velayati.ir

تعداد بازدید: ۲۷۹۲
پ
کد خبر: ۱۳۳۸
تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۳ - 19 January 2015
ولایتی:

روابط ایران و چین استراتژیک است

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، روابط ایران و چین را استراتژیک دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران اهتمام ویژه ای برای توسعه روابط با این کشور دارد.
به گزارش ایرنا، «علی اکبر ولایتی» بعدازظهر یکشنبه در دیدار یک هیات چینی که به نمایندگی از وزارت امور خارجه این کشور به ایران سفر کرده است، افزود: جمهوری اسلامی ایران و چین دو کشور قوی آسیا هستند که ظرفیت های فراوانی برای توسعه روابط خود دارند.

وی تصریح کرد: اراده و تصمیمات مسوولان عالی رتبه دو کشور ایران و چین داشتن مناسبات استراتژیک و گسترش همکاری های فی مابین است، ضمن این که شکل دهی روابط استراتژیک آینده روابط را از آسیب های مقطعی و دخالت دیگران مصون نگه می دارد.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: ایران و چین برای توسعه روابط خود نیازمند جستجوی زیادی نیستند، چرا که اشتراکات فراوانی در زمینه های مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی دارند که می تواند در توسعه ریشه ای و اساسی روابط موثر باشد.

ولایتی ادامه داد: احیای جاده ابریشم متناسب با شرایط امروز جهان به نفع ایران، چین، روسیه و سایر کشورها است، ضمن این که کشوری مانند ایران که دارای 15 همسایه است امکان گسترش جاده ابریشم را فراهم می کند.

وی همچنین با یادآوری شرایط منطقه ای و بین المللی گفت: موقعیت ویژه منطقه برای بسیاری از کشورها دارای اهمیت است چرا که برخی از کشورهای غربی به دلیل دسترسی به منابع خاص اهداف نامشروع خود را دنبال می کنند.

تحولات در روابط ایران و چین نشان دهنده عزم دو کشور برای توسعه همکاری ها است

زانگ دگو آنگ عضو شورای مشاوران سیاست خارجی چین نیز در این دیدار با یادآوری این که برای اولین بار به تهران سفر کرده است، اظهارداشت: با فرهنگ و تمدن ایران از گذشته آشنایی زیادی داشتم و معتقدم ایران یک ارتباط تنگاتنگ با جاده ابریشم دارد.

وی به مسوولیت خود به عنوان اولین رییس سازمان همکاری های شانگهای اشاره و خاطرنشان کرد: مفتخریم که امروز جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو ناظر در این سازمان ایفای نقش می کند.

وی ادامه داد: این سفر به نمایندگی از وزارت امور خارجه چین انجام شده و ما معتقدیم که روابط دو کشور در مرحله بسیار مهمی قرار گرفته است.

معاون اسبق وزیر امور خارجه چین همچنین گفت: در حاشیه سفر رییس جمهوری اسلامی ایران به چین ملاقات بسیار خوبی بین روسای جمهور دو کشور انجام شد که توافق های خوبی را به دنبال داشت.

دگو آنگ افزود: تحولات اخیر در روابط جمهوری اسلامی ایران و چین نشان دهنده عزم دو کشور برای توسعه روابط و همکاری های مشترک است.

وی خاطرنشان کرد: تحولات اخیر منطقه ای و جهانی به سرعت در حال تغییر است و دو کشور باید سطح روابط خود را در حوزه منطقه ای و بین المللی افزایش دهند.

معاون اسبق وزیر امورخارجه چین یادآور شد: ایران کشور مهمی است و کارشناسان و مسوولان دو کشور باید راه های افزایش روابط را بررسی و ارایه کنند، ضمن این که در زمینه های سیاسی و مبارزه با تروریسم فرصت های فراوانی برای همکاری داریم.

دگو آنگ افزود: ظرفیت های فروان اقتصادی، فرهنگی و نیروی انسانی میان جمهوری اسلامی ایران و چین وجود دارد و فرهنگ دو کشور شباهت های زیادی با هم دارند که همه این ها به رشد و توسعه همکاری ها کمک می کند.

اعضای هیات چینی را زانگ دگو آنگ عضو شورای مشاوران سیاست خارجی و معاون اسبق وزیر خارجه چین، وو سیک فرستاده ویژه سابق چین در امور خاورمیانه و هوآ لینینگ سفیر اسبق چین در تهران تشکیل می دهند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ها