velayati.ir

تعداد بازدید: ۲۶۸۲
پ
کد خبر: ۱۲۲۳
تاریخ انتشار: يکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - 19 October 2014
پس از دیدار فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه

ولایتی: ترکیه از دخالت در امور سایر کشورها خودداری کند

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت : ما از کشورهای همسایه از جمله ترکیه می‌خواهیم از دخالت در مسائل کشورها بپرهیزند و به دنبال راه‌حل سیاسی باشند.

به گزارش فارس، علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و استفان ویمیستوریا فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه در حاشیه دیدار خود با یکدیگر در جمع خبرنگاران حاضر شده و به ارزیابی دیدار خود از مسائل بین‌المللی پرداختند.

فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه با بیان اینکه هدف وی از سفر به ایران آگاهی از مواضع جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با بحران سوریه است، گفت: بحران سوریه واقعه اسف‌باری است که میلیون‌ها نفر از آن رنج می‌برند و باید اقداماتی صورت گیرد تا این بحران کنترل شود. من سفر معنوی خودم را شروع کردم و دیدارهایی را با بشاراسد در این زمینه داشتم.

وی با اشاره به ماموریت ویژه خود از سوی دبیرکل سازمان ملل درباره موضوع سوریه خاطرنشان کرد: بحران سوریه باید حل شود و خشونت‌ها پایان یابد چراکه مردم سوریه در رنج هستند.

فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه تصریح کرد: گروه تروریستی داعش اکنون فرصتی را فراهم کرده تا به اهمیت و اولویت این مسئله توجه کنیم چراکه تنها یک راه‌حل سیاسی می‌تواند این مسئله را حل کند و راه‌حل نظامی در اینجا جوابی ندارد.

ولایتی نیز با اشاره به دیدگاه‌های روشن دبیرکل سازمان ملل خاطرنشان کرد: خوشحالیم از اینکه قبل از اینکه اقدامی صورت گیرد به مناطق مختلف سفر کرده‌اید تا شناخت درستی را از اوضاع داخلی سوریه و کشورهای همسایه آن به دست آوریم.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه تنها راه‌حل سیاسی و نه راه‌حل نظامی در موضوع سوریه بحران را حل می‌کند، خاطرنشان کرد: امروز گروه‌هایی از مبارزه با داعش سخن می‌گویند که همچنان در برخی مناطق به آنها کمک می‌رساند در حالی که چه کسی حق دارد از کشورهای غیرسوری شامل از کشور‌های ارتش جمع‌آوری شده است تا علیه مردم سوریه بجنگند.

ولایتی با بیان اینکه راه‌حل سوریه تنها از راه گفت‌وگو و مذاکره حل می‌شود، خاطرنشان کرد: امیدواریم این گروه عملکرد موفقیت‌آمیزتری از گروه قبلی سازمان ملل داشته باشد.

ولایتی در ادامه این دیدار در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ارزیابی وی از مواضع ترکیه درباره موضوع سوریه گفت: ما از کشورهای همسایه از جمله ترکیه می‌خواهیم از دخالت در مسائل کشورها بپرهیزند و به دنبال راه‌حل سیاسی باشند.

وی ابراز امیدواری کرد: همانطور که جامعه بین‌المللی به این نتیجه رسیده است که به کار گرفتن نیروهای نظامی غیر سوری و سوری و مسلح کردن آنان به طور غیرقانونی بدون اجازه دولت سوریه نتایج اسف‌باری را به وجود می‌آورد.

ولایتی خاطرنشان کرد: همان کسانی که داعش را به وجود آوردند تقویت کردند و این خطر را در منطقه به وجود آوردند اکنون اتحادیه‌ای علیه داعش درست کردند درحالی که ما معتقدیم ریشه داعش با النصره و القاعده تفاوتی ندارد چراکه آنان مردم بیگناه را سر می‌برند و بیرحمانه مردم را می‌کشند بنابراین باید گفت که مشکل سوریه تنها به دست مردم سوریه حل خواهد شد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه راهکار سوریه بدون دخالت‌های سیاسی و از راه گفت‌وگو حل خواهد شد، خاطرنشان کرد: راه‌حل سیاسی و گفت‌وگو بهترین راهکار در جهت حفظ تمامیت ارضی این کشور است.

استفان ویمیسوریا فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه نیز در پاسخ به سوالی مبنی بر ارزیابی وی از ائتلاف ضدداعش، خاطرنشان کرد: سازمان ملل برنامه‌ای را در این زمینه آماده کرده و از تمام کشورها خواسته است تا با گروه‌ها و خطراتی مانند داعش مبارزه کنند. این قطعنامه به خوبی روشن است و من به دنبال تفسیر آن نیستم.

وی در پایان با بیان اینکه هنوز به ارزیابی جامعی در این زمینه نرسیده است خاطرنشان کرد: من به دنبال برگزاری کنفرانس مطبوعاتی نیستم و تصمیم داشتم تا با سفری منطقه‌ای رفتار بازیگران را در سطح منطقه ارزیابی کنم و خودم را در زمان فعلی خودم را در مقام اینکه نتیجه عملی در این زمینه ارائه کنم نمی‌بینیم.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ها