velayati.ir

تعداد بازدید: ۲۸۶۰
پ
کد خبر: ۱۱۳۰
تاریخ انتشار: يکشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۳ - 31 August 2014
ولایتی در جمع خبرنگاران:

کشوری که ۱۵ همسایه دارد، قابل محاصره اقتصادی نیست

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص گفت: تحریم‌های جدید با موافقتنامه مغایرت دارد اما ما از این تحریم‌ها خیلی تعجب نکردیم زیرا هیچ‌گاه آمریکایی‌ها به قول‌هایی که داده‌اند، پایبند نبودند.

به گزارش تسنیم، علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در حاشیه دیدار با وزیر خارجه فنلاند و هیئت همراه در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر "تحلیل شما در مورد روند تشکیل کابینه عراق با توجه به اینکه هنوز نشست‌های آنها پاسخ داده نشده است، چیست؟" اظهار داشت: آن چیزی که مهم بود، این است که انتخابات در عراق به‌خوبی انجام شد و همه مراحل قانونی براساس قانون اساسی طی شد و رئیس مجلس، نخست وزیر و رئیس جمهور عراق انتخاب شدند و من تصور می‌کنم ممکن است علی‌رغم برخی مشکلاتی که زیاد نیست ــ مشکلاتی که شورشیان و تروریست‌ها در عراق ایجاد کردند ــ کابینه عراق ان‌شاءالله با موفقیت تشکیل خواهد شد و رأی اعتماد مجلس عراق را نیز خواهد داشت.

وی افزود: همه زمینه‌ها این موضوع را امکان پذیر می‌کند که مردم عراق می‌توانند همان‌طور که با قدرت در انتخابات شرکت کردند از دولت تشکیل شده نیز حمایت کنند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص در پاسخ به پرسش خبرنگاری در خصوص وضعیت آیت‌الله مهدوی کنی گفت: آیت‌الله مهدوی کنی همچنان در بیمارستان هستند لیکن وضعیت عمومی ایشان نسبت به اوایل بعد از سکته قلبی بهتر شده و تحت نظارت تیم پزشکی که تمام تخصص‌های لازم را دارند، قرار دارند و همواره یک پزشک متخصص کنار آیت‌الله مهدوی کنی حضور دارد و وضعیت قلب، تنفس و فشار خون ایشان و کلیه و تمام دستگاه‌های بدن مطلوب است و در قسمت مراکز عصبی، کندی وجود دارد که این به‌دلیل محرومیت مراکز عصبی از خون در زمان سکته اتفاق افتاده است.

ولایتی ادامه داد: کارهایی که توسط متخصص اعصاب و متخصصان طب سنتی در حال انجام است، مقداری امیدواری در بهبود نسبی و تا حدودی در مراکز عصبی به وجود آورده که امیدواریم خداوند تبارک و تعالی با عنایات خود شفای عاجل به آیت‌الله مهدوی کنی عطا بفرمایند.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه با توجه به وضع تحریم‌های جدید توسط آمریکا آیا این به‌معنی نقض توافق‌نامه ژنو است، تصریح کرد: تحریم‌ها با موافقتنامه مغایرت دارد اما ما از این تحریم‌ها خیلی تعجب نکردیم زیرا هیچ‌گاه آمریکایی‌ها به قول‌هایی که داده‌اند، پایبند نبودند، لذا یکی از عللی که مقام معظم رهبری، دولت و مجلس مصمم هستند و مجلس نیز پشتیبانی می‌کند، نظر جمهوری اسلامی بر شکل‌دهی و تقویت اقتصاد مقاومتی عدم اطمینانی است که به قول‌های آمریکایی‌ها و برخی از متحدان آنها وجود دارد.

وی ادامه داد: از زمان انقلاب تاکنون به‌خصوص در روزگار سخت جنگ و دفاع مقدس که بالاخره ایران پیروز شد اما سختی‌های آن روز را تحمل کردیم و با وجود آن سختی‌ها، تحریم‌ها برقرار بود لذا مردم ما این مقاومت را تمرین کردند و هیچ‌گاه در مقابل این فشارها تسلیم نخواهند شد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص ادامه داد: بدون تردید مذاکره کنندگان ما در مذاکرات آینده از مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در حفظ حقوق هسته‌ای ــ که کاربرد صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای دارد ــ عقب‌نشینی نخواهند کرد و اقدام آمریکایی‌ها در تحریم‌های ایران تأثیر اقتصادی دارد ولی بیشتر یک جنگ روانی و تبلیغاتی است و جمهوری اسلامی ایران راه خود را پیدا خواهد کرد.

ولایتی افزود: کشوری که 15 همسایه دارد، قابل محاصره اقتصادی نیست. همچنین بین شش کشوری که طرف مذاکره با ایران هستند، عقاید مختلف است و روسیه و چین دیدگاهشان در مقایسه با آمریکا متفاوت است و ملاحظه کردید که آقای لاوروف در دیدار با آقای ظریف هم بر حقوق هسته‌ای ایران تأکید کرد و گفت درست نیست که ایران مورد تحریم قرار گیرد.

وی ادامه داد: انعقاد قراردادهای مختلف با چین و روسیه و هند و برخی از کشورهای دیگر مانند آفریقای جنوبی و برزیل نشان می‌دهد ما می‌توانیم از راه‌های دیگر آثار سوء تحریم‌های آمریکا علیه ایران را خنثی کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص درباره دیدار امروز خود با وزیر خارجه فنلاند و جزئیات آن گفت: این دیدار به‌درخواست وزیر خارجه فنلاند صورت گرفت و با توجه به اینکه اینجا مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام است، دیدگاه‌ها و نظریات بیشتر استراتژیک و راهبردی است و دیپلمات‌های خارجی که به ایران می‌آیند، می‌خواهند دیدگاه راهبردی جمهوری اسلامی ایران نسبت به کشور خودشان و مسائل بین المللی را بدانند.

ولایتی گفت: مباحث مطرح شده در این جلسه نیز براساس مسائل هسته‌ای و نقش ایران در حل بحران‌های منطقه‌ای مانند بحران عراق، فلسطین، لبنان، افغانستان و سوریه بود و آنها بر این اعتراف دارند که ایران به‌عنوان کشوری که عامل ثبات منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا است، دیدگاه‌هایش مورد توجه است.

وی یادآور شد: این هیئت به دیدگاه ایران در مورد موضوع ایران و رابطه بین شرق و غرب یعنی روسیه و آمریکا حساس هستند که ما دیدگاه خود را در این جلسه بیان کردیم و آنها تمایل خود به توسعه روابط با ایران را بیان کردند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص در پاسخ به پرسشی مبنی بر "ارزیابی شما از تحولات منطقه با توجه به تحولات اخیر ترکیه و پیشروی دولت عراق در عقب راندن تروریست‌های داعش چیست؟" خاطرنشان کرد: وجود تروریست‌های داعش و النصره و دیگر گروه‌های تروریستی که مورد حمایت مالی و تسلیحاتی بیگانگان قرار می‌گیرند، به‌نفع هیچ‌یک از کشورهای منطقه نیست؛ برخی از کشورها زودتر این موضوع را متوجه شدند و برخی از کشورها دیرتر ولی به هرحال شما ملاحظه کردید که داعش برای ترکیه، عربستان و تمام کشورهای منطقه خطرناک است و این گروه‌ها پایبند به هیچ اصول انسانی و اسلامی نیستند و به‌راحتی مردم بی‌گناه را می‌کشند و تأسیسات عام المنفعه را تخریب کرده و کاری جز به هم ریختن سیستم امنیتی و حکومتی کشورهایی که حکومت‌های مشروع دارند، ندارند.

وی در پایان گفت: نفع مشترک تمام کشورهای منطقه ایجاب می‌کند که با داعش مقابله کنند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
پربیننده ها