velayati.ir

تعداد بازدید: ۵۰۹۱
پ
کد خبر: ۱۴۱۹
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - 13 May 2015
ولایتی در نمایشگاه کتاب:

کشورهای دنیا به تناسب سیاست‌های‌شان در حوزه نشر دخالت می‌کنند

علی اکبر ولایتی گفت: کشورهای دنیا به تناسب سیاست هایشان یا خودشان به صورت مستقیم در حوزه نشر دخالت می کنند یا برنامه های خود را از طریق کتاب های تالیفی که به اهداف آن ها نزدیک است، تبلیغ می کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست هم اندیشی با موضوع «کتاب و دیپلماسی فرهنگی» با حضور دکتر علی اکبر ولایتی؛ رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصحلت نظام و مشاور مقام معظم رهبری در کمیته علمی- فرهنگی، بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست که به میزبانی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور «سید عباس صالحی»؛ معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و «مجید غلامی جلیسه»؛ مدیر عامل موسسه خانه کتاب در کمیته علمی- فرهنگی بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برپا شد، دکتر سید عباس صالحی درباره هدف این نشست گفت: «هدف نشست ها این است که در حاشیه نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و در موضوعات مهمی که اهالی نشر با آن درگیر هستند، بین فعالان نشر و مسئولان گپ و گفت داشته باشیم. در نشست کتاب و دیپلماسی فرهنگی این موضوع را با دکتر ولایتی مطرح می کنیم که کتاب به عنوان عنصری پایا و مانا می تواند در دیپلماسی فرهنگی نقش مهمی داشته باشد.»

دکتر علی اکبر ولایتی؛ رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصحلت نظام و مشاور مقام معظم رهبری در ابتدای سخنان خود به این موضوع اشاره کرد که نقش کتاب در موضوع دیپلماسی یک امر شناخته شده است. دکتر ولایتی گفت: «در این زمینه برخی از کشورها پیش قدم بوده اند و فعالیت هایی را در این رابطه انجام داده اند. ایران به عنوان کشوری که برای حکومت کردن و اثبات روش خود در عرصه بین المللی استدلال دارد، برای این که دیدگاه های خود را تبیین کند و افکار عمومی کشورهای دیگر را تحت تاثیر قرار بدهد، باید از دیپلماسی فرهنگی بهره بگیرد.»

وی ادامه داد: «در کنار سفارتخانه های دنیا رایزنی های فرهنگی وجود دارد که متناسب با فرهنگ خود شرایطی را آماده می کنند که حرف های خود را به دیگران منتقل کنند. مثلا در آلمان موسسه گوته هست. انجمن فرهنگی فرانسه وجود دارد. انگلیس ها در ایران انجمن ایران- انگلیس را داشتند. آمریکایی ها موسسه ایران- آمریکا را راه اندازی کردند که به راه اندازی انتشارات فرانکلین منجر شد. این انتشارات، پایه گذار کتاب های جیبی در ایران بود.»

دکتر ولایتی تصریح کرد که کشورهای دنیا به تناسب سیاست هایشان یا خودشان به صورت مستقیم در حوزه نشر دخالت می کنند، یا برنامه های خود را از طریق کتاب های تالیفی که به اهداف آن ها نزدیک است، مورد تبلیغ قرار می دهند.

وی ضمن اشاره به این موضوع که با وجود فضای مجازی، کتاب همچنان از اهمیت برخوردار است، گفت: «افزوده شدن دامنه رسانه هایی که می توانند موجب انتقالفکر شوند، از اهمیت کتاب کم نکرده و بین رسانه هایی که می توان فرهنگ را با آن ها منتقل کرد، کتاب همچنان حرف اول را می زند.»

در پایان نشست نیز دکتر ولایتی ضمن ابراز امیدواری از این که بتوانیم در حوزه دیپلماسی فرهنگی گام های موثری برداریم، درباره برخی از فعالیت های کمیته فرهنگ و تمدن اسلامی توضیح داد: «در این کمیته توانستیم در کتاب های آموزش و پرورش فصل هایی را به بزرگان علمی خود اختصاص بدهیم. این برنامه باعث می شود تا دانش آموزان متوجه شوند که مشارکت ایران در رشد علم کمتر از کشورهای دیگر نیست. همچنین ۲ واحد درس فرهنگ و تمدن را به دروس دانشگاه ها اضافه کرده ایم.»

تدوین چهار جلد تقویم تاریخ فرهنگ و تمدن اسلام و ایران، تاسیس دانشکده طب سنتی و داروسازی سنتی و برگزاری گردهمایی با موضوع معماری اسلامی، برخی دیگر از برنامه هایی بود که دکتر ولایتی از آن ها نام برد.

در پایان نشست نیز معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد راه اندازی کارگروهی را در ذیل کمیته فرهنگ و تمدن اسلامی مطرح کرد تا از ظرفیت های تشکل ها و ناشران به طور صحیح استفاده شود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ها