velayati.ir

تعداد بازدید: ۴۷۱۰
پ
کد خبر: ۱۳۵۸
تاریخ انتشار: سه‌شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - 10 February 2015
دکتر ولایتی:

آثار باستانی موجود می‌تواند پایه احیای معماری اسلامی- ایرانی باشد

جلسه 176 کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی، به ریاست دکتر علی اکبر ولایتی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ابتدای این جلسه مقرر شد جلسه شورای سیاستگذاری « همایش جندی شاپور» با حضور وزرای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، علوم، تحقیقات و فناوری و فرهنگ وارشاد اسلامی و دکتر علی اکبر ولایتی در محل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تشکیل شود.

در ادامه جلسه، دکتر حناچی معاون وزیر راه و شهرسازی از همکاری ا ین وزارتخانه در برگزاری «همایش معماری و شهرسازی در تمدن اسلامی» خبر داد.

دکتر حناچی گفت: تصمیم گرفته شده تا با همکاری دانشگاه یزد این همایش در قلعه تاریخی خرانق برگزار شود.

دکتر ولایتی هم در این باره گفت: دغدغه « معماری اسلامی» که متأسفانه مورد بی‌توجهی قرار گرفته است، هدف برگزاری این همایش است.

وی افزود: در بیش از هزار شهری که در کشور وجود دارد، کمتر دغدغه حفظ معماری اسلامی و ایرانی را شاهده می‌کنیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در بسیاری از شهرهای کشور، آثار باستانی موجود می‌تواند پایه و بنیان فعالیت در مسیر احیای معماری اسلامی و ایرانی باشد.

پس از سخنان دکتر ولایتی اعضا به بیان نظرات خود پرداختند که اهم آن به شرح ذیل است: استفاده از میراث معماری اسلامی در سایر کشورهای اسلامی از طریق ارتباط با اساتید معماری اسلامی در آن کشورها، منحصر به فرد بودن میراث معماری اسلامی در کشورمان نسبت به سایر کشورها، حفاظت همه جانبه از میراث فرهنگی جهان اسلام در مقابل حملات جریان‌های تکفیری، بازنمایی نقش تشیع در ترویج میراث علمی اسلامی، راه‌اندازی دبیرخانه دائمی به منظور شناسایی مکاتب معماری اسلامی و ایرانی در کشور، بررسی ارتباط معماری و شهرسازی در سلامت روحی و روانی و همسوسازی برنامه‌های عمران شهری و روستایی با حفظ میراث فرهنگی در بخش شهرسازی و معماری.

در ادامه جلسه، گزارش اقدامات معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی پیرامون همایش «تاریخ پزشکی در تمدن اسلام و ایران» ارائه شد.

در این گزارش با اشاره به تشکیل شورای سیاستگذاری و کمیته علمی این همایش و تدوین سرفصل‌های علمی از اقدامات در دست انجام برشمرده شده است.

در این گزارش محورهای مقالات و سخنرانی‌ها تحت عناوینی مانند افق‌های نظری مکتب پزشکی ایرانی و اسلامی، داروسازی دستاوردهای پزشکی در جمهوری اسلامی با تکیه بر این مکتب و اخلاق پزشکی دسته‌بندی شده است.

در پایان جلسه نیز گزارش اقدامات انجام شده در زمینه برگزاری همایش « گرامیداشت حکیم ناصرخسرو» ارائه شد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: