velayati.ir

تعداد بازدید: ۲۸۹۴
پ
کد خبر: ۱۲۶۷
تاریخ انتشار: سه‌شنبه ۰۴ آذر ۱۳۹۳ - 25 November 2014
ولایتی در دیدار با هیئت کویتی:

ایران از حق هسته‌ای خود نمی‌گذرد

علی‌اکبر ولایتی گفت: با توجه به این‌که ایران در راه دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای، تلاش‌های بسیاری کرده و این فناوری را به واسطه معلومات اندیشمندان خود به‌دست آورده است و از آن در مقاصد صلح‌آمیز استفاده خواهد کرد، هرقدر که آمریکایی‌ها به ما فشار بیاورند، از این حق خود دست نخواهیم کشید.

به گزارش ایسنا، ولایتی - رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام - در دیداری که امروز با هیئت کویتی شامل چند وزیر سابق این کشور و اعضای انجمن فرهنگی و دوستی کویت و ایران در هتل آزادی داشت، درباره مذاکرات هسته‌ای ایران اظهار کرد: ایران به هیچ‌وجه از حق هسته‌ای خود نمی‌گذرد و به شما اطمینان می‌دهم که ایران هرقدر هم که آمریکایی‌ها فشار بیاورند، از حقوق خود نمی‌گذرد.

وی ادامه داد: اگر همسایگان ما خواهان استفاده از تکنولوژی صلح‌آمیز هسته‌ای باشند ما از آن‌ها دریغ نخواهیم کرد. همچنین تأکید می‌کنم که ایران دقیقا در چارچوب قوانین بین‌المللی عمل می‌کند و همان‌طور که می‌دانید هیچ گزارشی از اقدامات تسلیحاتی در ایران در زمینه هسته‌ای منتشر نشده و همه آن را رد کرده‌اند.

ولایتی با اشاره به فتوای مقام معظم رهبری در زمینه‌ی استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای بیان کرد: رهبر جمهوری اسلامی ایران استفاده غیرصلح‌آمیز از تکنولوژی هسته‌ای را حرام اعلام کرده‌اند، آمریکایی‌ها یا معنای این فتوا را نمی‌دانند یا خود را به تجاهل می‌زنند. از نظر من آن‌ها نمی‌خواهند کشورهای اسلامی، خودکفا و مستقل باشند. در هر صورت، آمریکایی‌ها باید بپذیرند که جمهوری اسلامی ایران صاحب انرژی هسته‌ای برای اهداف صلح‌آمیز است و این فناوری را که توسط اندیشمندان خود کسب کرده، از دست نخواهد داد.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنانش درباره مسائل به‌وجود آمده در پاکستان گفت: مسائلی که در این کشور ایجاد شده، به‌خاطر این است که پاکستان تنها کشور اسلامی دارای انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای است و آن‌ها می‌خواهند به همین دلیل این کشور را تضعیف کنند.

وی با اشاره به سابقه روابط میان کویت و ایران افزود: مصلحت کویت و ایران در محکم‌تر شدن و گسترش روابط دو کشور است. همچنین نظر من این است که برخی مسائل حل‌نشده مانند بحث مناطق فلات قاره می‌تواند با گفت‌وگو و مذاکره‌ی هرچند طولانی حل شود و در نهایت از این‌که ایران و کویت در حال حاضر روابطی دوستانه و صمیمانه دارند، بسیار خرسندیم.

به گزارش ایسنا، ولایتی پس از دیدار با هیات کویتی در هتل آزادی، در دیداری با هیات عراقی با بیان این‌که سرنوشت ایران و عراق به یکدیگر گره خورده است گفت: هرگاه ایران و عراق با هم متحد باشند، قدرت بزرگی را در جهان اسلام تشکیل می‌دهند.

او ادامه داد: آن‌هایی که مخالف قدرت‌ گرفتن کشورهای اسلامی هستند، گاهی بین ایران و عراق ایجاد اختلاف کرده‌اند، ولی در حقیقت این اختلافات تصنعی بوده است. حالا که زمینه برای توسعه روابط میان ایران و عراق فراهم شده است، باید طوری از این فضا استفاده کنیم که امکان تفرقه‌افکنی توسط بدخواهان وجود نداشته باشد.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین مهم‌ترین وجه اشتراک ایران و عراق را مشترکات فرهنگی دو کشور دانست و افزود: تا وقتی به اشتراکات فرهنگی خود تکیه کنیم هیچ کسی نمی‌تواند میان ما تفرقه‌ای ایجاد کند. در همین راستا اقداماتی مانند تاسیس خانه فرهنگی ایران و عراق می‌تواند در جهت تعمیق روابط دو کشور تاثیرگذار باشد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ها