velayati.ir

تعداد بازدید: ۲۵۳۷
پ
کد خبر: ۱۲۰۳
تاریخ انتشار: سه‌شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۳ - 14 October 2014
ولایتی در دیدار با هیات مطالعاتی سوئد

آمریکا با وجود سیاست‌های دوگانه‌، با تروریسم مقابله نخواهد کرد

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: کشورهایی مانند آمریکا که در قبال کشورهای منطقه سیاست‌های دوگانه‌ای را در پیش می‌گیرند، قطعا در راستای مقابله با تروریسم نیز گام‌های جدی برنمی‌دارند.
به گزارش ایسنا، علی اکبر ولایتی در دیدار با هیات موسسه مطالعاتی علمی پژوهشی سوئد (سیپری) و در پاسخ به سوال یکی از اعضای هیات درباره حضور گروه‌های تروریستی در منطقه اظهار کرد: همان‌هایی که گروه‌های تروریستی در منطقه از جمله داعش را بوجود آوردند در گذشته نیز این روش‌ها را در خلق طالبان آزمایش کرده‌اند و آن‌چه به دست آوردند تنها شکست در منطقه بود.

وی ادامه داد: امروز هم همان کشورها از خارج مرزها، گروه‌های تروریستی را سروسامان داده‌اند و به بهانه مبارزه با تروریسم ساختارهای اصلی و مهم کشورهای منطقه را به نابودی کشانده‌اند. برای مثال در سوریه عملیات انجام می‌دهند تا گروه‌های مبارز با تروریسم را از بین ببرند.

وی با اظهار تاسف از دخالت‌های کشورهای خارجی در منطقه تصریح کرد: این کشورها منطقه را به خطر نابودی می‌کشانند؛ بنابراین چنین کشورهایی که دم از مبارزه با تروریسم هم می‌زنند ولی سیاست‌های دوگانه‌ای را در پیش می‌گیرند قطعا مبارزه صادقانه و درستی با تروریسم نخواهند داشت.

به گزارش ایسنا پس از این دیدار ولایتی در جمع خبرنگاران حاضر شد و در پاسخ به سوال ایسنا در رابطه با دیدارش با هیات موسسه مطالعات استراتژیک آسیایی ترکیه و تحلیل آن‌ها از وقایع منطقه گفت: این هیات عضو موسسه‌ای مطالعاتی و دانشگاهی بودند که دیدگاه خود را در رابطه با همکاری‌های دوجانبه‌ای، منطقه‌ای و بین‌المللی بیان کردند.

وی ادامه داد: آن‌ها همین‌طور علاقه داشتند تا روابط بین موسسات مطالعاتی ایران و ترکیه که به همکاری‌های حکومت‌های دو کشور کمک می‌کند صورت پذیرد.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک با اشاره به دیدار خود با هیات ترکیه‌ای گفت: آمریکا پشت مسائلی قرار دارد که هم‌اکنون در منطقه می‌گذرد. در رابطه با حمایت از تروریست‌ها و بوجود آوردن گروه‌های تروریستی همچنین تظاهر به مقابله با آن‌ها قرار گرفته‌اند. باید بگویم که آن‌ها همان سیاست‌هایی را که در مورد طالبان در پیش گرفته بودند امروز در قبال گروه‌های مانند داعش ادامه می‌دهند.

وی با اشاره به اظهارات اخیر جو بایدن افزود: اظهارات معاون رییس‌جمهور آمریکا که از دوستان منطقه‌ای خود در رابطه با بوجود آوردن گروه‌های تروریستی در منطقه شکایت کرده بود نشان می‌دهد که چه کسانی از تروریست‌ها در منطقه حمایت می‌کنند.

وی ادامه داد: من در دیدار به هیات ترکیه‌ای اعلام کردم که وظیفه مسلمانان حمایت از فلسطینی‌هاست و اگر ترکیه می‌خواهد با کشورهای اسلامی مانند ایران همکاری کند باید بداند یکی از عرصه‌های همکاری و کار با کشورهای اسلامی اقدام علیه اشغالگران فلسطین است. از سوی دیگر به نظر می‌رسد که هیات علمی ترکیه نیز علاقه‌مند است با موسسات مطالعاتی ایران همکاری دوجانبه داشته باشند که ما نیز از این گسترش روابط و همکاری‌ها استقبال می‌کنیم.

به گزارش ایسنا علی اکبر ولایتی رییس مرکز تحقیقات استراتژیک در ادامه سخنان خود در جمع خبرنگاران به دیدارش با گروه مطالعاتی سوئد اشاره کرد و افزود: گروه سیپری گروهی صلح‌طلب بین‌المللی هستند که علیه نقض حقوق بین‌المللی فعالیت می‌کنند آن‌ها بدون محافظه کاری‌هایی که در غرب نیز وجود دارد فعالیت می‌کنند و به برخی اقدامات که توسط برخی کشورها مانند آمریکا صورت می‌گیرد نیز انتقاد دارند. در همین راستا با صحبتی که با این هیات داشتم متوجه شدم تفاوت بین دیدگاه‌های آن‌ها با برخی کشورهای غربی و آمریکا وجود دارد .

وی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با همایش اصولگراها نیز خاطرنشان کرد: هر کاری که توسط حامیان نظام و در جهت ایجاد وحدت ملی و در خط رهبری صورت گیرد مورد حمایت است زیرا در شرایطی به سر می‌بریم که کشورمان شرایط خوبی به لحاظ منطقه‌ای و کمک به مبارزان منطقه‌ای دارد. همچنین متنفذترین کشور در خاورمیانه شناخته می‌شود ولی با توجه به توطئه‌های آمریکایی‌ها و حامیان منطقه‌ای آن‌ها لازم است تا همه‌ احزاب و گروه‌ها حتی با وجود اختلاف نظرهایی که وجود دارد در خط رهبری، ایجاد وحدت ملی و مقابله با دشمنان گام بردارند.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با ائتلاف مقابله با داعش گفت: این ائتلاف ساختگی بوده و جز روی کاغذ ثمری ندارد و تنها در این راستا ادعاهایی از سوی آمریکایی مطرح می‌شود که کاربرد تبلیغاتی دارد؛ چرا که می‌بینیم برخی از متحدان آمریکا و ناتو از داعش حمایت می‌کنند و از سوی دیگر شاهد اظهارات معاون رییس‌جمهور آمریکا مبنی بر مبارزه با داعش هستیم که این ادعاها نیز بی‌پایه هستند.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از مخالفان تروریسم است و با تروریسم به صورت واقعی مبارزه می‌کند. جمهوری اسلامی ایران از دوستان خود که مبتلا به تروریسم هستند نیز به طور جدی حمایت می‌کند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ها