velayati.ir

تعداد بازدید: ۲۸۷۹
پ
کد خبر: ۱۱۳۶
تاریخ انتشار: پنجشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۳ - 04 September 2014
مشاور مقام معظم رهبری در مشهد مقدس:

امام رضا(ع) حوزه های علمیه را در ایران پایه‌گذاری کرد

مشاور مقام معظم رهبری گفت: حضرت رضا(ع) از زمان سفر خود از مدینه تا زمان شهادت در مرو اقدامات بسیار مهمی را انجام دادند که یکی از آنها تدریس در مساجد بود که خود این امر سبب پایه گذاری حوزه علمیه در ایران شده است.

به گزارش تسنیم از مشهد مقدس، علی‌اکبر ولایتی دقایقی پیش در همایش بررسی سیره سیاسی و اقتصادی امام رضا(ع) اظهار کرد: بنا بر این شد که آثار سیاسی حضور حضرت رضا(ع) را در ایران و این هجرت از مدینه تا مرو را بررسی کنیم.

مشاور مقام معظم رهبری افزود: اگر آثار سیاسی، اعتقادی و فرهنگی را با هم در نظر بگیریم بهتر است زیرا آثار و برکات حضور حضرت رضا(ع) قابل وصف نیست.

ولایتی افزود: حکومت در زمان بنی عباس به این نتیجه رسید که باید خود را به مردم متصل کند و بگوید که حکومت مخصوص آل علی است تا از این طریق بتواند مردم را به سوی خود متمایل کند که یکی از این راه‌ها این بود که حضرت رضا(ع) را به ولایتعهدی خود منصوب کند.

مشاور مقام معظم رهبری با بیان اینکه یکی از مهمترین دلایل هجرت حضرت رضا(ع) به ایران کمک به شیعیان است اظهار کرد: کسی که می‌خواهد به ولیعهدی انتخاب شود باید خود را به بهترین شکل آماده کند اما حضرت رضا(ع) در هنگام وداع با خانواده خود بیان کرد این سفر، سفر آخر من است و در آن بازگشتی نیست.

ولایتی عنوان کرد: این حرکات پاسخ هوشمندانه و سیاست خاص حضرت رضا در پاسخ به پیشنهاد ولیعهدی مامون بود.

وی بیان کرد: مامون برای اینکه بتواند ولایت مردم را از دل حضرت رضا(ع) خارج کند دستور داد که حضرت را از مکان‌هایی بیاورند که در آن شیعه کمتر باشد اما با توجه به وسعت قلبی و ارادتی که شیعیان به حضرت رضا(ع) داشتند خود سبب این می‌شد که شیعیان و منتسبان به شیعه در طول سفر به ایشان مراجعه کرده و مسائل و پرسش‌های خود را از این امام رئوف بپرسند که بر این اساس حضرت رضا(ع) را به عنوان عالم آل محمد می‌شناسند.

ولایتی با بیان اینکه تمامی حرکات ائمه خود سیاستی خاص است گفت: حضرت رضا(ع) در نیشابور حدیث شریف سلسله الذهب را قرائت کردند که انتخاب این حدیث خود سبب توجه به ولایت از طریق توحید بود.

مشاور عالی مقام معظم رهبری ولایت را شرط اصلی ورود به توحید دانست و بیان کرد: ورود به باب توحید شرط اصلی اتصال به ولایت است که باید از طریق حدیث سلسله الذهب به این شرط دست پیدا کرد و باید تفکر عظیمی در احادیثی همچون حدیث شریف سلسله الذهب صورت بگیرد.

ولایتی به اقدامات موثر حضرت رضا(ع) در طول اقامت در ایران اشاره و بیان کرد: حضرت رضا(ع) از زمان سفر خود از مدینه تا زمان شهادت در مرو که دو سال طول کشید اقدامات بسیار مهمی را انجام دادند که یکی از آنها تدریس در مساجد بود که خود این امر سبب پایه گذاری حوزه علمیه در ایران شده است.

وی افزود: کشور ایران تنها کشوری غیر از کشورهای عربی است که ائمه اطهار(ع) به آن قدم نهادند و این امر خود سبب تبدیل تهدیدها به فرصت‌ها است.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل به دیگر ثمرات حضور حضرت رضا(ع) در ایران پرداخت و اظهار کرد: بیشتر شیعیان ایران اسماعیلی و یا زیدی بودند که اما به سبب حضور امام رضا(ع) سبب تغییر مذهب در ایران از اسماعیلیه و زیدیه به اثنی عشری شد.

ولایتی تصریح کرد: برکت حضور امام رضا(ع) در ایران سبب این شد که بزرگان شیعی در این سرزمین پهناور تربیت شوند.

مشاور عالی مقام معظم رهبری با بیان اینکه تمام موجودیت ایران به خاطر داشتن حب اهل‌بیت است گفت: همه افرادی که در زمان قیام مختار شمشیر به دست گرفتند یا شیعه بودند و یا منتصب به تشیع بودند و به هر حال اگر امروز ملت ایران با اقتدار در سطح جهانی ایستاده است به علت دوست داشتن اهل‌بیت و ائمه عصمت و طهارت است.

ولایتی ایران را یکی از برترین ملل جهان دانست و تصریح کرد: اگرامروز در میان 57 کشور عربی هیچ ملتی به اندازه ملت ایران قدرت و انسجام ندارد به علت داشتن روحیه و استواری این ملت است که حتی می‌توان آن را در احادیث پیامبر اکرم و ائمه معصومین دید که این به برکت محبت و دوست داشتن اهل‌بیت عصمت و طهارت است.

وی به ویژگی‌ها و عظمت تشیع پرداخت و گفت: در تاریخ اسلام هیچ مجموعه تشکیلاتی جدی‌تر، عاقلانه‌تر و پیچیده‌تر از تشکیلات شیعه وجود نداشته که اگر جز این بود امکان بقاء تشیع در جامعه کنونی وجود نداشت.

مشاور عالی مقام معظم رهبری با بیان اینکه پس از شهادت امام حسین(ع) دیگر مسلمانان در مقابل ظلم ساکت نشده‌اند گفت: پس از شهادت سالار شهیدان شیعیان و اهل تسنن در مقابل ظلم، بی‌عدالتی و انحراف از اسلام ایستادند و اکنون یکی از پیچیده‌ترین گروه‌های تشیع که به انحراف کشیده شده است نهضت‌های عرفانی و فتوت بوده است.


نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
امیر رضاقلی
Iran, Islamic Republic of
13 شهريور 1393 - 20:42
بسمه تعالی
حقیقتا تحلیل زیبا و هوشمندانه ای بود. به ایرانی بودن خود و به درجوار امام رضا(ع) بودنم افتخار می کنم.
درود بی پایان بر مرد بحرانهای انقلاب، دکتر ولایتی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: