velayati.ir

تعداد بازدید: ۳۶۵۸
پ
کد خبر: ۱۱۹۸
تاریخ انتشار: يکشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۳ - 12 October 2014
مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل:

وجه مشترک ایران قبل و بعد از اسلام، فتوت و جوانمردی است

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل گفت: مکتب اهل بیت در کشور ما بیش از سایر کشورها مورد استقبال قرار گرفت و این مسئله به دلیل آن بود که ایرانیان از ابتدا به فتوت و جوانمردی علاقه داشته و وجه مشترک ایران قبل و بعد از اسلام، فتوت بوده است.
به گزارش شبستان از اصفهان، علی‌اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل شامگاه شنبه در مراسم اختتامیه اجلاس و جشنواره میراث فرهنگی ناملموس با اشاره به کتاب دانشنامه جوانمردی اظهار داشت: باید گفت که میراث ناملموس در مقایسه با میراث ملموس ایران از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و بخش عمده‌ای از میراث امروز ما که پنهان هستند، میراث ناملموس هستند.

وی افزود: در ایران با وجود گسست‌های سیاسی که در طول تاریخ به وجود آمده، پیوست فرهنگی از ابتدا وجود داشته و حتی در دورانی که از نظر سیاسی حکومت کشور دچار تغییر و تحولاتی شده، از نظر فرهنگی ما دارای پیوست بودیم و مشکلی در این زمینه وجود نداشت.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل با بیان اینکه جنگ‌های مختلف ایران را به قسمت‌های مختلف تقسیم کرد، افزود: در برخی دوران ایران استقلال خود را از دست داد یا تحت اشغال کشورهای مختلف درآمد و در تاریخ، مغول‌ها، تیموریان، ایلخانان و دیگر قبایل کشور را اشغال کردند اما نتوانستند تأثیری بر فرهنگ ما بگذارند.

وی با بیان اینکه پخش نقاره‌خوانی نشانه امنیت این کشور به شمار می‌رود، افزود: امروز که نقاره‌خوانی در اصفهان اجرا شد، نشان داد که کشور ما در امنیت و حاکمیت در اقتدار بوده و خوشحال هستیم که امام رضا(ع) که نماد امنیت معنوی کشور هستند، در ایران مدفون هستند.

ولایتی با بیان اینکه فتوت یکی از دلایل انسجام فرهنگی ما به شمار می‌رود، ادامه داد: یکی از برجسته‌ترین عوامل فرهنگی ما، فتوت و جوانمردی به شمار می‌رود و افراد فتی و جوانمرد، پل ارتباطی بین عرفا و مردم بوده‌اند و در کتاب دانشنامه جوانمردی، به ریشه‌های جوانمردی توجه شده است.

وی با بیان اینکه در ایران اسلام به سرعت پذیرفته شد، گفت: مکتب اهل بیت در کشور ما بیش از سایر کشورها مورد استقبال قرار گرفت و این مسئله به دلیل آن بود که ایرانیان از ابتدا به فتوت و جوانمردی علاقه داشته و وجه مشترک ایران قبل و بعد از اسلام، فتوت بوده است.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل با بیان اینکه چهلستون تبلور میراث ناملموس به میراث ناملموس است، گفت: مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان نیز به عنوان برجسته‌ترین اثر فرهنگی جهان اسلام مورد توجه بوده و معماران این مسجد، کار ساخت آن را با طهارت انجام دادند.

وی درباره جوانمردان و فتیان امروزی اضافه کرد: امروز بسیجیان و شهدایی که برای حفظ این مرز و بوم به جنگ رفتند، نمونه بارز فتیان و جوانمردان هستند و باید کاری کنیم که یاد آنها باقی بماند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ها