velayati.ir

تعداد بازدید: ۲۴۴۶
پ
کد خبر: ۱۴۱۶
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - 13 May 2015
ولایتی:

آتش بس سعودی ها نمایشی با توصیه امریکا است

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام به آتش بس دوم سعودی ها که از ابتدای حمله نظامی به یمن مدنظر است اشاره کرد و گفت: سعودی ها در نوبت اول نیز به آتش بس پایبند نبودند و حالا هم که از این موضوع صحبت می کنند بیشتر شبیه به یک شو (نمایش) است و با توصیه وزیر خارجه آمریکا که به منطقه رفته انجام می گیرد.

به گزارش ایرنا، علی اکبر ولایتی عصر یکشنبه در حاشیه دیدار با وزیر خارجه سابق افغانستان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: عربستان سعودی از ابتدای حمله نظامی به یمن دو بار اعلام آتش بس کرده که برای بار اول آن به هیچ وجه پایبند به تعهد خود نبود و بعد از شکستن آتش بس به طور بی رحمانه ای مردم بیگناه را بمباران کرد.

وی هدف عربستان از مطرح کردن بار دوم آتش بس در یمن را یک نمایش دانست و گفت: این کار با توصیه وزیر خارجه آمریکا که به منطقه رفته و هدفش حمایت از حملات وحشیانه سعودی ها بوده انجام می گیرد.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام سیاست آمریکا نسبت به عربستان سعودی و یمن را دارای تناقض دانست و گفت: آمریکایی ها به دنبال این هستند که ظاهر انساندوستانه به خود بگیرند و می خواهند بگویند که از آتش بس حمایت می کنیم و از طرفی دیگر دنبال این هستیم تا کمک انساندوستانه ارسال کنیم ولی تمام حرف هایشان دچار تناقض است و هدف انساندوستانه ندارند.

ولایتی اظهار داشت: هدف آمریکایی ها این است که به سعودی ها پشت گرمی بدهند تا به حملاتشان ادامه دهند.

وی مردم یمن را مردمی صبور، مقاوم و شجاع دانست و گفت: عربستان سعودی باید بداند این مردم در آن روزی که تصمیم بگیرند تا پاسخ حملات نظامی را بدهند کسی نمی تواند جلوی آنها ایستادگی نماید.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این پرسش که کشتی حامل کمک های انساندوستانه ایران در حال رهسپار شدن به یمن است و در صورت اجازه ندادن به آن چه عکس العملی باید انجام بگیرد گفت: در مورد ایران هم سعودی ها و بزرگترهای آن یعنی غربی ها در حد و اندازه ای نیستند که بخواهند جلوی کشورمان بایستند.

ولایتی در ادامه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران کمک های انساندوستانه خود را برای مردم یمن می فرستد گفت: این کمک ها انجام می شود و ممکن است موانعی ایجاد کنند اما جرات اینکه به منافع جمهوری اسلامی ایران صدمه بزنند را ندارند.

ولایتی در ادامه درخصوص نشست خود با رنگین سپنتا وزیر خارجه سابق افغانستان گفت: در این دیدار در حوزه های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی صحبت هایی را داشتیم و این نشست مقدماتی را ایجاد می کند تا زمینه ساز همکاری های اصلی تری در آینده شود.

وی مشترکات دو کشور را بسیار زیاد دانست و گفت: هر دو کشور مشترکات بسیاری دارند که یکی از آن نقاط مدنظر و مثال زدنی، داشتن مقاومت است.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه این دو کشور هیچگاه مستعمره نبودند گفت: برخی کشورها سعی می کردند در ایران و افغانستان اعمال نفوذ کنند اما مبارزات و مقاومت مردم دو کشور بر زیاده خواهی های دیگران و به ویژه غرب غلبه کرد و همواره این یکی از بخش های قوت دو کشور بوده است.

ولایتی ادامه داد: همکاری های دو کشور در حوزه های استراتژیک آغاز شده و دنبال خواهد شد و این نشست مقدمه ای است تا در حوزه های مختلف همکاری های مناسبی انجام پذیرد.

وی یکی از موضوعات مشترک دو کشور را مبارزه با افراط گرایی عنوان کرد و گفت: ایران و افغانستان معتقدند باید با افراط گری ها و گروه هایی همچون داعش مبارزه شود و مصمم هستیم جلوی نفوذ افراط گرایی که از سوی کشورهای مرتجع منطقه حمایت می شود بایستیم.

**تهدیدهای آمریکا تکرار مکررات است

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که نظر شما در رابطه با تهدیدهای آمریکایی حین مذاکرات هسته ای و واکنش مجلس شورای اسلامی چیست؟ گفت: مجلس شورای اسلامی قوه مقننه است و به عنوان یک قوه مقتدر و مستقل، آزاد است در مورد مسائل عمده مملکت چه داخلی و چه خارجی تصمیم بگیرد و آن بر عهده خود مجلس است که چه تصمیمی بگیرد و پس از تایید شورای نگهبان به عنوان قانون در کشور مورد اجرا قرار می گیرد.

ولایتی ادامه داد: تهدیدهای آمریکایی ها هم تکرار مکررات است؛ ما می دانیم آمریکایی ها در افغانستان، عراق، سومالی و کشورهای مختلف اسلامی که تا به حال دخالت کرده اند و همواره با شکست مواجه بوده اند؛ آن ها در افغانستان و عراق هم آمده بودند که ماندگار شوند ولی مردم آن ها را بیرون راندند.

وی تاکید کرد: ایران نیز به عنوان قدرتی در منطقه به هیچ وجه به آمریکایی ها و غیرآمریکایی ها اجازه نمی دهد در سرنوشتش دخالت کنند و از منافع خود هر طور که صلاح بداند دفاع خواهد کرد.

همچنین رنگین سپنتا وزیر سابق امور خارجه افغانستان در جمع خبرنگاران این نشست کارشناسی را مثبت ارزیابی کرد.

وی اظهار داشت: در این نشست ها بحث ها درباره موضوعات فرهنگی، اقتصادی ، سیاسی و موضوعات مربوط به اشتراکات دو کشور مد نظر است.

**ایران آماده کمک به بازسازی افغانستان است

ولایتی همچنین در اولین نشست گفت و گوهای استراتژیک ایران- افغانستان در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه افتخارمان این بود که در دوران گذشته و در جهاد به افغانستان کمک می کردیم، گفت: اکنون که ایام سازندگی و بازسازی در افغانستان است ما نیز آمادگی داریم در این زمینه به این کشور کمک کنیم.

وی این نشست را بسیار مفید و مثمرثمر دانست و گفت: این نوع جلسات بسیار تاثیرگذار و مثبت خواهد بود.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام به تشریح وضعیت افغانستان در سال های گذشته پرداخت و گفت: مردم افغانستان قربانی زیاده خواهی توسعه طلبانی بودند که ربطی به این مردم نداشتند.

ولایتی تصریح کرد: مقاومت مردم افغانستان در این سال ها مثال زدنی بوده است؛ این همه کشتار انجام گرفت ولی هر کسی به این کشور آمد شکست را پذیرفت.

وی اضافه کرد: آمریکا هم در حال آبروداری است که اظهار می کند قرارداد بسته ایم و در حال خروج هستیم.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه نقطه مشترک مردم ایران و افغانستان، مقاومت بوده است گفت: افغانستان و ایران هیچ گاه مستعمره هیچ کشوری نشده اند.

ولایتی همسایگی میان ایران و افغانستان را تقدیری الهی دانست و گفت: این دو ملت فرهنگ مشترکی را ساخته اند و تنها دو ملتی هستند که به فرهنگ و الفبا پایبند بوده اند.

وی با تاکید بر استفاده از زبان اصلی هر کشور گفت: کشورهای مسلمان باید به فرهنگ و زبان توجه ویژه ای کنند و اجازه ندهند فرهنگ غربی وارد زبانشان شود.

ولایتی ایران را تنها کشوری دانست که هیچ تهاجمی در زبان آن یعنی فارسی ورود نیافته است، گفت: تنها کشوری که از اول تا آخر همه کتاب هایش در مدارس و دانشگاه بر زبان فارسی تاکید شده و معادلات آن نیز بر همین زبان است کشور ایران است.

وی ادامه داد : زبان فارسی باید همیشه به روز شود و باید از آن در مقابل تهاجم فرهنگی زبان های دیگر صیانت کرد.

در ادامه ، رنگین سپنتا وزیر خارجه سابق افغانستان در این نشست اظهار داشت: این گفت و گوهای دوجانبه و استراتژیک آغازی مبارک میان شهروندان، فرهنگیان و پژوهشگران دو کشور همسایه است و بسیار تاثیرگذار می باشد.

وی به شرایط منطقه و تجاوزات نظامی به خاورمیانه اشاره کرد و گفت: این تجاوزات نه تنها موجب ایجاد دولت های مبتنی بر اراده مردم و وجود نظام های مردم سالار نشده بلکه موجب فروپاشی دولت ها و تشدید گسست های قومی و اوج گیری افراطی گری در سایه القاعده و داعش و سایر گروه های تروریستی شده است.

وزیر خارجه سابق افغانستان ادامه داد: آنچه امروز در عراق ، سوریه و لیبی شاهد هستیم از یک سو به دلیل فجایع انسانی موجب اندوه است و از جهت دیگر به دلیل فروپاشی و تضعیف دولت ها و فراگیر شدن دولت زدایی در خاورمیانه مایه نگرانی است.

سپنتا خاطرنشان کرد: تضعیف و فروپاشی دولت های منطقه به دلیل سیاست های نارسای کشورهای غربی در همدستی با برخی از دولت های محافظه کار در خاورمیانه موجب شده تا در جغرافیای گسترده ای از کشورهای اسلامی سرزمین هایی با دولت های ضعیف به وجود آیند و یا اینکه از حضور دولت ها به معنای متداول آن تهی گردند.

وی ادامه داد: چنین بسترهایی و وجود افراطی گری باعث تداوم اقتصاد تبهکار در قالب قاچاق مواد مخدر، قاچاق اسلحه، قاچاق انسان و گردش گسترده اقتصاد نامشروع غیررسمی می شود که طبیعتا تروریسم در این شرایط نیرومندتر و دارای ارتقای بیشتری می شود.

وزیر خارجه سابق افغانستان تصریح کرد: با توجه به چنین شرایطی همکاری کشورهای ما در مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر و قاچاق انسان و هماهنگ سازی سیاست های دو کشور با تلاش بین المللی در این راستا دارای اهمیتی استراتژیک است.

سپنتا خاطرنشان کرد: در قاره آسیا به یک نظام امنیت جمعی نیازمندیم و کشورهای چین، هند، ایران، عراق، افغانستان و کشورهای آسیای میانه می توانند با توجه به منافع و تهدیدهای مشترک شالوده چنین نظامی را بنا کنند.

وی ادامه داد: بومی سازی امنیت با درنظر داشتن واقعیت هایی که در منطقه می گذرد و با آن رو به رو بوده ایم، اهمیت فراوانی دارد و باید بر آن اهتمام ویژه ای کرد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ها