velayati.ir

تعداد بازدید: ۳۰۸۷
پ
کد خبر: ۱۱۹۶
تاریخ انتشار: يکشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۳ - 12 October 2014
دکتر ولايتي در اجلاس بین المللی میراث فرهنگی ناملموس:

اساس اسلام، اعتقاد به خداوند و رفتار صحیح با مردم است

علی اکبر ولایتی در مراسم اختتامیه اجلاس و جشنواره بین المللی میراث فرهنگی ناملموس گفت: وجه مشترک بین هویت ایرانی و هویت اسلامی فتوت و جوانمردی است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تألیف دانشنامه پنج جلدی جوانمردی در اصفهان افزود:اگر بخواهیم مقایسه کنیم بین میراث ناملموس و میراث ملموس باید بگوییم مجموعه این میراث ها همانند کوه یخی است که قسمت ناملموس آن پنهان و آنچه که آشکار است بخش ملموس آن می باشد.

وی با بیان اینکه در ایران یک تاریخ پیوسته فرهنگی داریم، هرچند که تاریخی گسسته سیاسی در گذشته بوده است گفت: مغول ها، تیموریان و ایلخانان این کشور را در ادوار مختلف اشغال کردند. قبل از جنگ اول جهانی این کشور به سه قسمت تقسیم شد و تحت اشغال روس و انگلیس قرار گرفت.

آقای ولایتی با اشاره به اینکه در طول جنگ دوم جهانی هم این کشور بار دیگر اشغال شد افزود: در طول این چند هزار سال بارها گسستگی در حوزه حاکمیت سیاسی ایران بوجود آمد، اما هیچ گاه گسست فرهنگی نداشته ایم.

وی افزود: یکی از عواملی که موجب شد این ملت با حکومت و بدون حکومت انسجام خود را حفظ کند همین فتوت و جوانمردی است که بین مردم ایران وجود دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اینکه چرا مکتب اهل بیت(ع) در این کشور بیش از همه مورد استقبال قرار گرفته به خاطر این است که یک وجه مشترک بین ایران قبل از اسلام و ایران بعد از اسلام است، آن هم مروت و جوانمردی است.

ولایتی در پایان تصریح کرد: وجه مشترک بین هویت ایرانی و هویت اسلامی فتوت و جوانمردی است و به همین دلیل اسلام که اساسش اعتقاد به خداوند و رفتار صحیح و دوستی با مردم است به این مساله نگاه ویژه دارد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ها