velayati.ir

تعداد بازدید: ۲۴۵۶
پ
کد خبر: ۱۳۴۳
تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۳ - 19 January 2015
در دیدار ولایتی و معاون اسبق وزیر خارجه چین تاکید شد:

احیای جاده ابریشم متناسب با شرایط امروز

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و معاون اسبق وزیر خارجه چین بر احیای جاده ابریشم متناسب با شرایط امروز تاکید کردند.

به گزارش مهر، زانگ دگو آنگ عضو شورای مشاوران سیاست‌خارجی و معاون اسبق وزیر خارجه چین به همراه وو سیک فرستاده ویژه چین در خاورمیانه و هو آلینین سفیر اسبق چین در تهران با علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار کردند.

ولایتی با تاکید بر گسترش روابط استراتژیک با چین گفت: ما بر توسعه روابط با چین اهتمام داریم و معتقدیم روابط با چین روابطی استراتژیک است، چرا که این کشور شرق آسیا دارای ظرفیت‌های بالایی برای توسعه روابط است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: اراده لازم میان دو کشور برای داشتن روابط استراتژیک و توسعه همکاری‌ها وجود دارد.

ولایتی با بیان این مطلب که شکل‌دهی به روابط استراتژیک، آینده روابط را از آسیب‌های مقطعی و دخالت دیگران مصون می‌دارد، گفت: ایران و چین برای توسعه روابط نیازمند تلاش زیادی نیستند چرا که اشتراکات فراوان فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بین دو کشور وجود دارد.

وی در این دیدار بر احیای جاده ابریشم نیز تاکید کرد و گفت: احیای جاده ابریشم متناسب با شرایط امروز جهان به نفع کشورهای ایران، چین، روسیه و سایر کشورهاست و با توجه به اینکه ایران کشوری با 15 همسایه است، بنابراین امکان گسترش جاده ابریشم بیش از پیش فراهم می‌شود.

ولایتی با بیان اینکه به جهت جایگاه منطقه غرب آسیا، خلیج فارس و شمال آفریقا و موقعیت ویژه این مناطق برای بسیاری از کشورها دارای اهمیت است، تصریح کرد: برخی کشورهای غرب به دلیل دسترسی به منافع خاص این منطقه اهداف نامشروع خود را دنبال می‌کنند.

در ادامه این دیدار، دگو آنگ معاون اسبق وزیر خارجه چین ضمن تقدیر از میهمان‌نواری جمهوری اسلامی ایران، گفت: این اولین سفر من به ایران بود و بسیار خرسندم که از نزدیک با تمدن ایران آشنا شدم و معتقدم جاده ابریشم و ایران یک ارتباط تنگاتنگ دارند.

وی ادامه داد: مفتخرم که ایران عضویت ناظر شانگهای را برعهده گرفته و این سفر نیز به نمایندگی از وزارت خارجه چین انجام شد، چرا که روابط دو کشور هم‌اکنون در مرحله بسیار مهمی به سر می‌برد.

اولین دبیرکل سازمان همکاری‌های شانگهای با اشاره به سفر رئیس‌جمهور کشورمان به چین، یادآور شد: در خلال سفر رئیس‌جمهور اسلامی ایران به چین ملاقات‌های بسیار خوبی صورت گرفت و در دیدار ایشان با رئیس‌جمهور چین توافقات مهمی به دست آمد.

وی ادامه داد: تحولات اخیر در همکاری‌های دو کشور نشان‌دهنده عزم جدی ایران و چین برای توسعه روابط و همکاری‌هاست.

عضو شورای مشاوران سیاست‌خارجی چین تحولات اخیر در منطقه و جهان را به سرعت در حال تغییر دانست و افزود: دو کشور باید در حوزه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی سطح روابط خود را افزایش دهند.

دگو آنگ ادامه داد: کارشناسان و مسئولان دو کشور باید تلاش کنند تا راه‌های افزایش روابط را بررسی و ارائه کنند، در حالی که در زمینه‌های سیاسی و حل مسائل منطقه و مبارزه با تروریسم فرصت‌های زیادی برای همکاری وجود دارد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های فراوان اقتصادی و فرهنگی میان دو کشور، خاطرنشان کرد: ایران و چین اشتراکات فرهنگی زیادی دارند که تمام این مسائل به رشد همکاری‌های دو کشور کمک خواهد کرد

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: