي انتشارات اميركبير و دكتر برازش رياست جديد اين مجموعه، تاكيد كرد: اينكه كتابهاي بنده توسط انتشارات اميركبير منتشر مي شود يك مزيت بزرگ است چه از نظر نام اين انتشارات و چه از نظر كيفيت چاپ.

دكتر ولايتي همچنين اعلام كرد كه مجموعه کتابی هم به سفارش آقای زارعی نجفدری در انتشارت علمی و فرهنگی در دست دارد با عنوان «تاریخ علم در ایران» که جلد نخست آن به اتمام رسیده است. وي ابراز امیدواری كرد جلدهای بعدی هم تا سال پایان سال 92 به اتمام برسد و روانه بازار کتاب شود.

مشاور مقام معظم رهبري با اشاره به اينكه در كتاب تاريخ معاصر كه شامل 14 جلد است، دو جلد به حضرت امام خميني (ره) و دو جلد به مقام معظم رهبري اختصاص دارد كه در آينده نزديك زير چاپ خواهد رفت.

وي همچنين در پايان سخنان خود از دكتر عباسپور و تيم ايشان براي ويراستاري كتاب، ساروخاني براي چاپ، حيدري صفحه آرايي و حجت الاسلام خاموشي رياست سازمان تبليغات اسلامي براي مساعدت در انتشار اين اثر تقدير و تشكر كرد.

ولايتي همچنين از دكتر اسماعيلي سرپرست معاونت فرهنگي وزارت ارشاد و دكتر حسيني وزير ارشاد براي برگزاري مطلوب نمايشگاه كتاب تقدير كرد.

مراسم رونمايي از تاليفات جديد دكتر علی ‌اکبر ولایتی عصر امروز با حضور چهره ‌ها فرهنگی و پژوهشی کشورمان از جمله علی اسماعیلی سرپرست معاونت فرهنگي وزارت ارشاد، زارعی نجفدری، حسن بلخاری، علیرضا برازش و ... در سرای اهل قلم نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
پربیننده ها