velayati.ir

تعداد بازدید: ۲۵۱۳
پ
کد خبر: ۱۲۹۱
تاریخ انتشار: پنجشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۳ - 11 December 2014
ولایتی در دیدار با معاون نخست‌وزیر افغانستان مطرح کرد:

همکاری ایران و افغانستان برای مقابله با گسترش موادمخدر

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ایران و افغانستان در راستای ترک اعتیاد جوانان و مقابله با حمل و نقل و گسترش استفاده از مواد مخدر با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

به گزارش ایسنا، علی‌اکبر ولایتی در دیدار عصر امروز خود با محمد محقق معاون نخست‌وزیر افغانستان که در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد در پاسخ به ایسنا در رابطه با گفت‌وگوهای انجام شده بین دو طرف، خاطرنشان کرد: ایران و افغانستان با توجه به رابطه تاریخی طولانی و مشترکات فراوانی که دارند می‌توانند همکاری‌های گسترده فراوانی نیز با یکدیگر داشته باشند.

وی اظهار امیدواری کرد که دو کشور در آینده در زمینه همکاری‌های منطقه‌ای مانند اجلاس شانگهای و اکو نیز بیش از پیش فعال باشند.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوال دیگر ایسنا در رابطه با مقابله با گروه‌های تروریستی و منطقه‌ای از جمله داعش نیز گفت: با معاون نخست‌وزیر افغانستان در این زمینه نیز گفت‌وگو کردیم و ایران از اینکه افغانستان توانسته است حکومت قانونی و دموکراتیک تشکیل دهد استقبال کرده و این کشور را تمجید می‌کند. همچنین جمهوری اسلامی ایران امیدوار است که این امر در عراق و سوریه نیز محقق شود.

ولایتی در پاسخ به سوال دیگری در زمینه مواد مخدر و همکاری‌هایی که ایران و افغانستان می‌توانند در این زمینه داشته باشند نیز تاکید کرد: معاون نخست‌وزیر افغانستان در گفت‌وگوهایی که با مسئولان ایرانی داشته در رابطه با مواد مخدر نیز صحبت کرده است و اعلام کرده که بخش عمده‌ای از تولید مواد مخدر در مناطقی مانند استان هلمند افغانستان صورت می‌گیرد و ارتباطی به دولت ندارد؛ به ویژه اینکه برخی از خان‌های متنفذ در این مناطق دست به کشت مواد مخدر می‌زنند و دولت افغانستان خود نیز با توجه به آمار اعتیاد جوانان این کشور مشکلات زیادی دارد بنابراین ایران اعلام آمادگی می‌کند که برای مقابله با مواد مخدر حاضر است هر نوع همکاری با کشورهای منطقه و بین‌المللی انجام دهد.

به گزارش ایسنا، محقق نیز که به همراه ولایتی در جمع خبرنگاران حاضر شده بود در پاسخ به سوال ایسنا در رابطه با اینکه اعضای کابینه جدید افغانستان چه زمانی قطعی می‌شود، گفت: توافق‌ها در رابطه با کابینه افغانستان صورت گرفته و نحوه مشارکت آنها در دولت نیز مشخص شده و وزارتخانه‌ها نیز به طور مساوی بین اشرف غنی و عبدالله عبدالله تقسیم شده‌اند.

وی ادامه داد: به امید خدا هفته آینده کابینه افغانستان اعلام خواهد شد.

معاون نخست‌وزیر افغانستان در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر اینکه حضور نیروهای آمریکا و ناتو با توجه به امضای توافقنامه امنیتی میان افغانستان و آمریکا به چه صورت خواهد بود، خاطرنشان کرد: حضور نیروهای نظامی آمریکا و ناتو در افغانستان تنها به صورت آموزش نیروهای افغانستان خواهد بود مگر اینکه وضعیت خاصی به وجود بیاید که اقدام آنها ضروری باشد و در آن صورت شاید در عملیات خاصی از این نیروها کمک گرفته شود.

محقق در پاسخ به سوال دیگر ایسنا در رابطه با سفر خود به تهران نیز گفت: در سفر به تهران با وزیر کشور، وزیر کار و وزیر بهداشت ایران دیدار کردم. همچنین ویزای 450 هزار مهاجر افغان ساکن ایران که مهلتش به پایان رسیده بود شش ماه تمدید شد و 500 دانشجوی افغان نیز در ایران بورسیه شدند. همچنین قرار است جمهوری اسلامی ایران در زمینه احداث مرکز توانبخشی و همکاری در زمینه ترک اعتیاد معتادان در افغانستان نیز همکاری‌هایی داشته باشد که در رابطه با این امور در سفرم به تهران گفت‌وگو و رایزنی شد.

وی در پایان در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در رابطه با اینکه اشرف غنی و عبدالله عبدالله در سفرهای منطقه‌ای خود به ایران هم خواهند آمد یا خیر؟ گفت: ان‌شاءالله در زمان مناسب این سفر انجام می‌گیرد و اگر دعوت صورت بگیرد آنها علاقه‌مند هستند به ایران بیایند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ها