velayati.ir

تعداد بازدید: ۲۷۴۱
پ
کد خبر: ۱۱۲۴
تاریخ انتشار: يکشنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۳ - 31 August 2014
در گفتگو با شبکه العالم مطرح شد

نظر ولایتی درباره ائتلاف ایران و امریکا علیه داعش

مشاور امور بین الملل رهبر معظم انقلاب اسلامی، با اشاره به وابستگی گروه تروریستی داعش به آمریکا تأکید کرد که هدف آمریکا از به وجود آوردن چنین گروهی دخالت در امور کشورهای اسلامی است.

به گزارش خبرآنلاین، علی اکبر ولایتی در گفتگو با شبکه العالم، درباره امکان تشکیل ائتلافی بین ایران و آمریکا برای مقابله با داعش گفت: ممکن است به طور اتفاقی برخی اهداف مشترک به وجود بیاید، اما این امر بدان معنا نیست که از قبل تصمیمی گرفته شده باشد، و با یک تصمیم قبلی، ایران و آمریکا درباره مقابله با داعش تفاهم کرده باشند.

شباهت داعش و بلک واتر

دکتر ولایتی که ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام را نیز برعهده دارد، خاطرنشان کرد: ایران داعش را یک گروه افراطی مزدور بیگانه می‌داند، مانند همان گروه بلاک واتری که آمریکایی‌ها درست کردند که برای آدم کشی پول می گیرند.

وی افزود: تعداد زیادی از این‌ها (تروریستهای داعش) آمریکایی یا اروپایی هستند.

ایجاد داعش از سوی آمریکا برای دخالت در کشورهای اسلامی

ولایتی با اشاره به اقدام تروریستهای داعش در قتل شیعیان و اهل تسنن و خودداری از حمایت از مردم فلسطین در مقابل حملات رژیم صهیونیستی گفت: معلوم است که اینها گروهی وابسته هستند و آمریکایی‌ها آنها را به وجود آوردند؛ تا بهانه و مستمسکی برای دخالت در کشورهای اسلامی پیدا کنند.

دکتر ولایتی تأکید کرد: اینگونه گروه‌های افراطی را آمریکایی‌ها به وجود آورده‌اند تا بهانه و مستمسکی برای دخالت در کشورهای اسلامی پیدا کنند. به عنوان مثال طالبان را به وجود آوردند و اکنون هواپیماهای آنان به بهانه طالبان، بدون اجازه دولت پاکستان، این کشور را بمباران می‌کنند، همین کار را در عراق انجام می‌دهند و می‌خواهند همین شیوه را در سوریه نیز به کار گیرند اما دولت سوریه هشدار داده است که این هواپیماها نمی توانند بدون اجازه دولت سوریه، به بهانه حمله به داعش، حریم هوایی این کشور را نقض کنند.

ولایتی خاطرنشان کرد: اما رویکرد ایران، این گونه نیست؛ ایران به این دلیل با داعش مقابله می‌کند که داعش، یک گروه افراطیِ مشکوکِ وابسته به بیگانگان است که عناصر آن از مرتجعین عرب پول می گیرند و از طرف غرب حمایت سیاسی می شوند و غربی ها برای ایجاد اختلاف میان امت اسلامی و تخریب چهره اسلام با کارهای وحشیانه‌ای که این افراد انجام می دهند، به آن ها طرح و برنامه می‌دهند.

هیچ مشورتی بین ایران و آمریکا درباره داعش نیست

دکتر ولایتی ادامه داد: بنابراین ایران و آمریکا به هیچ وجه به یکدیگر مشورتی در این رابطه نکردند، و من تصور نمی کنم با اهدافی که آمریکایی ها دارند، در آینده نیز مشورتی صورت گیرد؛ زیرا آمریکایی ها، خودشان به وجود آورنده داعش هستند. همه می دانیم که (هیلاری) کلینتون در کتاب خاطراتش گفته است که "داعش را ما به وجود آوردیم". به این ترتیب، ایران چگونه می‌تواند با کشوری که داعش را به وجود آورده است، مشورت کند تا بتواند علیه داعش، اقدامی انجام دهد؟

مشاور امور بین الملل رهبر معظم انقلاب اسلامی، درخصوص پیروزی مقاومت در غزه گفت: این یکی از بزرگترین پیروزی‌های مسلمین علیه صهیونیست‌ها است، مردم فلسطین توانستند با مقاومت و پایداری و شجاعت جنگی حدودا 50 روزه را اداره کنند و درآن پیروز شوند؛ و در نهایت اسرائیل به همه شرایطی که فلسطینی‌ها برای قبول آتش بس مطرح کرده بودند، تن دادند؛ و این پیروزی بزرگی بود.

وی در مصاحبه با برنامه "من طهران" شبکه العالم، با اشاره به استفاده رژیم صهیونیستی از همه امکانات خود در حمله به غزه، اظهار داشت: حمایت‌های بین المللی آمریکا و متحدانش از صهیونیست‌ها بسیار قوی بود، و آن‌ها از هیچ نوع حمایتی فروگذار نکردند؛ و از این طرف هم، برای اولین بار بود که فلسطینی‌ها توانستند به مدت 50 روز آتش در برابر آتش ایجاد کنند.

سهم ایران در پیروزی مقاومت فلسطین

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، در پاسخ به سؤالی درباره سهم ایران در پیروزی مقاومت فلسطین، تأکید کرد: دوست و دشمن، همه می‌دانند که آنچه سلاح در فلسطین به کار برده شده است، بسیاری از آن از جانب ایران به فلسطینی‌ها داده شده یا از سوی ایران کمک شده تا آن‌ها بتوانند این (سلاح‌ها) را درست کنند و روسای جناح‌های مبارز چه حماس و چه جهاد اسلامی به این مساله اقرار کرده‌اند.

وی افزود: آقای عماد اعلمی اعلام کرد که ما موشک‌های والفجر را از ایران گرفتیم و آقای زیاد نخاله معاون آقای رمضان عبدالله هم تصریح کرد که ما این سلاح‌ها را از ایران گرفتیم و هیچ کشور اسلامی دیگری نیست که چنین جرات و عزم و جسارتی داشته باشد که بگوید به فلسطینی ها کمک کرده است زیرا

می‌دانند که اگر چنین کاری بکنند، مورد تبنیه حامیان صهیونیست‌ها قرار می گیرند، اما ایران از این بابت هیچ نگرانی ندارد.

ولایتی اظهار داشت: از اول انقلاب و از زمانی که حضرت امام (رض) از سال 1340 مبارزه را علیه شاه، استبداد شاه ، استعمار خارجی و صهیونیسم شروع کردند، درباره خطر صهیونیسم هشدار دادند؛ از آن زمان کمک به فلسطینی‌ها از سوی ایران شروع شد و هنوز هم ادامه دارد و این مساله را هم دوستان ما در منطقه می‌دانند و هم دشمنان ما.

ولایتی تأکید کرد: بدون کمک ایران امکان تهیه چنین موشک‌هایی با چنین بردهایی و چنین دقت هایی نبود و نمی‌شود اسرائیلی‌ها با تانک به غزه که منطقه کوچکی است، حمله کنند و این ها نتوانند از خود دفاع کنند و بعد هم پیروز شوند.

هوشیاری و دقت مراکز دفاعی در ایران

ولایتی درباره سرنگونی پهپاد رژیم صهیونیستی گفت: سقوط این هواپیمای اسرائیلی بدون خلبان نشان داد که در ایران، مراکز و سیستم دفاعی بسیار هوشیار و حساس و دقیق است، که توانست چنین هواپیمایی را ساقط کند.

وی افزود: قبل از اینکه صهیونیست ها اینکار را بکنند ، فلسطینی‌ها یک پهباد را فرستادند که از نقاط مختلف سرزمین های اشغالی عکس گرفت و تهیه چنین وسایل و امکاناتی بدون کمک مستقیم یا غیرمستقیم ایران ممکن نبود؛ و به نظرم (سرنگونی پهپاد رژیم صیهونیستی) درس خوبی بود برای اینکه این ها بدانند که این گونه نیست که آسمان ایران بدون دفاع باشد و اتفاقا از دفاع گسترده و عمیق و جدی برخوردار است.

تغییری در راهبرد ایران درقبال عراق به وجود نیامده

مشاور امور بین الملل رهبر معظم انقلاب اسلامی، با تاکید بر این که با وجود تغییرات ِ به وجود آمده در ساختار حکومتی عراق، هیچ تغییری در راهبرد ایران در قبال عراق به وجود نیامده است، خاطر نشان کرد: ما بسیار خوشحالیم که دموکراسی در عراق، به امر جا افتاده ای تبدیل می شود، و مردم این کشور، خودشان، حکومت خود را تعیین می کنند. در این کشور، انتخاباتی برگزار شده و نمایندگانی انتخاب شده اند و پس از گفت وگو با یکدیگر با وجود اختلافاتی که با هم داشتند، بر اختلافات فائق آمدند و نخست وزیر قانونی مشخص شد.

دکتر ولایتی تاکید کرد: آقای حیدر العبادی سابقه خوبی در مبارزه دارد و فرد مسلمان و متدین و علاقمند به استقلال و پیشرفت عراق است؛ و جناب مالکی هم خدمات بسیار ارزنده ای به عراق کرده است. ما به عنوان همسایگان عراق، خوشبختی مردم این کشور را خواهانیم بنابراین هر تصمیمی که مردم این کشور بگیرند، برای ما محترم خواهد بود، به همین دلیل، سیاست ما، حسن همجواری با عراق و کمک کردن به این کشور، در زمانی است که به کمک ما نیاز داشته باشد ما همچنین از تمامیت ارضی عراق حمایت می کنیم و از مبارزه عراق با سلطه جویان هم پشتیبانی می کنیم.

وی اظهار داشت: یکی از اصول اساسی ایران در تعامل با عراق، حمایت از حفظ تمامیت ارضی این کشور و جلوگیری از تجزیه آن است. برای انجام این کار، باید با همه اقوام موجود در عراق، اعم از کرد، شیعه و سنی رابطه داشته باشیم.

دلیل سفر ظریف به کردستان عراق

مشاور امور بین الملل رهبر معظم انقلاب اسلامی، درباره سفر اخیر وزیر خارجه کشورمان به کردستان عراق گفت: آقای بارزانی سال‌ها در ایران بوده و در زمان مبارزه، از حمایت دولت ایران برخوردار بوده، بنابراین اگر وزیر امور خارجه کشورمان به کردستان عراق رفته است، باید توجه داشت که ایشان هم به بغداد رفته، هم به نجف اشرف رفته است و خدمت مراجع هم رسیده است و هم با نخست وزیر و رئیس جمهور و دیگر مسؤولان دیدار کرده، و با آقای بارزانی هم ملاقات کرده است.

ولایتی افزود: این ملاقات، بسیار مفیدی است برای این که هم به عراق هم به همسایگان هم به منطقه و عرصه بین المللی نشان می دهیم که ما طرفدار رابطه داشتن با همه طرف هایی هستیم که در عراق صاحب نفوذند؛ تا آن ها را به یکپارچگی فراخوانیم.

ولایتی با بیان اینکه حمایت از یکپارچگی عراق اقتضا می کند با همه کسانی که به نوعی در کار سیاست دخالت دارند، ملاقات صورت گیرد، خاطرنشان کرد: به همین دلیل دکتر ظریف با آیت الله سیستانی، آقای مالکی، آقای جعفری، آقای حکیم، آقای عبادی، آقای مالکی، آقای بارزانی دیدار کرد.

سفر امیرعبداللهیان به عربستان قدم مثبتی است

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، درباره سفر اخیر حسین امیرعبداللهیان معاون وزیر خارجه کشورمان به عربستان، گفت: بدون تردید رفت و آمدها، اثر مثبت دارد، ما و عربستان سعودی همسایه هستیم و میان دو کشور رفت و آمد صورت می گیرد. مسؤولان سیاسی دو کشور بایکدیگر رفت و آمد دارند. مردم ما به حج می روند و شیعیان عربستان برای زیارت بارگاه امام رضا علیه السلام به ایران می آیند. علاوه بر همسایگی، ما دین مشترک و تاریخ مشترک داریم و بنای جمهوری اسلامی ایران، بر حسن همجواری با همسایگانش از جمله عربستان سعودی است.

وی افزود: سفر آقای امیرعبداللهیان هم قدم مثبتی است و ان شاء الله، بتوان بر تنش هایی که گاهی به وجود می‌آید، غلبه کرد و همچنان مثل گذشته، حسن همجواری میان ایران و عربستان همچنان برقرار باشد.

اثبات حسن نیت ایران در مذاکرات با گروه 1+5

دکتر ولایتی درباره عملکرد وزیرخارجه کشورمان در مذاکرات هسته ای با گروه 5+1 نیز گفت: آقای دکتر ظریف و همکارانشان، نهایت تلاششان را کرده‌اند؛ آن ها در چارچوبی که توسط مقام معظم رهبری تنظیم شده، مذاکره می‌کنند و در مذاکرتشان موفق بودند.

دکتر ولایتی اظهار داشت: البته این مذاکره، کار آسانی نیست ولی در عین حال باید عرض کنم که امیدواری به این هست که در مذاکراتی که در پیش داریم، گام هایی به جلو برداشته شود اما این در صورتی است که طرف مقابل به ویژه طرفی که حول محور آمریکا هستند - با توجه به این که برخی کشورها نظیر روسیه و چین مواضع مختلفی با آمریکا دارند - اگر آن کشورها واقع بین باشند، باید فهمیده باشند که ایران حاضر نیست در قضیه منافع قانونی خود، دست از فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای بردارد؛ اگر این مساله را بپذیرند، به نظر من همه چیز حل می‌شود.

وی افزود: من کار مذاکرات هسته ای را کار مهم و بسیار حساسی می دانم. تلاش هایی که تاکنون صورت گرفته، حداقل این را به جهان اثبات کرده که ایران حسن نیت دارد و قصدی جز استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای ندارد. این برای افکار دنیا اثبات شده و تلاش های قبلی آمریکایی ها و متحدانشان را که تبلیغات سوء علیه ایران می کردند و مدعی می شدند که ایران قصد استفاده نظامی دارد، خنثی کرده است؛ و مردم دنیا فهمیده‌اند که بنای ایران بر حل مساله هسته‌ای، با حفظ حقوق قانونی ایران در استفاده از انرژی هسته‌ای به صورت صلح آمیز است.

ولایتی درباره سفر قریب الوقوع رئیس جمهور کشورمان به روسیه و روابط دو کشور اظهار داشت: رابطه ایران و روسیه، رابطه‌ای رو به رشد است و این می تواند مبدأ تحولی در موازنه‌های منطقه ای شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: