velayati.ir

تعداد بازدید: ۲۸۵۶
پ
کد خبر: ۱۲۶۸
تاریخ انتشار: سه‌شنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۳ - 25 November 2014
بیانیه شورای عالی مجمع جهانی بیداری اسلامی:

پیامد سکوت در برابر جریان تکفیری برای مسلمانان جبران ناپذیر است

شورای عالی مجمع جهانی بیداری اسلامی در بیانیه پایانی هفتمین اجاس خود، تاکید کرد هرگونه مماشات و سکوتی در برابر جریان تکفیری پیامدهای غیر قابل جبرانی برای امت اسلامی خواهد داشت.

به گزارش مهر، هفتمین اجلاس شورای عالی مجمع جهانی بیداری اسلامی در تهران عصر امروز با صدور بیانیه ای به کار خود پایان داد .

متن این بیانیه به این شرح است:

با عنایت پروردگار بزرگ و با استعانت از رسول گرامی اسلام(ص) و خاندان مطهرش هفتمین اجلاس شورای عالی مجمع جهانی بیداری اسلامی در تاریخ سه شنبه 4 آذرماه 93 مطابق با 2 صفر 1436ه.ق و 25 نوامبر 214 میلادی با حضور اکثریت اعضای شورای عالی مجمع جهانی بیداری اسلامی در تهران برگزار گردید.

این اجلاس در زمانی برگزار گردید که مردم مظلوم فلسطین پس از مقاومت کم نظیر در جنگ 51 روزه غزه، همچنان با تهاجم وحشیانه رژیم نژاد پرست و کودک کش صهیونیستی مواجه هستند و قدس شریف جولانگاه سربازانی است که نه تنها نمازگزاران را از عیادت خداوند منع می کنند، بلکه از هرگونه اهانتی به قبله اول مسلمانان دریغ نکرده و خیال خام یهودی سازی بیت المقدس را در سر می پرورانند.

در این شرایط، متاسفانه جریانهای ساخته دست استکبار جهانی در برخی از کشورهای اسلامی، با تکفیر هم کیشان خود و با ارائه چهره ای خشن از اسلام، علاوه بر آن که عامدانه تلاش می کنند تا حرکت واقعی مسلمانان برای بازگشت به آموزه های اصیل و راهگشای اسلام در جهت تغییر شرایط سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی جوامع اسلامی را از مسیر اصلی خود خارج نمایند. در عین حال مسئله فلسطین به عنوان مهمترین مسئله جهان اسلام را نیز تحت الشعاع رفتارهای ضد اسلامی خود قرار داده اند.

بر این اساس، اعضای شورای عالی مجمع جهانی بیداری اسلامی با بهره گیری از بیانات حکیمانه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی و با آگاهی از وظایف خطیری که در این مقطع حساس زمانی برعهده علما، بزرگان و رهبران کشورهای اسلامی قرار دارد در اجلاس مشورتی خود آخرین تحولات جهان اسلام را مورد بررسی قرار داده و محورهای زیر را به عنوان اهم موضوعاتی که باید توسط همه مسلمانان و به ویژه رهبران کشورهای اسلامی مورد توجه قرار گیرد، مورد تاکید قرار دادند:

بیداری اسلامی کوشش بی نظیری در جهت حاکمیت بخشی به اسلام ناب محمدی(ص) است که همانا دین رحمت، برادری، اخلاق مداری و حفظ کرامت انسانی است. بیداری اسلامی از آنجا که در قلوب پاک مسلمانان در نقاط مختلف جهان حادث شده است، نه سرکوب شدنی است و نه انحراف پذیر. إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ

بیداری اسلامی در کنار حق جوی و تلاش بی وقفه برای احیای ارزشهای دینی، با مبارزه بی امان با ظلم، بی عدالتی و نژاد پرستی پیوند خورده است. از این رو، در سرزمین های اسلامی هر جا که پرچم مبارزه با استکبار و ظلم برافراشته شده است، بیداری اسلامی بدون تردید حضوری همه جانبه دارد. جنبش بالنده بیداری اسلامی به رغم برخی فراز و نشیب ها با ایمان کامل به وعده انتصار الهی به راه پر افتخار خود ادامه می دهد.

مهمترین مصداق مبارزه با ظلم و استکبار در حال حاضر مبارزه با مردم مظلوم فلسطین با رژیم اشغالگر و جنایتکار صهیونیستی در تمامی سرزمین های اشغالی است. ما یقین داریم که انتفاضه مستمر مردم فلسطین تا زمان آزادی کامل این سرزمین ها ادامه خواهد داشت و وظیفه مسلمانان در هر نقطه از جهان این است که ضمن حمایت همه جانبه از مظلومان فلسطینی، نگذارند این جنبش مقدس تحت الشعاع رفتارهای انحرافی قرار گیرد.

ناتوانی صهیونیسم بین الملل و استکبار جهانی در مقابله رودرو با مقاومت اسلامی در فلسطین و لبنان موجب شده است که آنها با سازماندهی جریانهای انحرافی در قالب گروههای تکفیری و با فریب برخی جوانان مسلمان، جهت گیری این نیروی عظیم را اولا از مسئله فلسطین منحرف ساخته و ثانیا دستاوردهای حرکت عظیم بیداری اسلامی را بی اثر نمایند. ما تردیدی نداریم که هرگونه انحراف از موضوع فلسطین به عنوان مسئله اول مسلمانان تنها تامین کننده منافع رژیم صهیونیستی و استکبار جهانی است و دست رژیم غاصب صهیونیستی را برای جنایت های بیشتر بازتر خواهد نمود.

مهمترین هدف استکبار جهانی از ایجاد گروههای تکفیری و افراط گرا، علاوه بر انحراف از مسئله فلسطین، گسترش اسلام هراسی و ارائه چهره ای خشن از اسلام می باشد. پس از نمایش جنایت های رژیم صهیونیستی در جنگ غزه از سوی رسانه های مختلف، استکبار جهانی تلاش می کند تا با نمایش جنایت های گروههای تکفیری، تصویر کودکان کشته شده توسط صهیونیست ها را از اذهان عمومی پاک نموده و مشکلات جهان اسلام را مسئله ای داخلی قلمداد نماید.

پدیده شوم گروههای تکفیری که به ترویج فرقه گرایی، خشونت، برداشت های متعصبانه از دین، پاره پاره شدن امت اسلامی ، توهین به مقدسات مذهبی و اسلام هراسی دامن زده است، بدعتی خطرناک در دین به شمار می آید که هیچگونه ریشه ای در دین مبین و رحمانی اسلام ندارد و هرگونه مماشات و سکوتی در برابر آن پیامدهای غیر قابل جبرانی برای امت اسلامی خواهد داشت. بر این اساس، ضرورت دارد که تمامی مسلمانان از همه ابزارهای لازم برای طرد و منزوی سازی این جریانها بهره گیری نمایند.

پیوستن برخی از افرد ناآگاه به گروههای تکفیری و افراط گرا و تلقی عقاید و اقدامات افراط گرایانه به عنوان راه نجات و رستگاری فردی و اجتماعی از عوامل و مولفه های مختلفی ناشی می شود که شایسته بررسی و توجه ویژه می باشد. عدم آگاهی کامل از مبانی و احکام اسلامی و شناخت نادرست از اسلام از عوامل مهم این گرایش محسوب می شود. این موضوع نشان دهنده اهمیت و حساسیت بالای رسالت آگاهی بخشی علمای جهان اسلام برای ترویج و انتشار اسلام ناب محمدی است. بر این اساس علاوه بر همت و تلاش علمای اسلام، دولت ها و مجامع غیر دولتی کشورهای اسلامی نیز وظیفه مهم ساختار سازی و بسترسازی و حمایت از ترویج اسلام اعتدال گرا را به عهده دارند.

نابسامانی و بحران های سیاسی و اقتصادی در کشورهای اسلامی و عدم توجه به نیازها و مطالبات واقعی ملت ها نیز از عوامل مهمی است که در گرایش بسیاری از افراد به خصوص جوانان به گروههای تکفیری نقش دارد. در واقع سرخوردگی های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و ناامیدی از شرایط جوامع باعث شده تا افراط گرایان محمل و بستر مناسبی را برای جذب افراد بیابند و از بحران های کنونی حداکثر استفاده را داشته باشند.

تعارضات انحرافی در جهان اسلام تاکنون متاسفانه علاوه بر از بین بردن زیر ساخت ها و منابع اقتصادی و انسانی در کشورهای اسلامی، به ویژه در کشورهایی مانند : عراق، سوریه، یمن و لیبی، این کشورها را با خطر تجزیه مواجه ساخته است. از این رو تلاش برای عمومیت بخشی به منطق گفتگو و مدارا به جای جنگ و خونریزی از یک سو و حفظ تمامیت ارضی کشورهای اسلامی از سوی دیگر، وظیفه دینی و انسانی تمامی مسلمانان است.

سیاست مزورانه و دوگانه قدرت های بزرگ در برخورد با مسائل کشورهای اسلامی به تشدید اختلاف و تفرقه میان این کشورها دامن زده است. استکبار جهانی از یک سو به شکل گیری گروههای تکفیری و افراطی کمک کرده و از سوی دیگر برای مبارزه با آن ائتلاف بین المللی تشکیل می دهد. انتظار ما از رهبران کشورهای اسلامی این است که با اتخاذ سیاست های مستقلانه در جهت مصالح امت اسلامی و بهره گیری از ابزار گفتگو، مذاکره و همکاری اجازه ندهند که دشمنان امت اسلامی به اهداف نامشروع خود همانا ضعیف و متفرق نگاه داشتن کشورهای اسلامی است، دست پیدا کنند.

وحدت اسلامی پیش نیاز غلبه بر دشمنان خارجی و دستیابی به اهداف بلند بیداری اسلامی است. وحدت و اعتصام به حبل متین الهی همواره رمز پیروزی مومنان و مهمترین دلیل ناکامی دشمنان دین بوده است. امروزه بر تمامی مسلمانانی که دغدغه اعتلای کلمه الله را دارند لازم است از هرگونه اقدام یا اظهارنظری که موجب تفرقه انگیزی میان امت اسلامی شده پرهیز نموده و همگان را به وحدت اسلامی امرنمایند.

مشکلات موجود در جهان اسلام نباید در امید و اراده امت اسلامی برای ایجاد تمدنی مبتنی بر آموزه های دینی، اخلاقی و عادلانه خللی وارد نماید. اکنون که جهان در برهه حساس تغییرات تاریخی قرار دارد هرگونه سستی و ضعف در پیگیری اهداف متعالی اسلامی گناهی نابخشودنی به حساب می آید.

شرکت کنندگان در اجلاس در پایان از میزبانی صمیمانه و پذیرایی گرم دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران سپاسگزاری نموده و از حمایت ها و رهنمودهای روشنگرانه و مستمر رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای قدردانی می نمایند.

به گزارش مهر، صبح امروز هفتمین جلسه شورای عالی مشورتی مجمع جهانی بیداری اسلامی در هتل آزادی تهران آغاز به کار کرد.

در این جلسه که ریاست آن را دکتر علی اکبر ولایتی، دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی برعهده داشت، 30 تن از اعضای شورای عالی مجمع جهانی بیداری اسلامی حضور داشتند.

سیدابراهیم امین، رئیس دفتر سیاسی حزب‌الله لبنان، صلاح‌الدین اوزگوندوز از رهبران شیعیان ترکیه، حجت‌الاسلام اختری دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت و شیخ برکه از رهبران حماس از جمله حاضران در این اجلاس بودند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ها