velayati.ir

تعداد بازدید: ۴۹۷۹
پ
کد خبر: ۱۳۴۶
تاریخ انتشار: سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - 27 January 2015
در جلسه کمیته فرهنگ و تمدن اسلام انجام شد

انتقاد دکتر ولایتی از سنت تاریخ نگاری غربی

جلسه 175 کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز شنبه 4/11/1393 به ریاست دکتر علی اکبر ولایتی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ابتدای این جلسه، گزارش «برنامه‌ریزی برای انعکاس مفاخر و دستاوردهای فرهنگ و تمدن اسلام و ایران در کتابهای درسی» توسط دکتر امانی مدیر کل دفتر تالیف کتب درسی وزارت آموزش و پرورش ارائه شد.

دکتر امانی در این گزارش با اشاره به «چرایی و لزوم انعکاس دستاوردها و مفاخر فرهنگ و تمدن اسلام و ایران» گفت: در این زمینه سعی شده تا با استفاده از منابع متقن و موثق موضوعات مربوط استخراج و مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: طبق تکلیف مقرر در «سند تحول بنیادین آموزش و پروش» و سایر اسناد مانند «برنامه درسی ملی» وزارت آموزش و پرورش مکلف است تا برای درج مفاخر و دستاوردهای فرهنگ و تمدن اسلام و ایران، برنامه‌ریزی کند.

عضو کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران ادامه داد: در هر کتاب درسی به تناسب موضوع آن کتاب و مقطع تحصیلی کتاب مربوطه، مفاخر و دستاورد‌های تمدن اسلام و ایران معرفی شده‌اند.

مدیر کل دفتر تالیف کتب درسی وزارت آموزش و پرورشگفت: در کنار طرح این موضوعات، نحوه تدریس این موضوعات به منظور تأثیرگذاری و موفقیت بیشتر در روند آموزش، موارد مربوط به معلمین گوشزد شده است.

وی افزود: مفاخری مانند ابن سینا، ابوریحان بیرونی و خواجه نصیرالدین طوسی و .... که در شاخه‌های مختلف علمی دارای دستاوردهای ذی قیمتی هستند، با توجه به موضوعات کتاب‌های درسی به تفکیک موضوع کتابهای مزبور مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

دکتر امانی ادامه داد: کارنامه پرافتخار مبارزه ملت ایران با استعمارگران و چهره‌های شاخص این مبارزات مانند امیرکبیر و ... .هم از سایر موضوعات مطرح شده در کتب درسی است.

پس از ارائه این گزارش اعضا به بیان نظرات خود پرداختند، که اهم آن به شرح ذیل است: بازخوردگیری و سنجش میزان تأثیر فعالیت پیرامون معرفی مفاخر و دستاوردهای تمدن اسلام و ایران در کتب درسی، در نظر گرفتن مطالعات بین رشته‌ای در این زمینه، ترغیب دانش‌آموزان جهت تفکر و پیمودن مسیر مفاخر تمدن اسلام و ایران، استخراج راهکارهای علمی به منظور حل مشکلات و معضلات فعلی جامعه و تأکید بر نقش اسلام در پیشرفت‌های علمی.

تغییر انگاره های تاریخی

دکتر ولایتی در ادامه جلسه طی سخنانی گفت: تاریخ نگاری رسمی حاکم بر غرب وانمود می‌کند که در هزار سال قرون وسطی در اروپا، همه جهان در تاریکی و جهالت فرو رفته بود و ما سعی داریم تا این انگاره غالب را عوض کنیم.

وی افزود: در دوره قرون وسطی که کل غرب و اروپا در سیاهی و تاریکی فرو فته بود، مسلمین مشعلدار علم و فرهنگ بودند و به عنوان مثال در همین دوره در حوزه علم ریاضیات بیش از 1300 دانشمند برجسته تربیت شده‌اند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در اواخر دوره قاجار و کل دوره پهلوی با برنامه‌ریزی استعمارگران، در نظام آموزشی کشور این تفکر غلط ترویج شد که ایرانیان و مسلمین تا پیش از آشنایی با دستاوردهای تمدن غرب، یک قوم بدوی و دور از هرگونه مظاهر علم و تمدن بوده‌اند، در حالی که مسلمانان تاریخی خلاف این موضوع را اثبات می‌کند.

دستور بعدی جلسه کمیته فرهنگ و تمدن اسلام وایران، پیگیری موضوع همایش «پزشکی در فرهنگ و تمدن اسلام وایران» بود که حجت‌الاسلام دکتر طه هاشمی معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی که مسئولیت برگزاری این همایش را بر عهده گرفته است، گزارشی پیرامون این موضوع ارائه کرد.

در پایان جلسه هم گزارش ادامه اقدامات انجام گرفته پیرامون همایش گرامیداشت حکیم ناصرخسرو ارائه شد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: