velayati.ir

تعداد بازدید: ۲۵۴۷
پ
کد خبر: ۱۳۹۴
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - 15 April 2015
ولایتی در جمع خبرنگاران:

اگر طرف مقابل برای لغو تحریم‌ها منتظر تأیید آژانس باشد قابل قبول نیست

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:همزمانی محدود شدن امکانات هسته‌ای ایران با برداشتن تحریم‌ها خواسته‌ مهمی از سوی ایران است که باید رعایت شود.

به گزارش فارس، علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان جلسه مشترک با قائم‌مقام وزیر خارجه آلمان، در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سؤال که نظر طرف آلمانی پیرامون بیانیه لوزان و نظر ایران مبنی بر لغو همزمان تمام تحریم‌ها در پی موافقت نهایی گفت: در جریان این گفت‌وگوها قائم مقام وزیر خارجه آلمان اعلام کرد این یک درخواست عادلانه است.

وی در ادامه افزود: بنده در این جلسه به وی گفتم که همزمانی محدود شدن امکانات هسته‌ای ایران با برداشتن تحریم‌ها خواسته‌ مهمی از سوی ایران است که باید رعایت شود، و الا اینکه ایران نسبت به محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای اقدام کرده اما طرف مقابل صبر کند تا آژانس بین‌المللی این اقدام ما را تأیید کند که این اقدام به طور کامل انجام شده است پس از آن تحریم‌ها را بردارند این شرایط برای جمهوری اسلامی ایران قابل قبول نیست.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، تصریح کرد: قائم مقام وزیر خارجه آلمان تصدیق کرد که باید توازنی بین این دو وجود داشته باشد و بنده هم عنوان کردم که همزمانی این دو مورد مورد تأکید جمهوری اسلامی است.

ولایتی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: در این جلسه مشترک با قائم‌مقام وزیر خارجه آلمان به مدت یک ساعت گفت‌وگوی ارزشمندی داشتیم که در این گفت‌وگوها نیز پیرامون روابط دوجانبه، موضوعات منطقه‌ای و مسائل هسته‌ای گفت‌وگو کردیم.

وی افزود: رابطه ایران و آلمان رابطه‌ای بسیار قدیمی و بدون مشکلات جدی در طول تاریخ روابط دو کشور بوده و اکنون نیز مواضع آلمان در موارد مختلف با برخی از کشورهای غربی نسبت به ایران متفاوت است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: قائم‌مقام وزیر خارجه آلمان در خصوص یمن به برقراری صلح در منطقه فعالیت دارد که در همین رابطه نیز دیدگاه جمهوری اسلامی ایران را پیرامون این موضوعات خواست که بنده هم در مورد طرح چهار ماده‌ای ایران در ارتباط با یمن توضیح دادم و همچنین پیرامون سایر مسائل منطقه‌ای هر دو طرف تصمیم داریم که گفت‌وگوها و مشورت‌هایمان را ادامه دهیم.

ولایتی خاطرنشان کرد: هر دو طرف نیز پیرامون مسائل هسته‌ای گفت‌وگوهایی داشته‌ایم که چه راه‌های برون‌رفتی در خصوص مسائل جاری وجود دارد مورد تأکید قرار گرفت و همچنین هر دو طرف در این جلسه بر استمرار مذاکرات ایران و 1+5 تأکید کردند.

وی در پاسخ به این سؤال که نظر شما درباره قطعنامه شورای امنیت در ارتباط با تحریم تسلیحاتی یمن چیست،‌ گفت: این قطعنامه یک جانبه و ظالمانه بود که در شورای امنیت تصویب شد. در حالیکه این مردم بی‌گناه و غیرنظامی یمن هستند که آثار سوء بمباران وحشیانیه عربستان را تحمل می‌کنند و به هیچ وجه این قطعنامه عادلانه نبود.

وی در ادامه افزود: آنها با تصویب این قطعنامه در اقدامی به متجاوز جایزه دادند یعنی به هیچ عنوان حتی غیرمستقیم هم اشاره‌ای به اینکه نباید مردم بی‌گناه یمن مورد بمباران وحشیانه قرار نگیرند نشد بلکه برعکس آنها خواستند مردم یمن را از اینکه حداقل امکانات داشته باشند تا از حیات و تمامیت ارضی خود دفاع کنند محروم شوند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، تأکید کرد: تاریخ طولانی یمن نشان داد که مردم یمن مردمی شجاع، مصمم، مؤمن و معتقد هستند و از این تحریم‌ها نیز به هیچ عنوان نمی‌ترسند و می‌توانند با امکانات محدود از تمامیت ارضی خود دفاع کنند لذا پیروزی نهایی از آن مردم یمن خواهد بود.

به گزارش فارس، مارکوس ادرر قائم‌مقام وزیر خارجه آلمان نیز در پایان نشست مشترک خود با علی‌اکبر ولایتی در جمع خبرنگاران گفت: ما گفت‌وگوی بسیار خوب و سازنده‌ای پیرامون مسائل منطقه‌ای و هسته‌ای داشتیم.

وی در ادامه افزود: ما امیدواریم که در زمینه این دو موضوع راهکار و به راه حل‌های مناسبی دست پیدا کنیم.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: