velayati.ir

تعداد بازدید: ۳۰۳۱
پ
کد خبر: ۱۱۳۳
تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - 01 September 2014
ولایتی در نشست خبری برگزاری جشن نفس:

ایران رتبه نخست کسب رضایت برای اهدای عضو جهان را فتح کرد

رئیس بیمارستان مسیح دانشوری از رتبه نخست ایران در جهان در کسب رضایت از خانواده‌های متوفی مرگ مغزی برای اهدای عضو خبر داد و گفت: تاکنون یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر داوطلب اهدای عضو شده‌اند.

به گزارش تسنیم، علی‌اکبر ولایتی در نشست خبری برگزاری جشن نفس گفت: ساماندهی اهدای عضو برای نخستین بار در بیمارستان مسیح دانشوری انجام پذیرفت. اهدای عضو در ایران دارای قانون مجلس و یک امر شرعی به حساب می آید که می‌توان ارگانهای بدن مانند قلب، ریه و دیگر اعضای بدن را به بیماران نیازمند پیوند زد.

وی افزود: از 13 سال قبل از تلاش دکتر نجف‌زاده مسئول مرکز فراهم‌آوری اهدای عضو بیمارستان مسیح دانشوری کارت اهدای عضو ساماندهی شد و هم اکنون یک میلیون و 400 هزار نفر در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فرم اهدای عضو را پر کرده‌اند که این تعداد داوطلب کشور ما را جزو برترین کشورهایی که رضایت از خانواده‌های مرگ مغزی گرفته‌اند قرار می‌دهد.

ولایتی ادامه داد: مرکز فراهم آوری اعضای پیوندی بیمارستان مسیح دانشجوری تاکنون 140 پیوند قلب و 80 پیوند ریه انجام داده که براین اساس رتبه نخست پیوند ریه را در منطقه خاورمیانه و مدیترانه شرقی داریم.

رئیس بیمارستان مسیح دانشوری با بیان اینکه اهدای عضو می‌تواند جان 6 نفر نیازمند را نجات دهد افزود: در زمان وزارت دکتر هاشمی در وزارت بهداشت به مسئله پیوند اهمیت بیشتری داده شده است. براین اساس جشن نفس که هر سال با همت بیمارستان مسیح دانشوری برگزار می‌شد در روز 13 شهریور در محل برج میلاد با حمایت وزارت بهداشت برگزار خواهد شد.

ولایتی بیان داشت: پیوند قله پزشکی به حساب می‌آید بنابر این مراقبت‌های پیوند نیز از اهمیت ویژه برخوردار است که خوشبختانه کشور ما در این رابطه در جایگاه بسیار بالایی قرار دارد به طوری که رتبه نخست گرفتن رضایت برای اهدای عضو در تمام دنیا در اختیار ایران است.

وی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره مکان ساختمان مرکز فراهم‌آوری اهدای عضو بیمارستان مسیح دانشوری گفت: انشاءالله طبقه سوم ساختمانی که در بیمارستان مسیح دانشوری به کمک خیرین در حال ساخت است به مرکز فراهم‌آوری اعضا اختصاص می‌یابد که دارای 12 اتاق عمل جراحی است و هم اینک نیز 60 درصد ساخت و ساز این ساختمان انجام شده است و انشاءالله در آینده مرکز فراهم‌آوری اهدای عضو بیمارستان مسیح دانشوری از نظر ساختمانی ساماندهی بهتری پیدا خواهد کرد.

ولایتی در ادامه به هزینه‌های سنگین داروهایی که باید پس از پیوند بیماران استفاده کنند اشاره کرد و افزود: یک خیریه‌ای در حال حاضر متقبل شده است تا بخشی از هزینه‌های این داروها را پرداخت کند. به هر حال یک پیوند وقتی صورت می‌گیرد 60 میلیون تومان هزینه دارد که وزارت بهداشت با توجه به کمبود اعتباراتی که دارد فقط 25 میلیون آنرا پرداخت می‌کندو مابقی آن توسط خیرین پرداخت می‌شود. بنابر این ورود به عرصه پیوند به دلیل هزینه‌های بالای آن سخت است.

وی در ادامه پاسخ به پرسش خبرنگاران به سختی کار رضایت گرفتن از خانواده‌های بیماران مرگ مغزی اشاره کرد و گفت: کسانی که می‌خواهند کار رضایت از این خانواده‌ها را انجام دهند حتی گاهی کتک خورده‌اند و دشنام نیز شنیده‌اند. به هر حال کار بسیار سختی است ولی خوشبختانه برای اهدای عضو در ایران قانون مجلس را داریم و شورای نگهبان نیز آن را تایید کرده است و براساس فقه شیعی بیشترین همراهی برای پیوند در جهان را ایران انجام داده است.

رئیس بیمارستان مسیح دانشوری در پایان خاطرنشان کرد: تاکنون به هیچ عنوان تمام هزینه‌های پیوند از اطرافیان بیمار گرفته نشده است در حالی که یک پیوند قلب حدود 50 میلیون تومان هزینه می‌برد. بنابراین با برگزاری جشن نفس درتلاش هستیم فرهنگ اهدای عضو از فرد مرگ مغزی در کشورمان بیشتر از این ارتقاء یابد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ها