velayati.ir

تعداد بازدید: ۳۶۴۰
پ
کد خبر: ۱۳۱۵
تاریخ انتشار: پنجشنبه ۰۴ دی ۱۳۹۳ - 25 December 2014
دکتر ولایتی:

مرحوم پرورش بر سر اصول با کسی معامله نمی‌کرد

علی اکبر ولایتی، رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مرحوم پرورش همواره با شجاعت بر سر اعتقادات خود و نظام مي‌ايستاد و بر سر اصول با کسی معامله نمی‌کرد.

يك سال از غم فراق ياور صديق انقلاب، مرحوم استاد سيدعلي اكبر پرورش گذشت. مردي كه همگان از وي به عنوان معلم اخلاق ياد مي‌كردند و زبان به ستايش وي مي‌گشودند.

در اين ميان بسياري از بزرگان انقلاب اسلامي نيز همواره همراه و ملازم وي بودند و با ايشان همكاري داشتند. اين بار اما مردي از وي سخن مي‌گويد كه زماني در سومين دولت جمهوري اسلامي ايران و در زمان رياست جمهوري رهبر معظم انقلاب همراه با استاد پرورش به عنوان وزير در يك كابينه حضور داشت.

زماني كه در سال ۱۳۶۱ علی‌اکبر پرورش به عنوان وزیر آموزش و پرورش از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد گرفت، علي اكبر ولايتي كه اكنون مشاور مقام معظم رهبري در امور بين الملل و ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام را برعهده دارد ، در دولت سوم جمهوري اسلامي، وزارت امور خارجه جمهوری اسلام ایران را راهبری می‌کرد.

علي اكبر ولايتي،‌ رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در توصيف ابعاد شخصيتي مرحوم استاد پرورش و خاطرات دوران همكاري خود با وي گفت: بنده نه فقط در كابينه دولت سوم كه در مجلس اول نيز در كنار ايشان حضور داشتم. فارغ از همكاري در دولت و مجلس شوراي اسلامي، رفاقت ما مستمر بود و در نخستین روزهايي كه ايشان در بستر بيماری بود، در اصفهان و در منزل مرحوم پرورش به خدمت ايشان رسيدم.

وي در ادامه افزود: بعد از آن زمان نيز باري ديگر ايشان را در جلسه‌اي ملاقات كردم كه در حقيقت آخرين ديدار بنده با استاد پرورش محسوب می‌شود.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به وي‍ژگي‌هاي اعتقادي مرحوم پرورش اظهار داشت: ايشان به لحاظ فكري و اعتقادي راهنماي بنده و دوستان ديگر بود. هر زمان كه به مناسبت‌هاي مختلف گرد هم مي‌آمديم، مرحوم پرورش به لحاظ آرمان ، اعتقاد و تقوايي كه نسبت به آيات ، احاديث و ادبيات داشتند همواره منبع فياضي به شمار می آمد كه همگان از وجود ايشان بهره مي‌بردند.

وي در ادامه سخنان خود،‌ مرحوم پرورش را از اساتيد خود خواند و افزود: ايشان قبل از انقلاب اسلامي ايران، در مسجد قبا سخنراني مي‌كرد و شخص بنده نيز همواره يكي از مستمعين صحبت‌هاي ايشان بودم.

مشاور مقام معظم رهبري در امور بين الملل ضمن بيان ارادت خود نسبت به اين شخصيت انقلابي،‌ تصريح كرد: سوابق مجاهدتي مرحوم پرورش به پيش از انقلاب شكوهمند اسلامي باز مي‌گردد و به طور قطع، با از دست دادن ايشان، دچار فقدان جدي و جانسوز شديم. انشاالله خداوند ايشان را بيامرزد و درجات ايشان را متعالي كند چرا كه مرحوم پرورش خدمات بسياري به اسلام ، تشيع و جمهوري اسلامي ايران كرد.

ولايتي از همكاري‌هاي بسيار خود با مرحوم پرورش سخن گفت و افزود: با توجه به آن كه ايشان را معلم اخلاق قلمداد مي‌كردند‌، روزي در فوايد " سكوت" ايشان مثلي مبني بر همين موضوع زدند و با ياد كردن از مرحوم علامه طباطبايي (ره) و سخنان ایشان گفت: " در جلساتی كه به خدمت مرحوم علامه طباطبايي (ره) مي رسيديم، مكرر اتفاق افتاده بود كه گاهي كسي از ايشان سوالي مي‌پرسيدند و ايشان در پاسخ و به گونه‌اي كه همه حاضرين متوجه شوند،‌

مي‌فرمودند: " نمي دانم. "

وي در ادامه اظهار داشت: مرحوم پرورش همواره تاکید داشت كه شخصي به عظمت و علو درجه مرحوم علامه طباطبايي (ره) بسيار صريح و راحت آنچه را كه نمي‌دانستند،‌ در جمع اظهار مي‌داشتند؛ بنابراين ما نيز بايد در الگو برداري از بزرگان خویش به چنين نكاتي توجه كنيم و از اظهار نظر در مورد موضوعي كه نسبت بدان آگاهي نداريم، خودداري كنيم.

وي همچنين تصريح كرد: ايستادگي ايشان در مقابل برخي ناهنجاري‌ها و نواقصی كه مشاهده مي‌كرد نيز قابل توجه بود چرا كه ايشان در اين مواقع هيچ گاه سكوت نمي‌كرد و با شجاعت بر سر اعتقادات خود و نظام مي‌ايستاد.

ولايتي در ادامه و با ذکر نمونه‌اي از اين گونه ايستادگي‌هاي مرحوم پرورش ابراز داشت:‌ زماني در يكي از جلسات كابينه، شخصي سخني گفت كه ايشان را ناراحت كرد، مرحوم پرورش با جدیت تمام و استدلال در پاسخ با وي سخن گفتند و سپس جلسه كابينه را به نشانه اعتراض ترك كرد. اين خاطره نمونه‌اي از صدها موردی است كه ايشان بسيار صريح از مواضع اصولي خود دفاع مي‌كرد و بر سر اصول با هيچ كس معامله نمي‌كرد.

مشاور مقام معظم رهبري در امور بين الملل در پايان سخنان خود افزود: ما از ايشان درس‌هاي بسياري آموختيم. آیه " لايدرك و لايوصف" در خصوص این مرحوم صدق مي‌كند؛افراد بايد استاد پرورش را ديده و با ايشان ملازمت نموده باشند چرا كه برخی از این نوع موضوعات نقل كردني نيست.

/گفتگو:بهناز عابدي/


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: