velayati.ir

تعداد بازدید: ۳۷۷۷
پ
کد خبر: ۱۳۰۳
تاریخ انتشار: سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - 16 December 2014
ولایتی در سومین همایش ملی نقش پژوهش در فرآیند قانونگذاری:

ایران از یمن تا لبنان نفوذ اساسی دارد

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان اینکه شکل‌گیری و تصویب قوانین باید مبتنی بر تحقیقات مقایسه‌ای با دیگر کشورها و مجامع قانونگذار باشد، گفت: تکیه بر تجربه‌ای که ما در قانونگذاری داریم، به تصویب قوانین مستحکم منجر خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، علی‌اکبر ولایتی روز دوشنبه 24 آذر در سومین همایش نقش پژوهش در قانونگذاری ضمن تسلیت ایام اربعین و رحلت رسول اکرم (ص) و شهادت امام رضا (ع) از ریاست مرکز پژوهش‌های مجلس برای برگزاری این همایش تشکر و قدردانی کرد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: بسیار طبیعی است که شکل‌گیری و تصویب قوانین، اگر مبتنی بر تحقیقات مقایسه‌ای با دیگر کشورها و مجامع قانونگذار باشد، قوانین پایدار و محکمی را خواهیم داشت. در این رابطه مثال‌هایی در تاریخ سیاسی کشورمان وجود دارد که قانون مشروطه یکی از آنها است که تنها یک نظام‌نامه بوده است.

وی افزود: قانون دیگر که یکی از محکم‌ترین قوانین کشور است، قانون مدنی است که مبتنی بر 1400 سال فقه اسلامی و شیعی است که رژیم پهلوی نتوانست به آن دست بزند.

نمی‌توان دنیا را تک قطبی اداره کرد

ولایتی با بیان اینکه بعد از فروپاشی شوروی، دنیا وضعیت دیگری در حوزه بین‌المللی پیدا کرد، گفت: اکنون وضعیت به گونه‌ای شده است که عمر استراتژی‌ها کوتاه شده است، در زمانی در سال 1991 بوش اول در جمع نیروی دریایی آمریکا گفت که تنها ابرقدرت دنیا آمریکاست و بعد از تئوری دهکده جهانی را مطرح کردند اما بعد از 24 سال از فروپاشی شوروی دنیا به گونه‌ای تغییر کرده که حتی آمریکایی‌ها نیز معتقدند که نمی‌توان دنیا را تک قطبی اداره کرد.

وی در ادامه با اشاره اینکه چین یک ابرقدرت بالقوه است، گفت: اخیرا خبری با این مضمون منتشر شده که چین و روسیه قصد انجام مانور مشترک نظامی در دریای مدیترانه یعنی قلمروی ناتو و اروپا را دارند، طبیعتا اقتصاد چین و قدرت نظامی روسیه قدرتی متحد است که آمریکایی‌ها نمی‌توانند نادیده بگیرند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، تصریح کرد: در منطقه نیز ما دارای قدرت هستیم که برای هیچ کشوری قابل چشم‌پوشی نیست. ایران از یمن تا لبنان نفوذ اساسی دارد.

ولایتی تاکید کرد: در چنین شرایطی ما در داخل کشور به کار پژوهش و مطالعاتی برای تصویب قوانین و نظارت بر اجرای آن داریم تا بتوانیم در صحنه منطقه و بین‌المللی با تحولات سریع دنیا حرکت کنیم. البته ایران همواره نشان داده که در بزنگاه‌ها به‌خصوص در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی تصمیمات لازم را می‌گیرد.

وی با تاکید بر نقش پژوهش در کشور، گفت: گاهی یک تاسیسی در کشور انجام می‌شود که بعد از گذشت زمان می‌گوییم ای کاش این کار را نکرده بودیم. نمونه آن تاسیس سد و دریاچه ارومیه بود که این اتفاق باعث شد آب دریاچه ارومیه پایین آمده و حتی کل آذربایجان در خطر است. حال می‌گوییم که ای کاش کارهای مطالعاتی انجام می‌گرفت و اینقدر سد زده نمی‌شد.

ولایتی افزود: نمونه دیگر مربوط به سد گتوند است که شرایط به گونه‌ای شده که اگر کاهش آب این سد باعث رسیدن به گنبد نمکی شود این آب به خوزستان راه پیدا کرده و پربارترین دشت‌های زراعی را به خطر می‌اندازد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: ‌در حوزه آلودگی هوا و محیط زیست دنیا به دنبال کارهایی در جهت کاهش آلودگی و حتی کاهش تولید ماشین است اما در کشور ما با سرعت تمام خودرو تولید می‌شود، اتومبیل‌هایی که دود تولید کرده و شهرهای بزرگ را غیرقابل زیست می‌کنند. سوال این است؛ چه باید کرد؟ آیا می‌توان با پژوهش نسبت به بهبود امور اقدامی انجام داد؟

وی با تاکید بر لزوم پایبندی و اجرای سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، تصریح کرد: 10 سال از تصویب و ابلاغ چشم‌انداز 20 ساله می‌گذرد، سوال این است که چطور باید عقب‌ماندگی از برنامه چشم‌انداز را جبران کنیم؟ طبیعتا این کار به کارهای پژوهشی احتیاج دارد.

اقتصاد تک محصولی و وابستگی بودجه به نفت باید اصلاح شود

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با اشاره به وابستگی کشور به نفت، گفت: از ابتدای انقلاب بزرگان مدام بر این موضوع تاکید داشتند اقتصاد تک محصولی و به دنبال آن وابستگی بودجه به نفت باید اصلاح شود به طوریکه طبق سیاست‌های کلی باید این وابستگی به نفت از بین برود.

ولایتی ادامه داد: تحریم نفت و بروز مشکل برای انتقال دلارهای حاصل از فروش نفت، ما به این موضوع پی بردیم که چقدر کاهش وابستگی به نفت ضروری است. البته تقریبا هر دولتی در ابتدای کارش بر این موضوع تاکید دارد اما در نهایت کارنامه چیز دیگری را نشان می‌دهد، موضوعی که می‌توان در مورد خصوصی‌سازی نیز به آن اشاره کرد.

وی توضیح داد: اگر کارخانه‌ای در دولتی واگذار شده بدان معنا بوده که به بخش دیگری از دولت انتقال داده و مردم در صحنه نبوده‌اند و یا اینکه کارنامه پایانی دولت‌ها نشان داده که بر تعداد کارکنان حقوق‌بگیر اضافه شده است که این با روح خصوصی‌سازی مغایرت دارد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اقتصاد کشورمان قبل از کشف نفت و اداره کشور مبتنی بر تجارت، گفت: شرایط فعلی به گونه‌ای است که ما کشور را ناخواسته با اقتصاد تک محصولی اداره می‌کنیم.

وی در پایان تاکید کرد که تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام آمادگی دارد تا در حوزه‌های مختلف سیاسی، بین‌المللی، فرهنگی، حقوقی، علم و فناوری با مرکز پژوهش‌های مجلس همکاری‌ کند.

ولایتی تاکید کرد: ما در داخل کشور نیاز به کار پژوهشی برای تصویب و اجرای قوانین داریم که اگر غفلتی در این زمینه صورت بگیرد در حوزه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی آسیب‌های بسیاری را متحمل می‌شویم.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: برای اینکه مجلس که عصاره فضائل ملت و در رأس امور است، بتواند پیش‌بینی درستی از اوضاع داشته و قوانین مرتبط با وضع کند، لازم است که بخش‌های پژوهشی‌ در حوزه‌های مختلف کار خود را ادامه دهند، از این‌رو مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تمام تلاش خود را برای کمک به مجلس انجام خواهد داد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: