velayati.ir

تعداد بازدید: ۴۷۹۷
پ
کد خبر: ۱۴۳۶
تاریخ انتشار: شنبه ۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - 23 May 2015
ولایتی در چین اعلام کرد:

ایران عضو موثر سازمان سیکا در برقراری امنیت و همکاری های مختلف در آسیا است

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه سازمان سیکا، «برقراری امنیت آسیا» را اولویت اصلی فعالیت خود قرار داده، از جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضا فعال و موثر این سازمان در پیشبرد اهداف آن نام برد.

به گزارش ایرنا، دکتر علی اکبر ولایتی که روز شنبه به منظور شرکت در اولین اجلاس سازمان های غیردولتی و مطالعاتی کشورهای عضو «سیکا» و ملاقات با برخی از مقامات این کشور و همچنین بازدید از مراکز فعال در حوزه های مطالعاتی، پژوهشی، اقتصادی وارد چین شد.

وی در گفت وگو با خبرنگاران ایرانی حاضر در پکن اظهار داشت: سازمان سیکا که ابتدا با هدف «امنیت منطقه» فعالیت خود را شروع کرد، اکنون اهداف بلندتر و جامع تری را دنبال می کند و برقراری امنیت در کل آسیا را به عنوان اهداف اصلی خود قرار داده است.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل ادامه داد: موضوع امنیت آسیا اولین بار توسط کشور قزاقستان مطرح شد و پیشنهاد این کشور برای این مهم تنها بخشی از منطقه قاره آسیا را شامل می شد.

ولایتی با اشاره به اهمیت امنیت قاره آسیا برای تمامی کشورهای حاضر در آن و انجام مطالعات و بررسی های دقیق در این زمینه ، ادامه داد: مهم بودن این موضوع حتی باعث شد چین با کامل تر کردن طرح قزاقستان، موضوع «امنیت منطقه» را به «توسعه امنیت آسیا» تغییر دهد و برقراری آن را برای کل قاره آسیا خواستار شود.

وی اضافه کرد: چین هم اکنون نگاهی وسیع تر و گسترده تر نسبت به این اجلاس دارد و با برگزاری اجلاس سیکا در فواصل مختلف و در سطح سران، وزرای خارجه، و سازمان های غیردولتی و پژوهشی عملکردی قابل قبول داشته است.

وی یادآور شد: در این نشست دو روزه، قرار است شرکت کنندگان دیدگاههای خود را در رابطه با موضع امنیت آسیا و همکاری های قاره ای به شکلی فراگیرتر مطرح و در همه زمینه ها اعم از اقتصادی، سیاسی، اجتماعی به بحث و تبادل نظر بپردازند.

ولایتی همچنین از ایران به عنوان یکی از اعضای اصلی سازمان سیکا نام برد که در برقراری امنیت و همکاری های اقتصادی و سیاسی در این قاره کهن می تواند نقشی مهم و تعیین کننده داشته باشد.

ولایتی در ادامه به جایگاه روابط دو کشور ایران و چین و ارتقاء آن به سطح راهبردی و استراتژیک هم اشاره و یاداور شد: بنده در سال 1361 و پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران ، به طور رسمی به این کشور سفر نمودم و تلاش برای ایجاد روابط و همکاری های گسترده را آغاز نمودیم و در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در حوزه های مطالعاتی و پژوهشی اقدامات مختلفی را به منظور ارائه راهکارهای مناسب برای ارتقاء سطح روابط، برنامه ریزی و ملاقات های مختلفی نیز بین دو طرف و به ویژه در سطوح مراکز مطالعاتی و پژوهشی به انجام رسید و باید تلاش کرد که در این زمینه و ارتقا بیش از پیش روابط در همه حوزه ها گام های جدی تری برداشته شود.

به گزارش ایرنا، ایده برگزاری اولین اجلاس سالانه سازمان های غیردولتی و مطالعاتی کشورهای عضو «سیکا» سال گذشته و در جریان برگزاری اجلاس سران سیکا در شانگهای از سوی «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین مطرح و با استقبال کشورهای شرکت کننده روبرو شد.

به همین منظور این اجلاس با عنوان «تعامل و تدابیر اعتمادسازی در آسیا» از روز دوشنبه هفته جاری (4 خرداد) به مدت دو روز در شهر پکن برگزار می شود.

نهاد ریاست جمهوری چین میزبان این اجلاس است و براساس برنامه اعلام شده، دکتر «علی اکبر ولایتی» رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در آن سخنرانی خواهد داشت.

«شی جین پینگ» رئیس جمهور نیز از دیگر سخنرانان اصلی این مراسم است که سخنرانی خود را با موضوع «مفاهیم امنیت در آسیا» ایراد می کند.

حدود 200 نفر از اعضای دولت های عضو، سیاستمداران، مسئولان نهادهای غیر دولتی و مطالعاتی ، سفرای خارجی مقیم چین و همچنین کارشناسان بین المللی در نشست دو روزه پکن حضور خواهند داشت.

طرح ایجاد نشست سران تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا (سیکا) در اکتبر سال 1992 میلادی در چهل و هفتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد از سوی «نورسلطان نظربایف» رییس جمهوری قزاقستان به منظور ارتقای روابط دو جانبه و همکاری میان کشورهای آسیایی با هدف ایجاد ثبات و برقراری امنیت در منطقه مطرح و این سازمان در سال 1996 به طور رسمی تشکیل شد.

نشست سران سیکا هر 4 سال یک بار و اجلاس وزرای خارجه هر 2 سال یک بار برگزار می شود.

گفتنی است، سازمان سیکا در حال حاضر 22 عضو دارد و در برگیرنده 12 عضو ناظر مشتمل بر سازمان های بین المللی همچون سازمان ملل متحد، سازمان امنیت و همکاری در اروپا، اتحادیه عرب و تعدادی از کشورها از جمله مالزی، اندونزی، ویتنام، ژاپن، اوکراین و آمریکا است.

اولین و دومین اجلاس سران سیکا در سالهای 2002 و 2006 در شهر آلماتی پایتخت قزاقستان و اجلاس سوم در سال 2010 در استانبول ترکیه برگزار شد.

ریاست اجلاس سیکا از سال 2014 تا 2016 در اختیار چین است.

ایران، قزاقستان، افغانستان، پاکستان، کره جنوبی، چین، روسیه، هند، فلسطین، مغولستان، قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان و تایلند از جمله اعضای سازمان سیکا هستند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: