velayati.ir

تعداد بازدید: ۴۷۵۱
پ
کد خبر: ۱۳۳۶
تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - 14 January 2015

همایشی برای جلوگیری از تحریف تاریخ علم

رییس کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: همایش دانشگاه جندی شاپور به منظور جلوگیری از تحریف تاریخ علم و نادیده انگاشتن نقش ایرانیان و تشیع در پیشرفت علمی تمدن اسلامی برگزار می شود و به واقع خدمت به فرهنگ و تمدن ایران خدمت به مکتب تشیع است.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، علی اکبر ولایتی در جلسه 174 کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران که با موضوع «همایش دانشگاه جندی شاپور» برگزار شد، این مطلب را عنوان کرد.

وی ادامه داد: در شکل گیری مکتب علمی جندی شاپور، فرقه سنطوریان که جزء فرقه های توحیدی مسیحیت هستند و مطرود کلیسا بوده اند، نقش غیرقابل انکاری داشته اند.

اعضای این کمیته ضمن تأکید بر لزوم غنای هر چه بیشتر این همایش از منظر علمی، بررسی تأثیر مکتب پزشکی دانشگاه جندی شاپور بر سایر مکاتب پزشکی حوزه تمدن اسلامی را مورد اشاره قرار دادند.

در ابتدای این جلسه نماینده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اعلام کرد این سازمان در سال آینده همایش بین المللی جهان عاری از خشونت و افراط گری را برگزار خواهد کرد.

سپس موضوع «همایش بزرگداشت ناصر خسرو قبادیانی» در دستور کار قرار گرفت و دبیر علمی همایش گزارش اقدامات انجام شده در این زمینه را ارائه کرد.

در این گزارش، اعلام شد همایش مزبور طی روزهای هفتم و هشتم اردیبهشت ماه سال 1394 در محل دانشگاه شهید بهشتی برگزار خواهد شد.

ولایتی هم در این مورد طی سخنانی گفت: حکیم ناصرخسرو قبادیانی اهل خراسان بوده است و مردم ایران بویژه خراسان جزء اولین اقوامی بوده اند که بر جاهلیت تجدید ساختار شده در قالب حکومت اموی و عباسی قیام کرده اند.

دستور پایانی جلسه کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران ارائه گزارش نماینده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیرامون « گزینش دانشجو در گرایش طب سنتی» بود.

در این گزارش با اشاره به شرکت 203 داوطلب در امتحان گزینش، دعوت 147 داوطلب به مصاحبه نیز مورد اشاره قرار گرفت.

در بخش دیگری از این گزارش اعلام شد 16 دانشگاه کشور گرایش های طب سنتی و داروسازی سنتی را دایر کرده و تاکنون 50 فارغ التحصیل داشته اند.

ولایتی هم در این باره گفت: احیای طب سنتی مرهون توجه مردم به سنت حسنه طب اسلامی ایرانی است.

وی افزود: طب سنتی برخلاف طب مدرن دارای یک تعریف جامع از همه ابعاد جسمی و روحی انسان است.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان ادامه داد: طب سنتی ایرانی اسلامی به دلیل اینکه بر مبانی انسان شناسی اسلام بنا نهاده شده است، می تواند در درمان بیماری های روحی و جسمی به کار بیاید.

پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به زمان برگزاری همایش دانشگاه جندی شاپور اشاره ای نکرده است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: