velayati.ir

تعداد بازدید: ۳۰۶۴
پ
کد خبر: ۱۱۹۰
تاریخ انتشار: پنجشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۳ - 09 October 2014
ولایتی:

پزشک خوب نیاز به تبلیغ ندارد/ افتخار شاگردی دکتر «قریب» را داشتم

مشاور عالی مقام معظم رهبری گفت: پزشک خوب و دلسوز به تبلیغ نیازی ندارد این در حالی است که متاسفانه پزشکی امروز کشور دچار تبلیغ شده است.

به گزارش ایرنا، دکتر«علی اکبر ولایتی» در جشن دانشجویان جدید الورود دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهارداشت: در زمان حاضر برخی پزشکان با تابلوهای یک در دو متر برای حرفه خود تبلیغ می کنند این در حالی است که اصل حرفه پزشکی تبلیغ نیست و تبلیغ از فروعات این حرفه به شمار می آید.

ولایتی با بیان اینکه رشته پزشکی، رشته پرزحمتی است از زنده یاد دکتر « نفیسی » یاد کرد که بر مطالعه پزشکان تاکید فراوان داشت به گونه ای که وی به نقل از نفیسی اظهارداشت: حکایت پزشکی که شش ماه مجله پزشکی نخواند ، حکایت اصحاب کهف است .

وی به دانشجویان جدید دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد که به علم ، اخلاق ، ایمان و امانت داری به صورت هم زمان توجه کنند. ضمن اینکه باید مطالعه را از همان ابتدای دانشجویی تا پایان حرفه پزشکی ادامه دهند.

ولایتی افزود: اگر پزشکان لحظه ای آموختن و به کار بردن آموزه ها را فراموش کنند ،هر آنچه که در این حرفه بدست آورده اند، از دست می دهند.

ولایتی که از شاگردان دکتر «محمد قریب »نیز به شمار می آید به خاطراتی از آن مرحوم نیز اشاره کرد و افزود: دکتر قریب همیشه به شاگردان خود تاکید می کرد که در کنار رشته پزشکی ، کتاب گلستان سعدی را نیز بخوانند چون این کتاب به پزشک ، حکمت می آموزد.

این متخصص کودکان گفت: پزشک در وهله نخست باید حکیم باشد زیرا اگر فهم درستی از انسان نداشته باشد ، طبابت وی به انحراف می انجامد .

ولایتی با بیان اینکه حکمت ، آموختنی است و با خواندن به دست نمی آید گفت: نداشتن حکمت برخی پزشکان باعث کج روی آنها در زمان حاضر شده است .


هر بیمار، خودش یک کتاب است

دکتر ولایتی با تاکید بر اینکه پزشک باید بیمار خود را درک کند خطاب به دانشجویان جدید دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت : هر بیماری ، خودش یک کتاب به شمار می آید و امکان ندارد به عنوان مثال بیماری دو بیمار مبتلا به حصبه را شبیه به هم پیدا کنید.

وی ضمن انتقاد از اتکا به مسایل تئوریکی در آموزش پزشکی اظهارداشت: در زمان حاضر حتی برخی رزیدنت ها(دانشجویان پزشکی دوره تخصص ) ی سال سوم و چهارم بر بالین بیمار کمتر حاضر می شوند و آنها را در کتابخانه ها می توانیم بیابیم . این در حالی است که پزشکی بر بالین بیمار آموخته می شود .

وی همچنین تاکید کرد که پزشک نباید نگران بیمار شدن بشود به عنوان مثال در بیمارستان مسیح دانشوری مقاوم ترین موارد ابتلا به سل بستری می شوند و پزشکان نمی توانند به علت ترس از ابتلا به سل از معاینه بیمار سر باز زنند.

وی به عنوان نمونه به جراحی در همین بیمارستان اشاره کرد که مسلول شده بود اما در حین بیماری به کار جراحی نیز ادامه می د اد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ها