velayati.ir

تعداد بازدید: ۴۴۲۳
پ
کد خبر: ۱۴۴۱
تاریخ انتشار: دوشنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - 25 May 2015
آغاز به کار اجلاس سازمان های غيردولتی و مطالعاتی کشورهای عضو «سيکا»

دکتر ولایتی فردا در اجلاس «سيکا» سخنرانی می کند

نخستین اجلاس سالانه سازمان های غیر دولتی و مطالعاتی کشورهای عضو سازمان تعامل و اقدامات اعتماد سازی (سیکا) امروز آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار صدا و سیما از پکن، ایده برگزاری این اجلاس، سال گذشته و در جریان برگزاری اجلاس سران سیکا در شانگهای از جانب «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین مطرح و با استقبال کشورهای شرکت کننده روبرو شد. به همین منظور این اجلاس با عنوان «تعامل و تدابیر اعتمادسازی در آسیا» از امروز به مدت دو روز در شهر پکن برگزار می شود.

در مراسم گشایش اجلاس، پیام رئیس جمهور چین قرائت شد و همچنین حامد کرزای، رئیس جمهور سابق افغانستان، آقای «یو جنگ شنگ » رئیس کمیته سیاسی اجلاس، سرگی ترشنکو نخستین نخست وزیر جمهوری قزاقستان از سخنرانان این مراسم هستند.

نهاد ریاست جمهوری چین میزبان این اجلاس است و براساس برنامه اعلام شده، دکتر «علی اکبر ولایتی» رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در روز دوم اجلاس سخنرانی خواهد کرد.

ولایتی صبح شنبه برای شرکت در نخستین اجلاس سازمان های غیردولتی و مطالعاتی کشورهای عضو «سیکا» و ملاقات با برخی از مقامات این کشور و همچنین بازدید از مراکز فعال در حوزه های مطالعاتی، پژوهشی و اقتصادی وارد فرودگاه پکن شد و مورد استقبال دبیر کل اجلاس قرار گرفت.

وی روز گذشته با دبیر کل اجلاس دیدار و گفتگو کرد و همچنین با حضور در شرکت هوآوی و مرکز تحقیقاتی و پژوهشی وابسته، با مدیران و مسئولان ارشد این مجموعه دیدار و از بخش های مختلف بازدید کرد.

ولایتی در این بازدید از بخش های مختلف و به ویژه فعالیت های پژوهشی و مطالعاتی دیدن کرد و با گزارش مسئولان ارشد هوآوی در جریان روند اقدامات و آخرین پیشرفت های فناوری های اطلاعاتی قرار گرفت و با دستاوردهای آن آشنا شد.

حدود 200 نفر از اعضای دولت های عضو، سیاستمداران، مسئولان نهادهای غیر دولتی و مطالعاتی، سفرای خارجی مقیم چین و همچنین کارشناسان بین المللی در نشست دو روزه پکن حضور دارند.

طرح ایجاد نشست سران تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا (سیکا) در اکتبر سال 1992 میلادی در چهل و هفتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد از سوی «نورسلطان نظربایف» رییس جمهوری قزاقستان به منظور ارتقای روابط دو جانبه و همکاری میان کشورهای آسیایی با هدف ایجاد ثبات و برقراری امنیت در منطقه مطرح و این سازمان در سال1996 به طور رسمی تشکیل شد. نشست سران سیکا هر4 سال یک بار و اجلاس وزرای خارجه هر 2 سال یک بار برگزار می‌شود. سازمان سیکا در حال حاضر 22عضو دارد و در برگیرنده12 عضو ناظر مشتمل بر سازمان های بین المللی همچون سازمان ملل متحد، سازمان امنیت و همکاری در اروپا، اتحادیه عرب و تعدادی از کشورها از جمله مالزی، اندونزی، ویتنام، ژاپن، اوکراین و آمریکاست.

نخستین و دومین اجلاس سران سیکا در سالهای2002 و 2006در شهر آلماتی پایتخت قزاقستان و اجلاس سوم در سال 2012 در استانبول ترکیه برگزار شد.

ریاست اجلاس سیکا از سال 2014 تا 2016 در اختیار چین است. ایران، قزاقستان، افغانستان، پاکستان، کره جنوبی، چین، روسیه، هند، فلسطین، مغولستان، قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان و تایلند از جمله اعضای سازمان سیکا هستند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: