velayati.ir

تعداد بازدید: ۴۱۸۹
پ
کد خبر: ۱۴۳۹
تاریخ انتشار: دوشنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - 25 May 2015
دکتر علی اکبر ولایتی:

راهکارهای امنیتیِ پیشنهادی ایران به دیگر کشورها ارایه می شود

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل و رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: تهران آماده است تا تجربیات خود را در حوزه های مختلف از جمله حوزه امنیتی، در اختیار سایر کشورها قرار دهد.

«علی اکبر ولایتی» در حاشیه نخستین نشست نهادهای غیردولتی و مطالعاتی کشورهای عضو کنفرانس تعامل و اعتمادسازی آسیا موسوم به «سیکا» در پکن در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: قرار است فردا - سه شنبه - در نشست نهادهای غیردولتی و مطالعاتی کشورهای عضو کنفرانس تعامل و اعتمادسازی آسیا سخنرانی کند و در این سخنرانی راهکارهای پیشنهادی ایران در اختیار شرکت کنندگان گذاشته می شود تا آنان نیز با الگو گرفتن از آن، بر مشکلاتی که در این زمینه با آن درگیر هستند، فائق آیند.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه بدون برقراری امنیت، امکان توسعه برای هیچ کشوری فراهم نیست، اظهار داشت: ایران به دلیل دارا بودن تجارب ارزشمند در حوزه امنیت، یکی از کشورهای مهم و تاثیرگذار این نشست است.

وی با بیان اینکه «این نشست می تواند، سرفصل جدیدی برای همکاری کشورهای عضو سیکا فراهم آورد»، گفت: از آثار مثبت برگزاری این گونه نشست ها، فراهم شدن فرصتی مناسب برای تبادل اطلاعات نمایندگان کشورهای عضو و آشنا شدن آنان با نقطه نظرات یکدیگر است.

ولایتی گفت: به همین دلیل اجلاسی مانند «سیکا» می تواند در جهت تامین و توسعه امنیت در قاره آسیا با توجه به ارائه دیدگاهها و نقطه نظرات مختلف شرکت کنندگان، نقشی مهم و ارزشمند داشته باشد.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: موضوع امنیت پیشتر در نشست های سران و وزرای امور خارجه کشورها عضو سیکا بررسی و تاکید شده است. این موضوع به قدری دارای اهمیت است که برگزاری نشست های نهادهای غیردولتی نیز در دستور کار قرار گرفت.

وی گفت: به همین دلیل، مطالعات، اقدامات و تبادل نظرها در خصوص امنیت در قاره آسیا موضوعی ضروری است و باید بین سطوح مختلف کشورهای این قاره اعم از حکومتی و غیرحکومتی نهادینه شود تا نتایج مباحث نشست های مطرح شده به صورت عملیاتی در آید.

ولایتی افزود: آسیا در حال حاضر با شرایط ویژه ای روبرو است و ضرورت برگزاری نشست های مشترک میان کشورهای عضو جهت پیدا کردن راهکارهای موثر برای مقابله با چالش های پیش رو بیش از پیش احساس می شود.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل ابراز امیدواری کرد که شرکت کنندگان در نشست پکن بتوانند برای چالش های قاره کهن، روش های مناسب و تدابیر لازم اتخاذ کنند.

نخستین اجلاس دو روزه نهادهای غیردولتی و مطالعاتی کشورهای عضو کنفرانس تعامل و اعتمادسازی آسیا موسوم به «سیکا» روز سه شنبه در شهر پکن آغاز شد.

برگزاری این نشست به میزبانی کشور چین در حالی صورت می گیرد که مفاهیم تعامل و تدابیر اعتمادسازی در آسیا که بیشتر با مفاهیم امنیتی گره خورده است، بیشترین حجم گفت و گوهای نهادهای مطالعاتی را تشکیل می دهد و کارشناسان حوزه سیاست و امنیت کشورهای عضو تلاش دارند دیدگاه های خود را در خصوص این مفاهیم به یکدیگر نزدیک تر کند.

این نخستین نشست سالانه سازمان های غیردولتی و مطالعاتی کشورهای عضو کنفرانس تعامل و اعتمادسازی آسیا است که از زمان شکل گیری «سیکا» در سال 1996 میلادی برگزار می شود.

در این نشست مقامات، سیاستمداران، مسوولان نهادهای غیردولتی و مطالعاتی از 22 کشور عضو حضور دارند.

ایده شکل گیری «سیکا» در سال 1992 میلادی مطرح شد و در سال 1996 میلادی موجودیت یافت.

ایران، قزاقستان، افغانستان، پاکستان، کره جنوبی، چین، روسیه، هند، فلسطین، مغولستان، قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان و تایلند از جمله اعضای سازمان سیکا هستند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: