velayati.ir

تعداد بازدید: ۳۲۴۲
پ
کد خبر: ۱۴۲۶
تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - 18 May 2015
متن سخنرانی دکتر ولایتی در گردهمایی علمای اسلام برای فلسطین

امت اسلامی امروزه بیش از هر زمانی به وحدت نیاز دارد

دکتر علی اکبر ولایتی، امروز به عنوان مهمان ویژه و سخنران مراسم اختتامیه گردهمایی جهانی علمای اسلامی برای فلسطین در بیروت شرکت کرد.

متن سخنان دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

ان الله یدافع عن الذین آمنو؛ان الله لا یحب کل خوان کفور. أذن للذین یقاتلون بانهم ظلموا وان الله علی نصرهم لقدیر. الذین أخرجوا من دیارهم بغیر حق الاّ ان یقولوا ربنا الله ؛ولولا دفع الله الناس بضعهم ببعض لهدمت صوامع وبیع و صلوات ومساجد یذکر فیها اسم الله کثیراٌ؛ ولینصرن الله من ینصره؛ ان الله لقوی عزیز.

سروران گرامی،علمای بزرگوار امت اسلامی،

سلام علیکم

برای اینجانب موجب بسی افتخار است که در این همایش بسیار مهم حضور یابم و در خدمت شما عزیزان باشم که در لبنان کشور مقاومت گردهم آمده اید. لازم میدانم سلام و درود رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت امام خامنه ای را به شما بزرگواران و علمای بر جسته جهان اسلام تقدیم دارم.معظم له برای شما عزیزان در این نشست ارزشمند آرزوی توفیق دارند.

این ایام یاد آور پیروزی بزرگ مقاومت و آزادی، بخش اعظم سرزمینهای اشغال شده لبنان و فرار ذلیلانه صهیونیستها و مزدوران آنها در جنوب لبنان در سال 2000میلادی (1379هجری شمسی )است ؛ که بزرگترین پیروزی در تاریخ مبارزات ضد صهیونیستی را رقم زد. ما این ایام مقدس را گرامی می داریم.

لبنان گرچه مساحتش کوچک است لیکن نقش آن در تاریخ منطقه بسیار بزرگ بوده و خواهد بود.لبنان توانست خاک اشغال شده کشورش را با تکیه بر نیروی ذاتی خود و مقاومت قهرمانانه فرزندان غیورش آزاد کند و الگوی مقاومت وآزادگی برای همه ملتهای منطقه باشد. انعقاد این همایش با عنوان حق بازگشت آوارگان فلسطینی را در لبنان به فال نیک میگیریم. وبرای شما آرزوی توفیق می کنیم.

شما علمای امت اسلامی در عمل به رسالت بزرگ اسلامی خود دراینجا گردهم آمده اید، تا از حق دفاع کرده و یاریگر مظلوم باشید. آنهم در شرایط بسیار غم باری که دشمنان امت اسلامی در تلاشند تا با توطئه، مسئله فلسطین وحق ضایع شده این ملت بزرگ را به دست فراموشی بسپارند؛ و این موضوع بسیار حیاتی را از اولویت مسائل منطقه خارج سازند و با ایجاد یک فتنه بزرگ ؛ درگیریهای طائفه ای ،قومی و قبیله ای در میان مسلمانان و اعراب را جایگزین نبرد اصلی امت یعنی نبرد برای آزادی فلسطین نمایند.

بار این تأسف وقتی بیشتر می شود که درگیری میان مسلمانان و برادران پیرو دین واحد چنان گسترده شود که دامنه آن چند کشور های مهم منطقه را در برگیرد.

اهمیت اجلاس شما در این است که در چنین شرایطی به دیگران تفهیم می کنید که راه حقیقت و راهی که مورد رضایت خدای متعال و خواست ملتهای مسلمان می باشد، مبارزه همه جانبه با دشمن صهیونیستی است ونه ایجاد نفاق و تشتت در میان مسلمانان.

ما همواره براین باور بوده ایم که "فلسطین" و تلاش برای آزاد سازی این سرزمین مقدس باید فرا تر از هرگونه گرایش ملی ،قبیله ای و قومی قرار گیرد.هیچکس حق ندارد مسئله فلسطین را وارددرگیریهای حاشیه ای در میان کشورهای اسلامی کند و یا از آن برای مقاصد کم ارزش سیاسی بهره جویی کند.

به هنگام سخن گفتن از فلسطین چند فراز مهم قابل توجه است:

1- مسجد الاقصی و بیت المقدس ؛ نخستین قبله و سومین حرم شریف برای همه مسلمانان ، جایگاهی مقدس است که تلاش برای آزاد سازی آن و حفاظت از مقدساتش نه فقط مسئولیت فلسطینیان بلکه رسالتی تاریخی بر دوش همه مسلمانان است. اینک مسجد الاقصی در بند است.رها ساختن آن آرمان همه مسلمانان است که باید با یک طرح راهبردی و همه جانبه کلیه امکانات امت اسلامی در این جهت به کار گرفته شود.

2- آزادی کل سرزمین فلسطین؛متاسفانه سرزمین فلسطین با توطئه ای جهانی به اشغال صهیونیستها در امد و بحرانی مزمن به وجود اورد که ملت فلسطینی قربانی آن شدو سالهای مدیدی است که منطقه ما را دچار بحران ساخته است.مسئله فلسطین از آن روی اصلی ترین مسئله جهان اسلام ومنطقه است که منشاء همه بحرانهای موجود به شمار می اید. پر واضح است که بازگشت آرامش و صلح و ثبات به این منطقه راهبردی برای جهان جز از طریق پایان داده شدن به اشغالگری و آزادی همه سرزمین اشغال شده فلسطین میسر نخواهد بود.

3- بازگشت اوارگان؛ بازگشت آوارگان به سرزمین آباء و اجدادی خود خواست تغییر ناپذیر ملت فلسطین است.

آوارگی یکی از دردناک ترین وقایع تاریخ است که گاه دامنگیر برخی ملتها شده است؛ اما نمی توان هیچ نمونه دیگری را یافت که فاجعه آمیز بودن آن با ابعاد اسف بار آوارگی چندین دهه ای ملت فلسطین قابل مقایسه باشد.در اینجا تلاش شد تا ملتی نابود شود، سرزمینی اشغال گردد و بر پایه های ویرانی هویت فلسطین، موجودیتی جعلی بنا شود .ظلمی که همه یک سرزمین و حیات در آن و هویت تاریخی اش را به طور کامل هدف قرار داد. هرچند که ایستادگی این ملت مقاوم مانع از آن شد تا این توطئه عظیم به همه اهداف حود نایل آید. ملت بزرگ فلسطین با گذشت چند دهه از آوارگی هنوز تعلق خاطر به سرزمینش را فراموش نکرده است.پایبندی فلسطینیان به مایملک خود در سرزمین فلسطین امری ستودنی است. سنت ذکر این مایملک در وصیت نامه ها امری پسندیده است که حس تعلق خاطر به این سرزمین را سینه به سینه و نسل به نسل منتقل می کند.

4- مقاومت؛

بازگشت آوارگان که یک حق کاملا قانونی است، جز از طریق پاسداشت از حق مقاومت میسر نخواهد بود. تجربه چند دهه مبارزات ملت فلسطین نشان می دهد که دشمن صهیونیستی جز زبان زور نمی فهمد و جز در برابر قوت و قدرت تسلیم حق نخواهد شد."واعدوا لهم ما استطعتم من قوه ومن رباط الخیل ترهبون به عدوالله " صدق الله العلی العظیم.

تلاش برای آزاد سازی فلسطین و بازگشت کلیه آوارگان به خانه وکاشانه خود و مقاومت در این راه حقی است که کلیه ادیان الهی آن را مشروع دانسته اند.همه میثاقهای بین المللی نیز این حق را قانونی برشمرده اند. مقاومت یک حق مشروع و قانونی و عملی انسانی است.

در تاریخ ملل مختلف می توان نمونه های مختلفی یافت که ملتهای تحت اشغال برای آزادی سرزمین خود به مبارزه پرداخته اند و اکثرا با پیروزی بر اشغالگران به آزدی دست یافته اند.چه که سنت الهی بر ضرورت پیروزی ملتهای آزاده مبارز قرار گرفته است. اما مسئله فلسطین در این میان نمونه ای منحصر به فرد است.در اینجا با کمال تاسف بسیاری از قدرتهای جهانی هر یک با انگیزه ای دست به دست هم دادند و توانستند سرزمین یک ملت را اشغال کنند و آنان را آواره سازند.مقابله با این توطئه حقیقتا امری دشوار و در عین حال مقدس است که ملت فلسطین بار ان را بر دوش دارد. در حقیقت ملت فلسطین به نیابت از همه ملتهای منطقه در برابر توطئه ای بزرگ و ناجوانمردانه ایستادگی می کند.ملت فلسطین همه توان خود را به کار بسته است تا دیگر ملتهای منطقه از آسیب این توطئه در امان باشند.

پس حمایت از این مقاومت وظیفه همه ملتهای منطقه است.طبیعی است که حمایت از این مقاومت باید بدون هرگونه چشمداشت و به عنوان وظیفه ای اسلامی و انسانی باشد.

امام خمینی (ره) از آن هنگام که مبارزه علیه نظام دیکتاتوری وابسته به غرب را بنیان نهاد و در تلاش بر آمد تا مردم سالاری مبتنی بر آموزه های دینی را در ایران برقرار سازد از همان ایتدا به عمق مشکلات در منطقه و سرطانی بودن وجود رژیم صهیونیستی توجه ویژه مبذول داشت و با بیان اینکه همه مشکلات ما از اسراییل است هم زمان مبارزه علیه نظام دیکتاتوری وابسته به استعمار و رژیم صهیونیستی را آغاز کرد و حمایت از مقاومت قهرمانانه ملت فلسطین را در سر لوحه اقدامات خویش قرار داد.اینک علمای امت اسلامی جملگی از حق مشروع ملت فلسطین و دیگر ملتهایی که سرزمینشان تحت اشغال صهیونیستها قرار دارد برای آزادی سرزمین شان و بازگشت آوارگان به خانه و کاشانه خود دفاع کرده و می کنند.

در اینجا و برای تحقق امال ملت فلسطین لازم است به نیاز مبرم صحنه فلسطین یعنی وحدت گروههای فلسطینی اشاره شود. گروهای فلسطینی در عمل به رسالت خود نسبت به حق تاریخی ملت فلسطین که یک حق اسلامی و انسانی است و خدای متعال آنان را برای تحمل این مسئولیت برگزیده است، باید هوشمندی و دقت عمل پیشه سازند واز ورود به درگیریهای واختلافات حاشیه ای بپرهیزند.

جهان اسلام از گروههای مختلف فلسطینی انتظار دارد با حل اختلافات خود و ایجاد وحدت در جهت تحقق آرمان ملت فلسطین به حرکت درایند.نباید فراموش کرد که باید پیکان مبارزه فقط علیه رژیم صهیونیستی باشد و از هر گونه اقدام انحرافی اجتناب گردد.محور این وحدت همان محور همبستگی میان احاد ملت فلسطین است که برای ازادی فلسطین و بازگشت همه آوارگان و تشکیل دولت فلسطینی در همه سرزمین فلسطین در تلاش است.ُ

نکته بسیار مهم دیگر ضرورت توجه به فشارهای ظالمانه دشمن صهیونیستی علیه ملت فلسطین در کرانه باختری و نوار غزه است.رژیم اشغالگر قدس با اقدامات ضد انسانی خود ملت فلسطین را از حقوق اولیه خود محروم ساخته است. در این میان ادامه محاصره نوار غزه از ابعاد فاجعه آمیز بیشتری برخوردار است.متاسفانه کشورهای اسلامی نتوانسته اند به مسئولیت خود در این زمینه عمل کنند . ملت فلسطین نشان داده است که علیرغم این فشارها هرگز در برابر دشمن تسلیم نخواهد شد چه که علیرغم محاصره طولانی مدت اما غزه در چند جنگ ظالمانه توانست شکستهای بزرگی را بر دشمن وارد سازد و موفقیتهای چشمگیری را رقم زند. اما امت اسلامی نیز وظیفه دارد در برابر این اقدامات ظالمانه اقدام نماید و با شکستن محاصره، نیازهای این ملت مقاوم تامین شود. رفع نیازهای ملت فلسطین در غزه در حقیقت دفاع از مقاومت این ملت است.

در پایان لازم است به نیاز مبرم امروزه امت اسلامی یعنی تلاش برای وحدت و حل اختلافات میان آنها اشاره نمایم. امت اسلامی امروزه بیش از هر زمانی به وحدت نیاز دارد . اما تلاش برای وحدت نیازمند عنوانی است که بتواند عظمت آن را تحت پوشش قرار دهد.آیا در این میان عنوانی جز فلسطین وجود دارد که بتواند همه آحاد امت از هر قبیله و قوم و از هر رنگ ونژاد و از هر مذهب و طائفه ای را ذیل خود گرد آورد؟

فلسطین و مسجد الاقصی از چنان عظمتی برخوردار اند که می توانند محور وحدت همه مسلمانان شوند

پس بیایید در این شرایط غم بار به محور وحدت خویش اهتمام ورزیم و در پرتو آن، وحدت امت را محقق سازیم باشد که آغازی بر پایان مشکلات و اختلافات مسلمانان باشد

انشاءاله که تلاش شما برای معطوف کردن توجه ملتهای منطقه و دیگر ملل جهان به مظلومیت مردم فلسطین و تأکید بر ضرورت بازگشت همه فلسطینیان قرین توفیق باشد.

از درگاه ایزد منان توفیقات روز افزون شما را آرزو مندم.

والسلام علیکم و رحمه الله


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: